Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Mad-Jim

Vinterkonservering Mercruiser 5,5

Rekommendera Poster

Har en Mercruiser 5,5 V8 med sötvattenkyl, halvt.

Har fudneringar kring vinterkonserveringen,  med glykolblandningen.

Tänkte skaffa en såndär konserveringssäck som man trär på drevet och fyller med glykolblandningen..

Jag undrar hur viktigt det är att lossa de två blåa plastskruvarna/ vingskrivar som sitter i limpan för att släppa ur vatten/glykol när man kört genom motorn?

Sedan också hur viktigt det är att spraya konserveringsolja i förgasaren.

Förra året gjordes konserveringen av en firma, men har för mig att man ej sprayade..

Detta året skall jag ta mig i kragen och göra konserveringen själv...*L*

Tacksam för tips och glada tillrop...*L*

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmkör motorn med rent vatten först sen tappar du ut vattnet ur limporna. Vitsen med det är att det är rätt mycket vatten och det ligger vatten i lite olika fickor och när du sen kör med glykolen så fyller du på vatten nerifrån och är limporna då toma så kommer glykolvattnet in överallt. Hur viktigt det är med att spreya konservering i förgasaren vet jag inte men det är ju bra om det är en oljefilm i cylindrarna när den sen ska stå i 6 månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Skall göra samma procedur själv och har sett flera bra tips på tillvägagångssättet på YOUTUBE.

Gå in på Mercruiser winterize. En sk klocka på intaget på drevet för glykol/vatten verkar vara enkelt.

Säcken har jag aldrig sett? Finns den som tillbehör eller är det in-house uppfinning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töm motorn efter glykolkörningen så har du eliminerat risken med ev vattenfickor eller ej öppen termostat. Här på marinan har vi gjort så i alla år och ingen frusen motor. Glykolen lägger sig som en skyddande film ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha...5,0 skulle det stå..men fingrana snubblade på tangentbordet..*L*

Säcken jag nämnde har jag sett på en firma via nätet...   Jag skall nog ta och beställa en i veckan...

Tror den heter konserveringssäck...

 

Angående att tappa ut vattnet ur limporna... är det via  den blåa plast vingbulten som sitter en på varje limpa?   Är det inte lätt att de går av?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, de blå avtappningspluggarna i plast går lätt sönder så man bör ha några på reserv. Det sitter en liten o-ring på dom oxå som lätt ramlar bort så håll koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundering om konserveringssäcken. Har den uppsamling för kylvatten som kommer ut via hålen på sidorna av skölden?

Idag konserverat min Mercruiser med balja och dränkbar pump samt spulmuff.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

crabfish,

Jag står inför min första vinterkonservering och har skaffat en sån där säck efter att ha kollat upp den lite här och där på nätet. (Finns en video på youtube!)

Själva tanken är att säcken innehåller allt vatten man behöver och samlar upp den samma. Man snörper helt enkelt om hela drevet med denna säck (efter att man tagit bort propellern), häller i glykolblandat vatten och kör motorn så länge man känner för det. När man är klar öppnar man pipen i botten på säcken och häller tillbaka glykolblandningen i dunkar som man sen kan använda som vikter till presenningen. Nästa höst återanvänder man vätskan!

Mvh
/Fred

Edit:
Bjuder på länkarna till säcktillverkaren samt youtubeklippet: http://www.yellowsmarts.com/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=32



Senast ändrad av Flintstone | 03 september 2011 | 22:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill se hur det ser ut när man fyllt säcken med glykolblandning och startat motorn. På en Mercrusier med alpha one.

Jag tror öronlapparna inte klarar det som kommer ut från hålen i sidorna av skölden.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry...can´ t help you there...

Jag är själv väldigt nyfiken på hur det kommer te sig när jag utför operationen själv om några veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Flintstone; har du provat ännu? Nyfiken då jag funderar på samma lösning!



Senast ändrad av T_M_C | 28 september 2011 | 10:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag testade igår! Dock körde jag bara med rent färskvatten för att varmköra inför oljebytet. Jag tyckte det fungerade riktigt bra. Säcken är enkel att montera och fylla på med vatten och den håller tätt runt mitt VP 290-drev. Dock hände något med kylningen under testkörningen, första gången termostaten öppnade gick det bra, men andra gången hände inget så temperaturen gick upp lite för högt. Därför stängde jag av motorn för att inte rikera något. Jag var ensam så det var lite bökigt att hoppa upp och ned för att kolla saker så när jag kör med glykolblandningen så ska jag se till att vi är två så en kan stå nere vid drevet och en kan bevaka tempmätaren.

