Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Westfjord26

Köpläge

Rekommendera Poster

Mänga ligger kvar med samma pris som i våras vilket bara kan tyda på att de egentligen inte är så sugna på att sälja. Köpläge ja för väldigt dyra båtar där man troligen har lånat upp merparten av köpesumman och nu börjar få panik. PÅ båtar under 250 000 har det inte hänt så mycket. De kommer nog ut i vår igen med samma pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har även varit ett ras på båtar i normala och låga prislägen, bara kolla på blocket, lika mycket röda pilar oavsett prisklass, att dom kommer ut i vår med samma pris indikerar bara vad köparen tror att han kan få, inte vad han får till slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör precis samma reflektioner som dig.

Jag undrar vilka båtar som tappat 30% som det anges i artikeln. Måste vara riktigt dyra båtar. Relativt nya 36-40 fots motorbåtar kanske? 5-6,5 metersbåtar tycks ha samma helgjutna värde på beg-marknaden som de alltid har haft. Tycks aldrig bli något fyndläge på de båtar jag suktar eftersad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även mindre båtar har blivit billigare

Senaste åren har tex Albin Accent tappat så mycket i pris. För några år sedan annonserades de ut för 125000 - 145000 och nu kan du få dom för 80000 - 100000. Lite konstigt på en så fin båt som ändå inte är så dyr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jag upplever att priserna minskat märkbart. Är på jakt efter en 6-6,5 m nordisk DC från -00 till -05, och dessa upplever jag har gått ned i pris. Jag skulle vilja dra ett genomsnitt på 10-20%. På 1,5 månad! Samtidigt är ju problemet att många inte blir av med sina båtar. Jag tror att många säljare inte riktigt vill inse den bistra verkligenheten, att köpa båt är inte längre en investering för framtiden, det är en faktiskt kostnad, även andrahandsvärdet. Sen blir kostnaden lägre om man tar hand om sakerna, men det blir ändock en kostnad.

Problemet är att många verkar leva i villfarelsen att de kan köpa båt, betala lite löpande kostnader, och sedan sälja den för samma pris i princip. I kombination med att de inte behöver ta hand om grejerna. Hur många båtar har man inte kollat på som inte nog med att de varit för högt prissatta varit skitiga och i allmänt dåligt skick, något som lätt hade kunnat åtgärdats genom att säljaren spenderat ett par timmar på båten innan man lägger ut den på Blocket.

Jag tror att marknaden mycket väl kan ha dykt 30%. Problemet är alla de som ligger kvar på Blocket, med samma pris, och som dessutom efter tre månader förnyar sina annonser, utan att göra nåt med priset! Dessa vill inte sälja, dessa kollar intresset. Och det är de som håller priserna uppe. För om man kollar priserna på de båtar som verkar de facto ha sålts de senaste månaderna, då är det de där man får väldigt mycket båt för pengarna.

Men detta är en väldigt subjektiv bedömning. En av modellerna jag letat efter, av denna finns det 8 st på Blocket. Plus att jag känner till en till som ligger hos en åf men som inte kommit ut på Blocket pga olika omständigheter. Av dessa nio har en (1) sålts eller tagits bort. De andra ligger kvar, och priserna kanske sänks några procent.

Men vi får se. Men det är onekligen ett bra tillfälle att sitta still i båten. Kul att man är på rätt sida staketet för en gångs skull

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Arne Anka. Båtarna ligger kvar på blocket och ägarna vill nog helst inte inse att viss prisjustering kan behövas för att bli av med båten. Men vi får se... vill man ha sålt båten före hösten så är det nog läge att se över prissättningen lite. Det är ju inte så många köpare som MÅSTE köpa båt just nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...