Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Bayliner1954

Vad betyder Litz?

Rekommendera Poster

Hej!

Hört talas om ordet Litz eller Lits som ska anspela på något marint. Har letat men inte hittat betydelsen, är det någon på forumet som har någon aning?

Tack på förhand.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld finns ett ord som åtminstone här lokalt kallas litsa.

Företelsen betyder att man fäster ett segel till bomen och masten med en lina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat förslag skulle ju kunna vara det engalska ordet list som betyder slagsida...

Senast ändrad av Flintstone | 31 augusti 2011 | 18:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Tommy beskriver detta, litslina är de linor som man brukar fästa segel mot mast och bom. Mer vanligt förr, numera använder de flesta en schackel mot bommen och travare mot mastlik.

Men det förekommer fortfarande på en del båtar.

Här en länk till kappseglingsråd.  http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_2498/ImageVaultHandler.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte specifikt marint ... men el-kablar kan vara litz, eller litsade om jag inte minns helt fel. Jag är inte bekant med använding, för eller nackdelar men vill minnas att det handlar om kablar med flera ledare.

/  Jes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inom elektronik, specifikt ivid överföreing av högre frekvenser används Litz-kabel. Litz-kabel är snurrad eller flätad av många tunna koppartrådar istället för en eller några enstaka och har mindre resistans vid höga frekvenser. Se mera här, tyvärr bara på engelska : http://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire

Sen tillbaka till den maritima världen: litsa kallas det när man fäster segel på mast, bom eller stag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...