Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
BraFlyt

Vinterförvaring och behålla masten på

Rekommendera Poster

Har nu möjlighet att ta upp segelbåten utan att ta av masten. Vad finns det för för och nackdelar med detta som kan vara bra att veta?

Största fördelen är såklart att man slipper jobbet att masta på/av. Vi satte nyligen på masten så vi har koll på att allt i riggen är i gott skick.

Hur gör man lättast för att täcka över båten för att skydda den mot väder och vind när det är vant i vägen?

 

Vad bör man mer tänka på?

 

Alla tips tas tacksamt emot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tagit upp någon båt men väl lagt i. Fördelen där är ju naturligtvis mindre jobb med påmastning. Den hade legat på land i flera år och man hade släppt på vanten. Det var bara att spänna upp riggen och skicka i båten.

 

Mycket smidigt. Den båten gick att täcka med två pressar en för och en akter om masten. Enkelt!

 

Vet inte om det hjälper dej i din frågeställning något men jag hoppas det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har provat båda varianterna. Tyckte det var svårt att få pressenningarna att hålla tätt över och runt masten, och därför har jag slutat med påmastad upptagning. Men det var bekvämt på sätt och vis. 

Lite svårt att slappna av när det stormar och masten står och sliter i båten. 

Nu försöker jag masta på och av utan att ta bort alltför mkt prylar från masten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stått på land i flera år med masten på på olika båtar. Har också legat i sjön i många år med masten på också det med olika båtar. Mastar av ungefär vart tredje år för att göra en bättre koll än vad jag kan göra från mastkranen.

När det gäller riggen skall du inte släppa på den. Det blir mycket större påfrestningar.

Då jag har/har haft plastbåtar med trä bara i sittbrunnen, har jag bara täck till masten, utan på den nyuvarande båten där masten står i sittbrunnen. Där täcker jag med två presänningar som går om lutt. Dvs den undre presänningen är uppslitsad från masten och akteröver och den övre är uppslitsad från masten och föröver. Nåt större läckage är det inte frågan om. http://thallatha.blogspot.com/2010/02/vintertackning.html

 På L32;an som syns på bilden använde jag den långa bommen, som stöttade up vid skotbänken som ryggås för presänningen.

Båten borde väl tåla betydligt mer vatten. Annar sär det väl bäst att ställa in den i ett plåtskjul, låsa och kasta bort nyckel. En båpt som inte tål vatten går ju inte att segla med.



Senast ändrad av toaen | 01 september 2011 | 21:20

post-945-1394236809,3433_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på att vinterförvara med masten på. En uppfattning jag hört som talar mot är just blåsten, som gör att båten skaver i vaggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade min båt ståendes några vintrar på Svinninge marina, Åkersberga medan jag själv bor i Kungshamn på Västkusten och hade således styvt 50 mil enkel resa till båten. Vintern 2004/05 stod min båt med masten på övre planen. Den vintern var det under några dagar mycket kraftig vind. Två båtar på marinan välte. Bägge stod mer i lä på nedre planen och ingen av dem hade masten på.

Man måste naturligtvis ha en ordentlig vagga som är ordentligt uppställd. Det är också viktigt att att man sätter fast presenningen på ett riktigt sätt. Att fästa i stöttorna är olämpligt, men det finns andra metoder.

Har sett båtar där presenningen regelmässigt blåser av mer eller mindre efter ett par månade varje vinter. En kurs i att belägga hade nog i vissa fall inte varit fel. Även valet va pressening har ju en viss betydelse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt blir det större krafter på båten om du släpper riggspänningen? Utan segel finns det liten vits med att ha fullt ansatt rigg. Självklart finns det grader i helvetet och motsatsen till fullt ansatt blir då att riggen är helt slak och man får brytningar i masten men att ha riggen fullt ansatt år efter år ser jag ingen vits med när båten står på land.

Jag kanske förbiser något men jag är tacksam om du ville utveckla det. Jag tänker också ta upp båten (om det blir köp) med masten på i den mån det går!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stått med masten på förra vintern. Jag släppte inte på riggen och kan konstatera att det fungerade bra, även om metallen i masten (aluminium) och vanten (rostfri vajer) utvidgar resp. drar ihop sig olika i kyla. Under tidvisa mycket hårda vindar (uppställningsplatsen är vindutsatt) skavde skrovet mot vaggans stöttor och efter säsongens slut kunde jag konstatera att skrovet flyttat sig några centimeter i vaggan, troligen beroende av vibrationer som orsakades av masten och riggen mot skrovet. Om jag hade minskat påfrestningen på riggen genom att släppa något på vanten tror jag att i infästningarna mot skrovet hade fått mer stryk.

I år mastar jag av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...