gbak 0 Postad 29 Augusti , 2011 Här är ett litet tips till alla som har ett utslitet växeldrev där växeln hoppar ur med jämna mellanrum. Jag köpte en 6mm hårdmetall fräs från Wiklunds som skulle klara 65 HRC, kostade inte mer än 350:- Kugghjulet indexerades upp i ett delningsbord. För att få anläggningytan i centrum av kopplingen måste fräsvinkel kompenseras, i detta fallet 7,08 grader. Gick lätt att räkna ut i mitt cad program. Mättes upp med en vippindikator som skulle röra sig exakt 1.0 mm i sidled om man matade fräsbordet 8mm i längsled. Fräshuvudet lutades sedan 2 grader för att få en greppvinkel mindre än 90 grader, så att kopplingen skall självlåsa och tvingas nedåt mot botten på kugghjulet. Varje skär var inte mer än 1mm djupt och max 2 mm i sida, så det blev en låg belastning på fräsen. För att kyla ner fräsen så sattes en vinkork i axelhålet och olja fylldes upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbak 0 Postad 29 Augusti , 2011 Före fräsning: Man ser tydligt att mer än halva ytan är uppkäkad av kopplingen dog clutch och en rejäl radie har bildats, vilken gör att framväxeln kommer att hoppa ur vid kraftig belastning =fullgas. Senast ändrad av gbak | 29 augusti 2011 | 23:42 Senast ändrad av gbak | 29 augusti 2011 | 23:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbak 0 Postad 29 Augusti , 2011 Efter fräsning: En del av härdningen försvinner naturligtvis men när jag provade att bryta hörnet med en fil så var det fortfarande stenhårt. Så jag skulle tro att det här kommer att hålla motorns livstid (nu är ju motorn från -83 så den torde väl inte ha så många år kvar att leva.) Som alternativ till att köpa en ny drevsats för 7000:- från Marin shoppen, som dessutom måste shimsas in, så tycker jag nog att mitt fräsningen vinner. Senast ändrad av gbak | 29 augusti 2011 | 23:39 Senast ändrad av gbak | 29 augusti 2011 | 23:40 Senast ändrad av gbak | 29 augusti 2011 | 23:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 29 Augusti , 2011 Snyggt jobbat!! Få förunnat att fixa ett sånt projekt dock. Så det blir att hosta upp Svenska pesetas istället Kan fräsa och svarva lite, men det var läääänge sedan... Så nåt sånt här får jag tjata på kompisarna istället. Lite tid och 6500:_ sparat är inte fel!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbak 0 Postad 30 Augusti , 2011 Om jag nu skall vara riktigt ärlig så fick jag hjälp av en kompis hans fräsmaskin...... Men det går ju att köpa tjänsten också, det tog nog inte mer än nån timme att göra jobbet så några jättesummor är det inte fråga om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser