Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Stormbrother

Bensinförbrukning OMC 3,0...

Rekommendera Poster

Mätte idag upp bensinförbruningen på vår Bayliner Trophy med en OMC 3,0 130 hk. 4-cylindrig liknar till 98% Volvo B20.

Detta är tredje säsongen så vi tyckte det var dags att kolla.

55 liter på 36 Nm. Dvs. 1,5 l/Nm. Detta med två vuxna, en bebis, full tank (315 liter) och ganska mycket packning. Väderleken var lugn. Båten är ca. 7 meter lång och motorstorleken är lite klen tycker jag så vi måste nästan ligga på full gas för att ha en behaglig gång på båten. Minskas gasen något börjar båten sakta men säkert ploga mer och mer varpå den slutligen tappar planing. Med mindre last går den lättare.

Kan denna förbrukning anses ok för båttypen?

Tycker man ser båtar med betydligt större motorer (V8:or) på annons med lägre förbrukning trots samma båtstorlek. Skönmålas förbrukningen i annonserna eller är min motor törstig? 

Vad är er förbrukning??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är en 2159 ni har? En snabb titt på blocket ger att  denna konstigt nog ibland är utrustad med 3L motor. Spontant: alldeles för liten motor i den tunga båten! Någon hade i sin säljesannons på bocket skrivit att hans 2159 med 3L penta marchade 12-13 knop och att maxfart var 20knop. Det krävs ingen raketforskare för att räkna ut att det blir ett törstigt ekipage, då man får hålla fullt konstant för att den öht skall plana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tok för liten motor i förhållande till båten. Denna får gå hårt på nästan full gas för att hålla båten igång vilket sliter hårt på motorn och ger en gigantisk bränsleförbrukning. En V8a i samma båt hade fått gå lugnt på ett lågt varvtal och troligen hamnat runt litern i förbrukning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Har själv en Bayliner Trophy WA. Den är 6,5M lång och 2,5M bred. Där sitter en Johnson 225HK motor. Den planar väldigt enkelt då motorn har en enorm kraft. Dessvärre tycker även jag att den dricker något så in i bomben!

Nu är jag ny med båten och ej kört med powertrimet så det kan vara en förklaring men annars så går den som ett spjut och planar enkelt. :)

 

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är en 2159 vi har. Vår marchfart är 20 knop. Marchfart på 12-13 känns trist...

Antar att det bara är att tanka och gråta... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är nämt i forumet tidigare men en fräsh 4-taktare drar 300g bensin per hk och timme.

Ex: om din båt kräver 100 hk för att plana och gå bra i tex 20 knop blir det 1,5 l/nm.

Det spelar alltså mindre roll om det är en rak fyra eller en V8. En V8 kanske utvecklar 100 hk på 3000 varv medan fyran kanske måste varva 4800 varv. Dvs 1.5 l/nm är rimligt på 7 m båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det inte spelar någon roll om jag kör på fyrans eller sexans växel med bilen vid samma hastighet, det går åt lika många hästkrafter i båda fallen? Det är bara att kolla ett varvtal/förbrukningsdiagram för att se att så inte är fallet. Motorer är inte linjära när det gäller förbrukning och utvunnen effekt. Större motor och lägre varvtal vinner i de flesta fall mot en liten motor med högt varvtal, vid samma belastning. Det finns alltid ett optimum, så det går inte att sätta i hur stor motor sem helst och tro att förbrukningen ska bli lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Bil/båtjämförelsen blir väl-Köra på ettan tills man planar i 40 km/h sen lägga i högsta växeln 5:an ellar 6:an. 300 gram regeln är mycket förenkla2 men stämmer ganska väl. Gäller oxå bara för en motor i gott skick. Är nåt fel kan den dra betydligt mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju hur man vet hur många kusar som krävs för att få ens båt att plana...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta 4 cylindriga motorer får jobba hårt i en såpass stora båtar.

En 6:a eller 8:a av lite nyare kaliber hade säkert gått billigare med lägre varv som följd.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har jag full koll på Micke! Därför sitter det en V6:a i vår SeaCabin istället för original rak fyra...cheeky

Men den trevliga formel som Droger tillhandahöll kräver ju att man vet hur många hästkrafter som krävs föratt få båten att plana och gå bra i tex 20 knop. Det var det jag undrade över...hur vet man hur många hästkrafter som krävs för detta? Man kan ju liksom inte testa olika motorer med olika styrka...och vad jag vet så finns inga dynamometerar för båtar som det gör för bilar.

Jag förstår givetvis att formeln endas ger en grov uppskattning mellan den egna tummen och grannens pekfinger men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.. wink

Så klart blir det en liten gissning..

Jag har en 21fot dc 1700kg (tung) med kraftig V-botten, en v8 på 228hk som driver denna ganska lätt.

Utan diagram och uträkningar så skulle jag gissa på runt 200hk iaf .

Men det var så klart inget direkt svar på frågan, men ändå :)

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så. En V8:a tror jag blir onödigt tung men en V6:a på kanske 4,3 liter och 160-200 hk skulle säkert göra båten betydligt okänsligare för last och mindre törstig.

Vi har funderat på motorbyte men känner jag mig rätt så kommer jag vilja byta upp mig om några år och ett motorbyte i en 2159:a är inget man får igen vid en försäljning. Det handlar ju om ganska mycket pengar i alla fall.

Dessutom är vår motor och drev helt nygenomgångna så de borde gå bra några år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...