Gå till innehåll
lördag 15 mars 2025
Gäst Calle

Vilken X-79, Banner28 racer mkII, Express, Maxi Racer?

Rekommendera Poster

Gäst Calle

Hej Jag funderar på att skaffa mig en segelbåt men jag vet inte vilken jag vill ha. Jag hade tänkta att lägga ca 100 tkr. Jag är ute efter en båt som seglar bra och ändå är hyfsat bekväm valet står nog mellan dessa: X-79, Banner28 racer mkII, Express, Maxi Racer?. Tacksam för svar och egna erfarenheter. mvh Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har visserligen inte ägt någon av de båtar du räknar upp men väl seglat (och kappseglat) Express i flera år. Expressen är en utmärkt seglare på alla bogar utan att glänsa på någon speciell. Den har hyfsade möjligheter till matlagning, endast porta-potti, ingen garderob men fyra kojer som är OK och matbord där alla får plats att äta. Kanske är det skillnad mellan de båtar du nämner vg bekvämligheter där det avgörs av hur Du tänkt använda din båt? För dagseglingar 2-4 personer med middag på sjökrog och frukost ombord funkar Expressen utmärkt. Längre turer kanske man inte bör vara mer än 2 om man inte vill trängas? Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en X-79, riktigt rolig båt att segla, härlig på alla bogar. Har sovit som mest 5 pers ombord med packning, trångt men det gick. Båten är nog den båt utav de du räknat upp som kräver sin seglare, mycket trim och backstag vilket exempel inte expressen har. Lys 1,14 mot Expressens 1,11. Kan klart rekomendera den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Calle

Hej igen Tack för svaren, men är det inga här på forumet som har lite koll på maxi Racern eller Banner 28:an. Tacksam för svar. Just nu lutar det mest åt x-79

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gisle

I Norge ville valget vært enkelt om du også ønsker å seile regatta. Express(Lys 1.11) er en stor entypeklasse her. Like fullt er Expressen kanskje den minst racingbetonte av båtene du nevner. Som turbåt har den selvsagt kompromisser, men ikke noe verre enn de andre her. Jeg seiler også Maxi80 Racer (Lys 1.12), som kanskje er marginalt raskere enn Expressen på slør og lens, men kan synes å mangle noe på kryssen. Den har flush dekk som er fint å arbeide på, men den er svært mørk og lav under dekk. Expressen har heller ikke ståhøyde, men føles høyere, ikke minst pga vindu (glas) i overbygget. Expressen er den eneste av de du nevner som ikke lensetakler (backstag), som jeg vil mene er en klar fordel, da disse i mine øyne bare er til irritasjon...Spesielt på turseiling. Ser selv etter båt, og på en av kandidatene mine ser jeg på lensetakler som det største minuset. X-79 og Banner 28 R kjenner jeg mindre til, men de er begge raskere enn ovenstående. Vil tro at de bomessig er sammenlignbare med Express og Maxi. Kanskje er de vanskeligere å selge den dagen du vil byte båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Calle

Är det ingen som har någon erfarenhet av banner 28 mkII ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han som jag kappseglade och hade X-79 med hade en Banner 28 innan och han gillade helt klart båten men tyckte att X-79 var roligare att segla samt att det var mer yta inne i båten vilket var en fördel då vi även var på lite långseglingar. Har tyvärr själv ingen erfarenhet av den, och smaken är ju olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir lite fundersam över vissa saker. Den Express jag seglade hade ett akterstag vad jag kommer i håg. Visserligen kunde man låta bli att sätta an det men om man ville plana ut lite buk i storen var det bra att sätta an lite. Vidare har jag för mig att X-79 var en knepig båt att segla. Svår att bemästra men ger mycket om man klarar den. Kräver minst tre-fyra man för att hantera den. Inte mycket till semesterbåt mao. Såg många broachande X-79:or under kappsegling. Så, återigen, det beror på hur du vill använda båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Expressen har ett akterstag, på X-79 var det häckstag och backstag. Calle du du har helt rätt att den kräver sin seglare med 79:an. Det funkar bra med 2 man men då skall man veta vad man gör, lite behagligare om man är ute och fritidseglar med 3 man. Eftersom 79:an har väldigt mycket segelyta så broachade dom ganska ofta när det pinade på ute på banan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst per erik

Banner 28 er en herlig båt. Har en med høy rigg. Hatsigheter opp mot 20 knop er ikke umulig. Har selt mye tur med båten, og den er helt grei å seile med to stykker. Dersom det blåser opp, kan du reve ned storseilet slik at det går under lensetaklene(bakstagene). Er noe av samme saken som x-79. Banneren er hakket raskere, med et lystall på 1.18 kontra 1.14 på x-79. Dersom du får tak i en banner med lav rigg, har denne 1.14 i lys, og seiler greit opp til dette. MK variantene er lagd for danske farvann, der kjølen er modifisert med bulb(mer vekt), og større kappe på storseilet. I norge finnes det en variant med dypere kjøl(samme vekt), tegnet av Birger Kulmann. Jeg har en standard banner 28 HR, og den er helt grei å seile. Ryktet sier at bannern er ustabil og lett å broache med. Dette er ikke min erfaring med båten. Den har svært høy skrogstabilitet på grunn av bredden, og jeg seiler med full seilføring på kryss opptil vindstyrker på 8 m/s. Lykke til med båtkjøpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...