Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
mickeh8

Vilka kan detta?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Jag skall byta väggmattor i min Nimo 30 och inser att min kunskap inte kommer att räcka till

(det gör den sällancrying) så därför funderar jag på vilka/vilken yrkesgrupp kan tänkas kunna detta? verkar ju vara ett djävulskt tricksande för att få det snyggt.

Tack på förhand

Micke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det.

Du tror att du inte kan därför kan du inte och vågar inte försöka och därför lär du dig aldrig.

Sen är det ju det att man måste tycka det är roligt och va fruktansvärt envis.

Såna jobb är det bara vanliga människor som har. Naturligtvis har dom gjort liknade arbete många gånger och därför lärt sig hur man fuskar så att det inte syns och hur man fixar till tabbar.

http://thallatha.blogspot.com/2010/02/forpiksrenovering.html

post-945-1394236809,672_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vi skall troligtvis göra en oplanerad avstickare i vinterunderhållet och riva mattorna från båtens akterkabin. jag har kollat in på din suveräna sida och du beskriver det som enkelt, mer eller mindre. Vad jag däremot funderar på är de bilder där man ser att du lagt själ&hjärta i att få insidorna glasfiberrena.

Varför då undrar jag?

Jag förstår att underlaget måste vara jämt för att mattan ska bli jämn men glasfiberrent?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår in riktigt vad du lägger in i ordet glasfiberrent

När man försöker ta bort en gammal heltäckningsmatta som limmats på skrovsidan med kontaktlim så blir det ju ganska mycket mattrester och lim kvar. Mattresterna tog jag bort det mesta av med en båtskrapa och resteran och limmet tog jag bort med en grovrengörare från Biltema.

Nu är jag inte mycket för att göra halvdåliga jobb, varför alternativet att fläckvis lämna limrester och mindre mattbitar kvar är otänkbart för mig. Därför gjorde jag insidan på skovet ren från dyligt. Då båten inte invändigt var målad med topecoat, utan att mattan var limad på glasfiberlaminatet, så var det ner till den nivån jag rengjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Aha, nu fattar jag. Glasfiberrent med andra ord, dvs man kan se glasfibern. Jag tänkte inte tanken att den inte var målad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag vill också säga att det inte är så fruktansvärt svårt att göra jobbet. Jag ser mig definitivt inte som särskilt händig, men har lyckats byta matta i min Shipman 28. 

Vad gäller glasfiberrent reagerade jag också på bilderna. Men jag antar att det beror på att det inte fanns färg/gelcoat under den befintliga mattan? På min slipade jag bort mattrester och lim men behöll en något knacklig gelcoatmålad (tror det är gelcoatfärg) yta. Funkade väldigt bra att limma, mattan är såpass flexibel.

Det som var krångligast var att jag gjorde det helt själv, och hade stora mattsjok. Limmet läggs på först för att härda en stund innan mattan läggs på. Eftersom jag hade stora sjok gick de inte att lägga på hela i en limning utan det fick göras i partier. Så på med lim, sen satt jag i märkliga positioner t.ex. i stickkojen med hela sjoket o väntade på att limmet skulle härda tillräckligt för att ytterligare parti skulle kunna läggas på. Lite meckigt med andra ord. Men vilken skillnad det blev! smiley

Lycka till! 

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis - man spara några kronor på varje båt. Plasten kostade väl inte så mycket på den tiden, men ett antal kg går det ju åt och någon timmes jobb.

den typen av sarsamhet/fusk är ju inte så farligt. Jag har sett värre och där besparingen för de som fuskade var liten. Däremot kostade det mig många timmars arbete och orimligt mycke penfgar angry

post-945-1394236907,5587_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Var nere igår vid båten och jobbade och reflekterade över detta med att montera ny vinyl i akterkabinen; undertak såväl som sidor. Demontera fönsterventiler hyllor och annat - inget svårt. Kruxet när man håller på med att jobba på sin båt är att man hela tiden tappar lite fokus på vad som är viktigt och vad som kanske är mindre viktigt. Man har en tendens att köra också på det som är mindre viktigt för det liksom tilltalar ens ego; ens vilja att förändra, inte alltid förbättra. Sedan är det ju detta med sin båt på land (eller i hall som vi); visst är det trist när man tar båten ur sitt rätta element. Sen ska vi inte snacka om detta med en båt som man håller på att skruva ner... ja ni fattar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Var köpte du mattan???

Mvh/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som andra skriver. Det är drygt jobb och mycket handkraft och sådant tar tid. Att leja bort det blir skyt dyrt. Det är bara att riva, skrapa och slipa. Sen kan du kanske leja bort monteringen om du är osäker. Att limma matta i taket är ett riktigt elände (se trådar i det ämnet).

Förövrigt. -Vi skulle byta en heltäcknignsmatta i en trappa hemma. Mattläggaren himlade med ögonen när vi frågade om de rev bort den gamla, Med ett skratt sa han sen att om vi inte ville ruinera oss var det nog bättre vi gjorde det själva. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Där har vi det riktigt gött för Storebro har kommit på en idé som underlättar jobbet enormt. Plattor i taket som man skruvar ner, klär och skruvar tillbaka. I ett nafs! Då är det fanimej värre att få loss de fina, grönskimrande fönsterventilerna. De sitter som berg. Vi har gett frågan till Storebro och hoppas på deras sedvanligt goda support.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med att alla kan lägga väggmatta, eftersom även jag och frugan klarade det smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...