Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Mikaelma

Vilken båt?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn som sitter och funderar på att köpa båt. Vi har ingen större erfarenhet av båtar tidigare och har därför ännu inte kommit på vilken båt vi skall köpa. Vi har varit inne på en båt i 200000:- klassen och sneglat på Sea Ray ( andra amerikanska båtar), Nimbus 26 och Ryds 695. Vi antar att vi kommer att göra kortare dagsutflykter, men även en och annan helgutflykt och behöver därför kunna övernatta i båten.

Har någon på forumet en känsla för hur mycket körning (nm) detta kan röra sig om och vilken båt skulle ni välja med utgångspunkt ifån det ovan beskrivna användningscenariot?  

Tack på förhand!

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mkt körning ? Beror helt och hållet på var du har båten dvs är det lång transportsträcka ut till öarna ?  Själv har jag bara 10min ut till Nämndöfjärden så det blir inte så himla många distans på en sommar så det är omöjligt att ge ett generellt tips på hur mycket man kör på en säsong. Vi använder dessutom bara båten när det är sol. Tittar man i hamnen så ligger de flesta båtarna ofta vid bryggan några enstaka används flitigt.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns lite som det inte är helt enkelt att veta hur mycket du kommer åka, samt på vilket sätt du vill ta dig runt.

En dagsutflykt med en snabbare planande båt kan vara relativt långa (säg Stockholm-Sandhamn och tillbaks), medans det med en långsam blir kortare turer avståndsmässigt.  Tidsmässigt blir det ungefär samma dock. Så kortare dagsutflykter får lite annan innebörd om man marchar i 25 knop eller 8 knop.

Om du vill ha den snabbare varianten så kanske Amerikanska midcabiner kan vara något ifall man vill sova över också ibland (bekvämt).  Storleksklassen Sea Ray 240 och 250 är helt ok och kanske ligger i det prisintervallet.  Finns massor av Amerikanska tillverkare som gör båtar i den klassen (håll dig gärna borta från 7.4L motorn, som de jag har kört har dragit en hel del bensin). Även några europeiska typ Yamarin 750.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, min tanke var att få en översyn av ekonomin för dessa båtar och det kanske är allt för svårt med tanke på alla antaganden. Om vi då istället fokuserar på min andra fråga, vilken båt skulle ni välja med utgångspunkt ifrån det beskrivna användningsscenariot? Tilläggas kan väl att vi gärna tar med oss vänner på de kortare dagsutflykterna, varför utrymmet i båten har en viss betydelse.

Tack för era svar!

Mvh

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en Nimbus 24 1981 årsmodell som jag anser som perfekt till dagsutflykter med vänner eller helgutflykter med 2 barn.

Jag hade möjligheten att köpa en Nimbus 26 men mitt val blev Nimbus 24 pga att lilla sovrom bak ta för mycket onödigt plats, bättre att inte har det och sitta bekvämt med sina vänner.

Med en sådan kan du köra Götakanal och leva på samma sätt som du skulle göra i en mindre husvagn.

2 vuxna och 2 barn kan sova där fram utan problem, där bak vid bordet kan sitta 4/5 vuxen 1 vuxen vid styret och 1 vuxen bredvid, total, 6/7 vuxna utan problem.

Där bak kan man sänka bordet och bädda till 2 vuxna

Finns toalettrom med vask för att tvätta sig.

I hela båten kan jag stå rak utan böja ryggen, är 1,80m (skönt!)

Motorn är en MD21 (diesel) som är betydligt billigare i drift än bensinmotor, naturligtvis den inte är lika snabb som en bensinare därmed bättre för familjen planbok, man måste tänka på det också.

Naturligtvis om man vill leka kan man köpa en bensinare som jag kan tänka mig drar ca 15-20 liter i timme eller t.o.m. kanske mer.

Helförsäkring hos Svenska Sjö ligger på 1260:- per år.

Ifall att du skulle vara intresserad av en sådan, skicka mig Email

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som familjebåt skulle jag direkt välja bort de flesta amerikanska båtar där vissa modeller helt saknar skarndäck. Byggda för att ombordstigas akteröver eller genom framrutan med kapell och trams att krångla med. Som familjebåt bör du välja en båt där det är enkelt att röra sig på däck och enkelt att kliva i och ur båten. Dessutom kan det vara trevligt att ha ytor att t.ex. sola på på båten. Är du orolig för ekonomin men samtidigt vill ha en rymlig båt bör du välja en långsamtgående för- och akterruffad båt med dieselmotor där marchfarten kanske ligger kring 10 - 12 knop. Båtar med dessa egenskaper ligger oftast lite lägre i pris, är billiga i drift och relativt rymliga. Ett måste är toalettutrymme med septitank.

Är lite dålig på såna modeller men en Flipper 700 kan kanske vara ett alternativ om du vill ha en snabbgående båt för en rimlig peng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst välj bort de amerikanska ta en nordisk med skarndäck blir lite sport för barnen att gå fram men de ska ju ändå ha flytväst så ramlar de i är det bara att fiska upp dem. Har haft en sån när barnen var små och det var läskigt att gå runt båten så det blev i huvudsak genom takluckan. Taklucka finns även på de flesta amerikanska. Skulle titta på en Sea ray 220 Sundancer. Mid kabin perfekt för ungarna - eget lekrum., toa och kök. Ryms med marginal innom budgeten. Mer plats innuti pga avsaknaden av skarndäck. Och gäster ryms att åka med, går att sola både fram och bak på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De här trådarna brukar alltid urarta till att folk smutskastar den andra skolan (USA-båtar mot nordiska båtar) och alla förespråkar sin egen båt.

Mitt tips är att ni tittar på lite olika båtar och skaffar den största båt ni har råd med, att bo trångt tär på tålamodet. Om båten är rymlig kommer ni säkert att använda den mer. Om båten är liten behöver den nog också gå lite fortare eftersom ni säkert vill åka hem på kvällen, är den stor nog att bo i så kanske det inte gör lika mycket om den går lite långsammare (billigare!)

Här kan man läsa lite mer, men om man söker så går det att hitta mer:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=402749#loopstart

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=401709#loopstart

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...