Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
clarre

trasig trycklogg

Rekommendera Poster

har en silva trycklogg som ej fungerar har bytt paddelhjulet, vad är nästa steg, ny slang?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Det kan inte vara en trycklogg du har, speciellt inte om det är en segelbåt och du har ett paddelhjul. Slangen du skriver om är en elektriskledning/kabel. Tyvärr vet jag för lite om konstruktionen för att kunna råda dig säkert om hur du skall mäta upp givaren, men en bit på vägen kan jag hjälpa dig. Det finns två typer av givarkroppar, med och utan inbyggd vattentempgivare. Jag har med vattentempgivare på min, varför kabeln är en fyrledare. Möjligen är den också skärmad. Två ledare går till tempgivaren och två till paddelhjulet. Tempgivaren är med all säkerhet en sk. termistor dvs en temperaturberoende NTC-resistor, vars resistans minskar med ökande temperatur. Loggivaren är sannolikt en spole. Temp- och loggivarna är sannolikt inte sammankopplade i givarkroppen. Vid resistansmätning mellan de fyra ledarna bör man alltså finna två av varandra oberoende resistanser, varav den ena är temperaturberoende. Hoppas att detta kan vara lite hjälp på vägen. Annars finns det säkert någon firma som kan mäta upp givaren åt dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...