Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
ny_borjare

Vi blir lurade!!!

Rekommendera Poster

Är som sagt en ny båtägare och har regaerat över hur denna marknad är styrd från leverantörerna och ingen verkar reagera över det.

Båttidningarna granskar inte detta kritiskt och varför skulle dom? 

Vem ska betala annonserna....

 

Mekonomen skulle ge sig in i denna slutna branch och kanske oxå ge oss lägre priser på service och reservdelar (samma sak har hänt inom bilbranchen).

Kanske kanske vi kan se en förändring i Båtbranchen?

http://www.e24.se/business/konsumentvaror/en-utfryst-nykomling_3019954.e24#xtor=AD-500-[E24]-[3019954]-[artikelpuff]-[Aftonbladet]-[]-[Ettan]

Självklart vill alla leverantörer se till att skydda sina återförsäljare genom att skydda priserna.

Du kan ringa till en återförsäljare av ryds, yamarin, bella osv. och det är nästan alltid samma pris.

Varför tror du att det är så? Leverantörerna kör med sina riktpriser/kampanjer osv.

Och den starka kronan gör att folk börjar se sig om i Europa och importera båtar från Tyskland, England, Finland mm.

Att gå in i en båthall 2011 är som att gå hos en bilhandlare på 80-talet. Här kan det säljas allt från bilar, båtar och husvagnar av försjäljare som är som klippt/skurna från en schablonbild på en säljare

Guldkejedor, okunskap, dåligt bemötande (har fler exempel, men vill inte hänga ut någon enskild eller enskilt företag i Sthlm).

Dessutom så kör dom med du får 5 års garanti på motorn, om du genomför din service av en auk. service verkstad.

Varför skulle inte Mekonomen kunna göra samma jobb? Det är inte hjärnfoskning dom ska syssla med!

 

Jag tror att båtbranchen står inför stora utmaningar och dom som inte förändras kommer att dö.

Man ser ju att flera företag växer via förvärv och lär nog bli mer som Bilia (som i dag säljer fler märken en Volvo och Renult som tidigare).

Vi får se... och jag lär väl få en del skit för detta inlägg, men BRING IT!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera huvudaktörer i den svenska båtbranschen - Volvo-Penta, Yamaha, KGK Motor och Brunswick - misstänks för kartellbildning efter att de vägrat sälja reservdelar till bildelskedjan Mekonomen.

Konkurensverket gjorde Razzia, vi får se vad det mynnar ut i.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/razzia-mot-misstankt-batkartell_6421424.svd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, du blev nr 3 till att starta en tråd om samma sak.

Jag blev bara 2:a

 

Men jäkligt viktigt att även vi reagerar nu. Vi har länge klagat på höga priser och bjäbbat om Biltemas kvalitet mm

 

Nu får vi förklaring varför det är så svindyrt med marindelar.

Dock kan jag bara konstaterat att vi hittills är väldigt få som kommenterat detta svineri med hög priser. Via Internet kan de flesta jämföra priser och det skulle knappast vara billigare att själv importera delar från USA med frakter MOMS mm och få det billigare än från handlare här i Sverige.

Sjukt.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur är vi konsumenter?

När någon börjar sälja parsun/rrun och liknande motorer till rimliga priser blir det ramaskrik i

forum liknande detta, vad har inte Biltema fått ta emot i dessa spalter.

Bara funerar lite högt  Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite trist att det ska ta ett år för konkurensverket att reda ut frågan (det var vad jag läste igår på E24 iallafall)

Är det inte ett solklart fall av oligopol, ang priserna på reservdelar till båtmotorer?

Har själv en VP Tamd63p motor och det är nästan på kronan samma pris hos de återförsäljare jag har kollat hos. Däremot skiljer priset på andra tillbehör.

Trodde faktiskt att det skulle bli lite ändring när Mekonomen gav sig in i branchen, vi får väl se.....

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju faktiskt vara så att handlarna HAR små marginaler, det kan ju vara importören som roffar åt sig förtjänsten. Därav att det är likadana priser (generellt höga).

Jag säger bara, använd internet o ta hem från det landet som är billigast.

Då kan importörerna stå med lång näsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag roade mig med attt kolla vad en startmotor, ett fördelarlock och ett oljefilter till min VP B20 skulle kosta hos  marinepartseurope, Skruvat.se och mekonomen. summan blev 8097:-, 1549:-, respektive 2190 kr (på biltema blev det 848 men då blev jag utan fördelarlock)  Utantvekan är samma prylar betydligt dyrare i Marinbutiken. Kartell eller inte så förstår att de inte vill ha in konkurenter. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Who Cares ?

Verkar som de flesta resignerat sig för de höga priserna. De ska vara dyrt att äga båt, taffsa inte.

 

Möte på byn.

-Köpte en ny termostat idag till båten, betalade 7500 spännwink

-Whow, va häftigtyes

-Ja du, visst é man ball. Åså fick man en liten shick tygpåse till med guldemblem på. cool

Cartheme

 

::



Senast ändrad av crabfish | 30 augusti 2011 | 22:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är det så Crabfish att  det är mer politiskt korrekt i båtkretsar att  gnälla över att det är moms på båtprylar och att man därmed blir skinnad av Anders Borg än att tänka tanken att fritidsbåts branchen inte sysslar med välgörenhet, utan skrattar hela vägen till banken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tindritus,

Har du något tips på en webshop utanför Sveriges gränser som säljer VP service tillbehör billigare än de vanliga butikskedjorna i Sverige?

Jag vet inte vilken marginal handlarna har på produkterna, men det luktar illa att priserna är slående lika, påminner starkt om bensinbolagen....

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel

Köpte ett Quicksilver oljefilter idag

typ 883702Q

Betalade i marinbutiken här i sverige 92 kr

Kollade lite på butik i USA $5.53   (under 40 kr)

Alltså under halva priset. Precis samma produkt.

http://www.marinepowerservice.com/BoatingStore/search_parts_splash.cfm?search_partNbr=883702q&op=883702q

Nu är det ju inget man importerar själv men se det som ett exempel. Givetvis ska butiken här tjäna pengar på det men det gör ju affären där också.

Troligen grosist här i Sverige som tar största vinsten. Butiken har troligen normalt påslag.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja knappast 1 filter. Då får det bli en låda minst för bättre fraktkostnad.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man får ju köpa lite bulk för att det ska löna sig. Jag kan dock berätta att jag köpte en liten flaska Loctite från England som blev några tior billigare än att köpa den här hemma i Sverige. Jag blev så sur när den enda Svenska leverantören jag hittade ville ha 150 spänn i frakt så jag kollade utomlands och hittade alltså samma flaska billigare där, inklusive frakten!

Ofta är frakten inom Sverige dyrare (och tar längre tid) än om man handlar utomlands...och då har jag handlat grejer från världens alla hörn! Ibland är det tom fraktfritt trots att stället man handlar på ligger på andra sidan jorden!

Jag har handlat mycket RC-prylar från just Asien och det är helt sjukt att prylarna kommer fram snabbare (och billigare) därifrån än om man handlar från en Svensk nätbutik!

Det gäller att jämföra totala kostnaden med om man går till sin lokala butik. Sen ska man vara medveten om extra avgifter om grejerna fastnar i tullen vid köp utanför EU.



Senast ändrad av Flintstone | 31 augusti 2011 | 19:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså att handlarna har små marginaler är alltid ett säljsnack som dom kör med mot oss konsumenter.

Det är svårt att motivera när man ser vilka bilar ägarna kör om kring med osv.

Det skulle vara intressant och veta vilka påslag dom har på en båt kickback från leverantören.

Men det dom tjänar mest pengar på är ju service och reservdelar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ju pudelns kärna. Det gäller att ha koll på vad man har för basmotor. Volvo Penta består ju i princip av en måleriavdelning. I stort sett alla marinmotorer finns ju i ett bil/maskin/entreprenad/lastbilsutförande.

Mekonomen är ju annars inte mycket att hoppas på om man vill ha lägre priser. I början  slog de sig in på marknaden med hyffsade priser, nu när tex, Micro bildelar mfl, gått i graven höjer man  priserna. Väldigt ofta är priserna högre hos Mekonomen än hos generalagentens butiker. Till exempel köpte jag tändstift för ganska exakt halva priset hos BMW jämfört med hos Mekonomen. Samma NGK tändstift, enda skillnaden var BMW loggan som var stämplad på ena sidan.

Men jämfört med marinhandlarnas priser så ter sig kanske Mekonomen som en välsignelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15-20% på tillbehör och ca 13-17% på båtar och motorer. Mer är det inte att försöka överleva på, så tro inte att handlarna gör några större pengar på detta. Titta i en klädaffär, 100-150% i marginal. En brädgård 40-600%!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte i första hand handlarna som tar ut överpriser utan leverantörerna! Det är det hela den här nyheten handlar om: de fyra stora aktörerna har ingått ett oligopol där de tillsammans sätter priset på närmare 99% av marknaden. Handlarna kan ju inte köpa in delar för ett saltat pris och sedan sälja dem billigare til sina kunder, det förstår ju vem som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gäller väl detta främst reservdelar, hur ser marginalerna ut där? Fick idag leverans av en propeller från det stora landet i väster, 1307 kr kostade den totalt med frakt, tull, moms och postens avgift mot ca 2200 kr för exakt samma propp här hemma. Skulle va kul o veta vad en handlare betalar in för en sådan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motsvarar marinepartseurope, samma artikelnummer och söksätt. Skickar med USPS villket blir det billigaste sättet. Handlade diverse prylar där förra året och även med alla avgifter blev det mycket billigare än hemma

http://www.marinepartsexpress.com/

Den här sidan har jag inte provat, men jag har haft mailkontakt.

