Bayliner1954 0 Postad 31 Augusti , 2011 Hej! Hört talas om ordet Litz eller Lits som ska anspela på något marint. Har letat men inte hittat betydelsen, är det någon på forumet som har någon aning? Tack på förhand. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Augusti , 2011 I min värld finns ett ord som åtminstone här lokalt kallas litsa. Företelsen betyder att man fäster ett segel till bomen och masten med en lina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 Augusti , 2011 Ett annat förslag skulle ju kunna vara det engalska ordet list som betyder slagsida... Senast ändrad av Flintstone | 31 augusti 2011 | 18:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 31 Augusti , 2011 Som Tommy beskriver detta, litslina är de linor som man brukar fästa segel mot mast och bom. Mer vanligt förr, numera använder de flesta en schackel mot bommen och travare mot mastlik. Men det förekommer fortfarande på en del båtar. Här en länk till kappseglingsråd. http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_2498/ImageVaultHandler.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 1 September , 2011 Inte specifikt marint ... men el-kablar kan vara litz, eller litsade om jag inte minns helt fel. Jag är inte bekant med använding, för eller nackdelar men vill minnas att det handlar om kablar med flera ledare. / Jes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagicJohansson 0 Postad 1 September , 2011 Inom elektronik, specifikt ivid överföreing av högre frekvenser används Litz-kabel. Litz-kabel är snurrad eller flätad av många tunna koppartrådar istället för en eller några enstaka och har mindre resistans vid höga frekvenser. Se mera här, tyvärr bara på engelska : http://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire Sen tillbaka till den maritima världen: litsa kallas det när man fäster segel på mast, bom eller stag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser