Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Suckan

Svart kapell - bra eller anus?

Rekommendera Poster

Jag har precis lagt en beställning på ett nytt kapell som ska mallas upp på båten inom kort.

Det gamla kapellet är beige, men självklart blir båten mycket snyggare och ca 15 år modernare med ett nytt kapell i svart. Även fast det blir lite varmt när solen ligger på.

Kapellmakaren håller med om att svart blir snyggast, med enda invändningen att solen och därmed värmen gör att svarta kapell kan få en aningens kortare livlängd. Är det någon som har erfarenheter av svart kapell på båten? Är det en bra eller dålig idé? Blir det totalt olidligt? Smälter inredningen när solen ligger på? Slackar kapellet mycket när det blir varmt? Rämnar kapellet efter två år? Bajsar måsarna extra mycket på svarta kapell?

Eller är det helt enkelt värt de små nackdelarna för att få en båt som är snygg även när det regnar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svart kapell -visst jättesnyggt när det är rent och inte solnlekt men minsta lilla smuts syns direkt för att inte tala om fågelskiten. En av vitsarna annars med ljust kapell är att det inte ska vara så himla mörkt inne i båten om man nu sitter i båten med kapellet uppfällt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen expert i ämnet kapell, men har ett par båtbekanta (erfarna) som menar att mörka kapell stoppar längre än ett ljust, med motiveringen att solen lyser igenom ett ljust kapell och äter upp det snabbare. Jag vet inte o det stämmer, men har flera med tex från början mörkblå kapell som påstår att de inte bytt på över 15 år. Jag har själv ett ljusgrönt/beige, och det är vad jag vet från 2003 och enl min uppfattning är det i bästa fall 2 somrar kvar på det. Det börjar kännas tunnt och sprött , även om det är helt och inte läcker. Har fått sy om alla sömmar i år. Jag kommer att köpa ett mörkblått nästa gång.

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft två 21fots DC och den första hade svart kapell och det var vansinnigt varmt under det när solen låg på, olidligt om du ska sova i båten!

Den andra, i övrigt identisk men en årsmodell nyare hade ett lite gråmmelerat kapell.

Det var lättare att hålla rent såklart och temperaturskillnaden var jättestor! mycket behaglgare.

Jag hade satsat på ett grått istället!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för inspelen! Kapellet är som sagt inte mallat än, så jag KAN fortfarande ändra mig. Någon som har någon positiv erfarenhet av svart kapell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ska byta kapell till nästa år men har övergett tanken på svart kapell just med tanken på värmen samt att det är jädrigt..ja..vanligt! smiley Det är snyggt inget snack om det och inte för att vara sisådär speciell men måååånga har svart kapell och därför tittar vi på ett antracitgrått istället.

Fåglar skiter på alla kapell oavsett färg. På rent jävelskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja att andra har samma färg är ju förstås också en poäng. Fast nu tror jag i och för sig att det finns ett antal antracitgrå kapell därute också. cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoj!

Är inne på 4 säsongen med svart kapell. Och tro det eller ej, det är forfarande snyggt cool.upplever att fåglarna skiter mindre på mitt svarta än på kapell med klarare färger. Värmen blir så klart lite högre men min båt blir inte varmare än en likadan med marinblått kapell.Och vår & höst är det skönt att få varmt lite snabbare.Mitt i sommaren vill man väl ändå åka med tyget nerfällt??

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...