http://www.powerproductsystems.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga, som tidigare återförsäljare och installatör av Nannidiesel under Maltemanson hade jag rent generellt c:a 15% på både motorer och tillbehör. Om man då ser till all tid men lägger på offerter och annat runtomkring snack leveranser mm. Arbetstider man läger på mässor mm. Så inte är det många spänn man tjänar som återförsäljare. Och att sedan gämföra denna service dessa yrkeskunnande delaljhandlare håller med i liknelse med Meconomen och Biltema är ju ett rent hån. Endast erfarenheter kan ge kunskaper. Sådana som dessa detaljhandlare kan ge del av till er som konsumenter. Vad ni som konsumenter oftast också glömmer är att dessa detaljhandlare har sina största inkomster under några få månader vilket inte biltema eller meconomen har. Dessa inkomster skall sedan fördelas över hela året för att betala eventuella lokalhyror uppvärmning löner mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 % marginal är för lite och om marginalen är så dåligt som du påstår (vilket jag i och för sig har svårt att tro och skulle kunna verifiera) kommer många återförsäljare gå i konkurs framöver. Generalagenterna/distributörerna tjänar däremot storkovan, det är där problemet ligger. Återförsäljarna borde gå ihop och göra uppror mot generalagenten, annars riskerar återförsäljarna att bli bojkottade av kunderna. Kundbojkotten är redan på gång, det går dock väldigt långsamt (vilket är normalfallet). Kunderna är på väg mot större kedjor såsom Mekonomen (om de får till något avtal), Bauhaus, Biltema och handlare såsom Erlandssons brygga. Vidare borde vissa återföräljare lära sig att kunderna skiter i om återförsäljaren inte kan hitta någon alternativverksamhet för vintermånaderna. Dessutom satsar vissa återförsäljare på höga marginaler istället för hög omsättning, antagligen för att det är mycket bekvämare. 

Generalagenten/distributörerna borde lära sig det gamla ordspråket den som gapar efter mycket..... 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att 15% är för dåligt det är ingen tvekan om. Och därför arbetar jag inte längre i båtbranchen som är som jag ser det på utdöende. I alla fall på deljsidan. Dom få små handlare såsom t.ex. Wahlborgs Marina överlever enbart pga envishet och ett brinnande intresse. Och låga löner att inte förglömma. Har man en låg intäkt kan man heller inte betala ut några höga eller marknadmässiga löner. Som man säger man kan inte lugga en flintskallig. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte på att dom båthandlare som finns i dag har 15% enbart, men jag har ingen insyn i deras ekonomi.

Men det går väl att leta fram bokslut osv. 

Desstuom finns det olika dolda rabbater mot leverantörer i form av kick back osv.

Säg att du köper 70 stycken Ryds båtar år 2010 och för att motivera Återförsäljaren att öka sin försäljning till 100 stycken.

Så får dom ett erbjudande med bättre rabbat och om dom når upp till den volymen en kickback på kanske 10%.

Och varför finns det ingen renodlad återförsäljare på Internet?

Inga dyra lokaler, personal osv. 

Det är bara för att INGEN leverantör vill att sina priser ska sjuka på marknaden.... 

 

Men det är upp till oss konsumenter oxå att påverka genom våra inköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på Nannidiesel och andra diesler är det 15%.det stämmer.

På utombordere är det närmare 30% och på delar är det mellan 15 och 40%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om handlarens marginal på reservdelar bara är 15 - 40 procent är det ju inget annat än sorgligt då det innebär att vi som köper våra reservdelar via postorder från USA då oftast betalar mindre än vad handlarna får betala in..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker själv priset är inte största problemet, det är kvaliteten på prylar som är värst.

90% är skit från Kina, det är svårt att hitta kvalitet som håller.

Jag är tvungen och köpa hos en massa olika företag för att får kvaliteten jag vill ha.

Har varit med att jag köpte överfallås som redan gick isär när man öppnade förpakningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nog är det skräp o elände med överpriser på marina detaljer.

Jag skulle dock inte vilja rekomendera Mekonomen.

De har inte imponerat på mig då det gäller vare sig priser eller kvalité.

 

Visst behövs en uppluckring av den rådande kartellbildningen, det är nog alla båtägare överens om. Men det är ju inte bra om det sker på bekostnad av kvalitén på detaljerna.

Jag har erfarenhet av att mekonomendetaljer inte håller måttet och ändå kostar betydligt mer än till exempel biltemas grunkor men med liknande låg kvalité.

Det gäller ju att handla de billiga prylarna som inte är så betydelsefulla hos vemsomhelst leverantören. Mer kritiska motordetaljer handlar jag och de flesta av oss helst hos märkets resevdelsbutiker, trots ohemula priser. 

Det är detta som marknaden vet om och utnyttjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...