Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Kenneth_S

Navigering - Fått totalt hjärnsläpp...

Rekommendera Poster

Har fått en fråga gällande navigering, och farled in i hamn... Jag har ju Gud bevare, gått kursen...

När man går mot farleds riktning, och skall in i en hamn -exempelvis Donsö hamn, eller vilken hamn som helst- ändras då farleden så att man då går in i farleds riktning, och att man skall ha grön markering på styrbords sida, eller kan man ha röd markering in i hamn även på styrbords sida...?

Någonstans någon gång måste man ju komma från fel håll, är ju min tanke... Men jag kanske tänker helfel...

Hoppas ni förstår frågan, och att någon kan besvara den...

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den generella regeln är ju att farleder går inåt landet. Alltså är farleds riktning på ostkusten öst-->väst, och på västkusten väst-->öst (och i Skåne syd-->nord). Dock finns det undantag, vilket man måste vara medveten om. Därför är ett sjökort ett måste när man navigerar okända vatten.

När det gäller din specifika fråga kan jag inte svara 100%-igt eftersom det säkert finns lokala avvikelser men jag har personligen aldrig sett ett ställe där farledens riktning helt plötsligt ändras bara för att den går in i en hamn. Det skulle dock vara kul att se om någon annan har just ett sådant exempel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huvudriktningen på farleden står ju på sjökortet - åtminstone båtsportkortet.

Kommer man från havet eller norrifrån mellan Donsö och styrsö, så har man grönt på SB.

Kommer man från öster och Askimsfjorden, så finns det en grön prick för ett 2,9 meters grund strax söder om Donsö. Farledslinjen är ritad norr om pricken och om man går enligt farleden så får man ju den på BB. 

Vet man inte vilken sida om en prick man skall gå - så gå tätt intill den - det är djupt på bägge sidor.

Brukar själv inte va fixerad vid farledslinjerna. Med såna småbåtar som både du och jag har kan man ju gå nästan var som helst. Det gäller bara att läsa sjökortet.

post-945-1394236809,1623_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det vet jag att huvudriktningen står på kortet... Men om man som det fallet att man kommer från Askimsfjorden in mot Donsö, så är det ju tvärtom, eller fel håll så att de röde pinnarna kommer på styrbords sida istället... Och det var där jag fastnade i min hjärna...

Nå´ n annan som vet mer än vad jag vet...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag inte västkustbo, så jag kan inte uttala mig om era exempel, men det finns två grundregler för farleders huvudriktning. Farleder som går från havet in mot land (hamn) har huvudriktning mot land. Farleder som går längs kusten, dvs börjar och slutar i havet har huvudriktning längs kusten mot Haparanda, dvs söderut på Västkusten och norrut på Ostkusten.

Ett bra exempel på hur detta kan bli märkligt är vid en färd från Hargshamn till Öregrund. Då färdas man mot farledens riktning tills man kommer ut i inomskärsfarleden från Svartklubben till Öregrundsgrepen. Där är i stället huvudriktningen norrut, alltså kommer man nu färdas i huvudriktningen. Utan sjökortet finns inget sätt att se var och hur bytet av riktning sker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...