Det enda som är lite bökigt är att tömma säcken. Detta har jag läst om att andra också haft problem med. Beroende på hur båten står så hamnar uttömningspipen väldigt nära marken. Jag tror att båten måste stå väldigt högt för att man enkelt ska kunna hälla tillbaka vätskan i dunkarna men det går ju att använda pump eller först hälla vätskan i hinkar genom att lyfta upp underdelen av säcken.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat säcken på både Bravo I och Bravo III, ingen höjdare precis, kylvattnet blåser ut på sidorna i varjefall. Och man får verkligen hålla koll så inte säcken sugs fast i kylvattenintagen på drevet!!! Nu kör jag med en rejäl bruksbalja som köps billigt på Jula eller Biltema, funkar helt kanon!

 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag körde jag skarpt med säcken, det fungerade bra även om det inte var helt smidigt.

Först och främst är det ganska svårt att få säcken tillräckligt tätt emot drevet vilket gör att man måste använda onödigt mycket glykolblandning. Gissningsvis behövde vi använda 30 liter totalt.

För det andra kommer väldigt mycket kylvatten ut ur skölden framför drevet där säcken inte fångar upp det. Detta visste jag inte så jag förlorade många liter ner på backen.

För det tredje är det lite klepigt att få ur blandingen ur säcken när man är klar (som jag skrev tidigare).

Slutsatser:

Jag tror att man kan hitta på någon lösning för att få säcken att smita åt bättre runt drevets nedre del. Det finns ju liksom ingen anledning att 20 liter glykol ska ligga nere vid skäddan.

När det gäller vattnet som missar säcken. Här tror jag att man kan se till att säcken skjuts fram ordentligt, alltså så pass långt att den vilar mot båtbotten vid akterspegeln. Kanske kan man rigga någon slags distans som håller isär de två rören (som vilar ovanpå kavitationsplattan) så att säckens främre del säras ordentligt. Rören går att flytta i den kanal de är insydda i och trycker man dem så långt bak det går så blir fronten lite följsammare.

Att tömma säcken är egentligen inget problem, det är bara bökigt. Om man råkar ha båten vid ett stup så är det inga problem alls men har man båten normalt uppställd så kräver det lite meck. Ett sätt är ju att använda en vanlig länspump som man slänger ned i säcken men det är ju inte så vanligt att man har en extra pump liggande. Vi gjorde så att vi tog en hink som vi höll lite vinklad nere vid pipen. Då kunde en person lyfta glykolblandningen inne i säcken och stjälpa den mot pipen. När hinken var halvfull så nöp vi ihop pipen med medföljande klämma och tömde över vätskan i en femlitersdunk. När man gjort detta några gånger så gick det bra att lossa säcken helt från drevet och lyfta upp den så att dunkarna kunde fyllas utan att gå via hinken.

Jag tror på den här säcken. Jag behöver bara tweaka de här momenten så kommer det vara smidigt, billigt och inte minst miljövänligt att använda den! Kan man få ned mängden glykol till säg 15 liter så kommer det inte vara några problem att lossa säcken helt från drevet och sedan lyfta hela klabbet för att tömma direkt i dunkarna.

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 28 september 2011 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis det jag misstänkte i ett inlägg tidigare här.

Miljömässigt och ekonomiskt kass att släppa ut massa glykolblandning.

Men att den även kan täta inloppen tänkte jag inte på.

Denna typ av säck verkar helt kass då den även behöver tömmas med en pump.

 

Bättre med balja under drev och som täcker det som kommer genom drev och skölden.

Mata sedan glykolblandning via dränkbar pump (12 V) i baljan upp till spolmuff.

Återanvänd sedan glykolen till nästa år.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut inte kalla säcken för kass! Den har många fördelar när man väl fått ordning på ovan nämnda brister.

Man behöver inte pump, säcken kan mycket enkelt stuvas undan när den inte används och går utmärkt att transportera i bil (eller till och med på cykel!), rätt monterad släpper den inte ut något glykol i naturen och inga andra manicker behövs (så som spolmuffar eller rörstumpar).

Det är klart, har man plats att förvara en stor balja och ofta behöver köra sin båtmotor på land så är säcken kass eftersom den kräver lite jobb för att montera. Gör man dock detta två gånger per år och inte har en lada att stuva undan stora baljor i så är säcken utmärkt!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att köra igenom motorn med vatten i säcken.

Efter en stund är allt vatten skitigt och när motortemperaturen ökar så kommer motorn snart överhettas då vattenet i säcken kommer bli varmt. Minskad kylning.

Att ha den för att köra igenom glykollösning är kanske ok då man bara kör så en kort tid och motorn redan ska vara renkörd med vatten.

 

Sedan en plastbalja. Behöver inte vara stor och bara några dm hög då man har dränkbar pump för att mata intaget på drevet

 

Min balja får plats i kofferten på bilen tillsammans med halvstor högtryckstvätt, Verktygslåda, hink med lock med fjolårets glykol, plastback med olja och filter för service.

Man väljer själv hur man vill göra.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med stor balja, drevet borttaget, och pump behöver jag inte, räcker med en slangstump intryckt i skölden så suger den själv direkt från baljan! Går åt 10 liter glykol som jag återanvänder!

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...