Gå till innehåll
fredag 18 april 2025
di1anpe

Hur var er bästa sommarseglats?

Rekommendera Poster

Skepp o hoj!

Jag är nyfiken på att läsa om er läsares bästa sommarseglatser. Det är roligt att få tips och inspiration för framtida seglingar, fina hamnar, roliga sträckor etc.

Jag kan börja med att berätta om min egen sommarseglats. Den utgick från hemmahamnen i Göteborg, via Mandal i Norge till Lerwick på Shetland. Vidare ned till Kirkwall på Orkney och hemåt igen via en omväg på svenska västkusten. Resan tog 25 dygn och gav 1300 nya friska sjömil under kölen.

En av höjdpunkterna var Orkney öarna; extremt rolig segling i friska vindar och rejäla tidvattenströmmar som ger god fart då man planerar rutten så att strömmen sätter i den riktning man avser gå. Som mest hade vi 9 knop ström, gick i 4 knop genom vattnet och susade således fram i 13 knop över grund mot vårt mål. Spännande och aktiv segling :-).

En annan höjdpunkt är alla delfiner som leker runt båten ute på Nordsjön. Underbart roligt sällskap bland oljeriggar och tom horisont.

För den som är intresserad av att se en liten film jag klippt ihop över resan, är ni välkomna att titta in på länken nedan:

Nu är jag sugen på att höra om era seglatser!

Mvh Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

Trevlig att se din film, vi var på vänern inte fullt så exotiskt men en fin tur i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla semesterseglare....:-))Det blev 850 dist. ca..Min sambo och jag sjösatte tidigt i år 4 Maj, det är tidigt för Norrland att vara.Vi seglade ner till Stockholm och utforskade den fina skärgård som huvudstaden  ärbjuder,det tog oss 5 veckor. Vi seglade på kryss och tvärs i skärgården och fick se massor av fina naturhamnar som annars är överbefolkat under sommaren men så här års var det nästan folktomt över allt. Vi planerar att segla mot midnattssolen till våren :-))cheeky

post-5456-1394236820,3652_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej vi har båten i Köpmanholmen och önskar alla välkommen upp til Högakusten med Köpmanholmen som given Gästhamn

post-5456-1394236837,8851_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...