Pagge 0 Postad 1 September , 2011 Hej nu är hösten här och båte skall upp har gjort ren toan och septitanken men.. vad skall jag ha i toaleten Glykol eller matolja eller något annat för att inte det vatten som är kvar skall frysa under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 1 September , 2011 Verkar finnas olika uppfattningar, se exempelvis http://www.maringuiden.se/forum/;thread=189528#loopstart Har själv använt glykol utan problem, men det kan bero på fabrikat och material vad som är bäst. Kolla med leverantören av toan. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 1 September , 2011 Det bästa är att försöka få ur så mycket vatten det bara går men det blir gärna kvar en del vatten i slangen upp till septitanken för det sitter en backventil som ser till att vattnet inte kan rinna tillbaka till toan. Glykol kan vara aggresivt mot gummipackningarna, matolja är visserligen snällt mot packningar men vid minus 25 grader är också oljan ganska frusen. T-sprit vet jag inget om men det kan vara ett alternativ. Men det bästa är som sagt att försöka få ur allt vatten, om man känner för det kan man lossa slangen som går från toan till tanken -då rinner vattnet ut. Skruva ur bottenpluggen i toastolen (den brukar sitta på sidan nertill). Öppna gärna pumphuset och kolla, passa på att smörja in packningar. Låt kranen till skrovgenomföringen från tanken vara öppen under vintern. Även kranen för spolvatten in ska vara öppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 1 September , 2011 Har kört matolja och det funkar kanon, matoljan fryser om det blir tillräckligt kallt men frostspränger inte som vatten gör så jag har inte haft någta problem alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tollef38 2 Postad 1 September , 2011 Hej! Fick för några år sedan rådet att använda frysskydd för tryckluftbromsar (för lastbilar) som frysskydd för toaletten. Skall vara skonsamt mot packningar etc. Köps på OKQ8-mackar. Har använt detta i 4 säsonger och det har fungerat bra. När jag konserverar lossar jag slangen vid sjövattenintaget och suger in vätskan i pumphuset med pumphandtaget. Då vet jag att pumphuset är skyddat. (Det frös sönder en gång tidigare pga kvarvarande vatten). Pumpa tills du är säker på att skålen och utsugscylindern är skyddad. MVH Tollef Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 September , 2011 Pumpar torrt så gott det går och slår i ett par deciliter matolja, tar några pumptag, detta har fungerat alla år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 September , 2011 De senaste 15 åren har jag pumpat torrt. Stoppat ner några pappershandukar i muggen som suger upp det sista. Ingen glykol eller matolja. Ligger i sjön året runt. Pumpar läns/torrt i toan så att jag hör att det bubblar under båten stänger kranen ut. Lossar slangen för vatten in, blåser i den tills det bubblar på utsiden, stänger. Lite vatten i muggen gör inget. Kranarnas kula måste vara tomma på vatten. Vid nästa torrsättning skall kranarna genom skrovet bytas till 3vägs, då kan kulan dräneras på vatten enklare och säkrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 1 September , 2011 Å jag har funderat på spolarvätska. På dunkarna med spolarvätska brukar det stå att den är skonsam mot bilens lack och lister. Då tänker jag mig att den är skonsam även mot toalettens packningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 2 September , 2011 Har provat det mesta men har tyvärr dåliga erfarenheter. Det går åt en packningssats varje år a 500 kr!! Trist. Därför lossar jag pumphuset och tar in det i värmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 2 September , 2011 Jag använder spolarvätska till toaletten och dräneringspumpen i duschen. Det fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olof44 0 Postad 7 September , 2011 Sug upp vattnet med en dammsugare som klarar vatten. Kan man göra i kölsvinet också......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser