Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Fletcher

usa trailer med justerbar kulkoppling

Rekommendera Poster

Har köpt en Usa båttrailer av märket Continenal, på denna sitter en justerbar kullkoppling på 2 5/16 tum (58,74mm), Justerar denna koppling så mycket att den går att dra med en 50mm kula? eller hur har ni som har usa trailar löst detta problemet?

Kulkopplingen heter Titan modell 20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, har själv likadan storlek på kulkopplingingen. Det jag har löst problemet med, är att sätta en tennisboll på 50-kulan. Kanske inte det bästa sättet att lösa problemet, men det har fungerat för mig. Jag vet inte vilken modell jag har på handsken, men även min kanske är justerbar. Har du lust att skicka en bild på kopplingen, eller hur ser du att man kan justera kopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kapade bort gamla kulhandsken o svetsade dit ett fyrkantsrör som var 50 mm invändigt, sedan monterade jag en ny kulhandske på röret!!! det blev kanonbra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många kilo klarade 50mm handsken som du fick tag i? har bara hittat sådana som klarar 3500kg. Var köpte du din och vad kostade den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte 3500kg räcka till den båten du har i profibilden?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en begagnad helgjuten handske från en bilskrot! Den kostade 400kr.. Den ska klara 3500 kilo, båten jag har väger ca 2700 kilo så det funkar ju bra.. O så får jag bara köra i 30km!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten som jag har väger 4000kg och trailern 900kg. Vad jag förstått finns det bara 50mm kulhandskar som klarar 3500kg. Var hittar jag en sådan som är avsedd för fyrkanstprofil till vettiga pengar?

 

//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten på bilden kan inte väga 4 000kg  Då måste du ha en 3 axlad vagn om din båt skulle väga så mycket .

Jag har en handske till min vagn som tål 3 500kg i draghållfasthet . Du får kolla med dom som säljer reservdelar till husvagnar och släpkärror . Där hittade jag min kulhandske .Ps  Vagnen på bilden ligger det en 4 000 kg båt på vintertid

Torgny



Senast ändrad av Torgny-3055 | 31 augusti 2011 | 14:32

post-10014008-1394236809,0788_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara inte fått bytt profilbild ännu. Jag har idag en Bavaria 28sport som har en torrvikt på 4000kg. Till denna har jag köpt en Continental Trailer som är dubbelaxlad och har en total vikt om  12.000lbs och av detta är lastförmågan 10.000lbs vilket är ca 4500kg så denna klarar min båt. Dock är det fel handske på trailern.

Har du också skurit bort den gammla handsken och svetsat dit en 4 kantsprofil eller ett rör?



Senast ändrad av Fletcher | 31 augusti 2011 | 14:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska dra upp båten ur sjön kan du ju försöka låna en bil med triplex koppling (vändbar koppling)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog tyvärr bort  det förra året  innan lagen om att man får ha bromsat 30släp trädde kraft .Annars hade jag byggt om det befintliga systemet  till 50 kula .

Men svar på din fråga  jag svetsade dit ett runt rör och borrade rakt igenom och satte några rejelä bultar också .

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med att använda triplexkula är att det är svenska mått på en sådan(60 mm). Måttet på handsken är som sagt 58,74 mm. Om man har tur så är handsken sliten, men är den inte det så är det svårt att få loss handsken från kulan, vi fick vara  tre man som fick hoppa på flaket på bilen samtidigt som en man vevade upp släpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv kört flera mil med tennisboll med diverse trailers. Givetvis bara egna båtar. Med en kraftig trailer testade vi om det gick att få trailern att släppa. Slutade med att vi lyfte bilen i bakändan så en tennisboll gör susen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en 2 5/16 kula i USA.

Kostade ca 15$

Finns att köpa på Ebay. Kolla bara att dom kan skicka internationellt.

Får man köra bromsad och fjädrad 30 kärra eller måste den vara stum i fjädringen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fjädring! Sök på efterfordon kolla länken tumregel kabinbåt och B-kort, en helt korekt redogörelse för vad som gäller för 30 trailer.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just, jag kollade på min vagn hur kulan var byggdoch den var ju tokenkel att bygga om. Det som höll fast kulan var ett slipat ämnesrör. Så jag helt enkelt tog bort ämnesröret, tillverkade ett likadant fast för 50 kula och monterade dit. Blev jättebra och jag känner mig trygg med att ha kvar den kraftiga hållaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte belasta samvetet, det är bara att använda en bil med totalvikt på 4-5k kg.

Har du broms på trailern kan du använda en mindre bil.

På slät asfalt orkar alla bilar som säljs i landet dra.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Eftersom jag skulle dra min trailer ganska långt så köpte jag en ny 50 mm koppling och byggde om allt ihop!!! Sen finns det dom som har tryckt på en tennisboll på sin vanliga koppling på bilen o dom säjer att det fungerar,men jag tycker att det är bäst att bygga om!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er !

Har köpt en liknande treaxlig trailer som den som Torgny-3055 visar i sin bild. Har dock inte fått hem denna ännu men det börjar närma sig. Ska byta ut handsken mot en 3500kg.

Undrar dock hur dessa bromssytem fungerar Har hört att vissa amerikanska trailrars bromsar kan manövereras inne från bilen. 

Har en Santa Fe själv men även tillgång till en Navara Ser inte att det skulle vara några problem med någon av dessa bilarna under färd på vanlig väg, båten väger 3,8 ton. Dock kan jag tänka mig att det kan bli ett litet bekymmer under iläggningsfasen om man vill backa i båten. Det är ju endast 4 hjul som håller emot. skulle inte vara dumt om man kan bromsa släpet då man backar.
Är det någon som har ´ någon erfarenhet

 

Stefan
 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kan nämna att jag tidigare sjösatt och dragit upp min tidigare Bayliner 3055-93 med Nissan navar utan några som helst problem. Vikt på båt 3600-4000kg beroende på bränsle och packning exclusive trailer.

Vet ej vilket underlag du har på rampen men mina erfarenheter har varit asfalt med lite grus på och inte haft några problem alls varken upp eller ned.

Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett flera sådana här diskussioner och blir förundrad varje gång att mer eller mindre alla bara tänker på vad bilen klarar dra och om man kommer upp från rampen. Är det ingen som tänker på att man ska få stopp. Att hänga obromsat drygt 4 ton efter en Navara på 2 ton är helt hål i huvudet! Släp och båt putter bilen som ingenting vid en panikbromsning. 

Jag jobbar i Gbg hamn och ser varje vecka dårar komma och hämta allt för stora båtar med bil för att spara några kronor på transporten. Att de utsätter andra och sig själv för fara verkar de inte bry sig om. Givetvis ryker körtkortet och har du tex 4 ton bakom så blir det säkerligen även dagsböter.

På jobbet ser man även ofta bilar som klarat av några hundra meter för att sedan säcka ihop eller att man insett att det faktiskt inte går mm

Drygt 4 ton bakom en Santa Fe!?!?!?

Så hur tänker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eftersom frågeställningen ifrån Shas gällde ifall någon hade erfarenhet av just sjösättning med en Nissan Navara med liknande storlek på båt så svarade jag utifrån detta. Jag har även kört korta sträckor på småvägar med efterfordon, max 30km/h men skulle inte komma på tanken att köra på större trafikerade vägar.
Vill även förtydliga att jag inte rekommenderar att traila i trafik med en Nissan Navara, (som ju dock är en klart kraftigare bil i jämfört med en Santa Fe) bara att jag har sjösatt och dragit upp vid ramp med en sådan.

Självkklart använde jag ett riktigt kraftigt drag och handske samt tillhörande kedjor och inte en tennisboll som utfyllnad som vissa tycks lita på...

Persk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oftast såg det ut så härwink

Persk

post-6674-1394237053,2655_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket engagemang ! Nu är det ju på det viset att vikten på båten har ju ingen betydelse den påverkar ju inte bilen utan tas upp av kärrans axlar så där är vi hemma. Jag hoppas att alla observerade att vi pratade om bormsade släp i max 30km dvs efterfordon och då är den enda kraften som påverkar bilen i x-led den som det går att att manöverera bromsarna plus lite till.


Att man blir av med körkortet är dessutom direkt felaktigt ekipaget ska framföras med säkerhet och några viktbegränsningar finns inte, Däremot finns en generell millitär tumregel som säger att deär ok att det bromsade efterfordonet väger 1,5x totalvikten vilket således skulle vara 2570*1,5=3855. Dessa uppgifter har jag fått av polisen.

Det är också konstigt att alla i USA som trailar båtar är Idioter ;-) Där framförs dessa båtar efter någon halvsliten bakhjulsdriven Pickup helt lagligt på allmän väg i betydligt högre hastigheter men det är roligt och titta på dessa på Utube när de ska ha upp båten på hala ramper

Nog om detta. Jag ville veta om någon hade koll på hur bromsarna fungerade, tydligen stängs bromsoljeflödet då  backen läggs i men det blir ju bara aktuellt då man backar i uppförsbacke. I nedförsbacke har man ju inget bromstryck på kärran

Ha det // Stefan




 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din trailer skall klassas som efterfordon så får du börja med att plocka bort fjädringen. Sedan kan du lämna tillbaka 3500kg handsken och montera dit något som är klassat för totalvikten. Mao traktor eller lastbilsdrag. Kanske det godkänns med den amerikanska som sitter där som är klassad för vikten? Bromsarna måste uppfylla Vägverkets krav(ingen aning vad det innebär). Lite lampor mm. Först då är det ett efterfordon.

Polisen du pratat med vet antagligen inte reglerna. Denna info har jag fått av polisen i hamnen som stoppar liknande ekipage som diskuteras varje vecka.

Reglerna finns även att hitta på transportstyrelsen

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/PVJ1103_web.pdf

 

Har inte påstått att de är idioter i USA. Har själv dragit en del båtar där och sett hur det går till. Till att börja med så har dom riktiga grejer att dra med. Pickuper med högre vikt och med större axelavstånd. Väldig skillnad mot vad vi använder här i Sverige. Axelavståndet på bilen spelar stor roll på om färden skall gå stabilt eller inte

Min pickup var utrustad med elbromsar men har aldrig kört trailer med elbromsar. Vill minnas att man ljusterade grunkan inne i bilen efter vikten på släpet och sen så styrs den av en kontakt vid bromspedalen. Ingen potentiometer alltså utan av eller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej om det framgått eller inte men det är viss skillnad om du drar med bil (lastbil, buss personbil) eller med traktor. På väg gäller att efterfordonets bruttovikt inte får överskrida det dragande fordonets bruttovikt om efterfordonet saknar bromsar. Kraven på efterfordon finns att läsa i VVFS 2003:20, finns ett undantag vad det gäller bil och det är att båtupptagningsvagn får dras om den är obromsad och ofjädrad. Denna föreskrift kommer från 1983 tror jag. (även arbetsbod, kabeltrumma m.m) Gemensamt för efterfordon för bil är att det inte får gå att lasta dom, bortsett från båtupptagningsvagn.



Senast ändrad av M__G | 09 maj 2012 | 21:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er !

Fick hem min båt igår efter mycket trassel. Innan jag importerar någon båt igen kommer jag att tänka mig för både en och två gånger. Nu tillbaks till tråden Att påstå att de poliser som jag pratat med för det är faktiskt flerinte har koll på regelverket känns nog lite magstarkt. Först har jag haft ett långt och givande telefonsamtal med en mycket påläst konstapel därefter har jag fått detta bekräftat skriftligt av en annan polis.

Men det är riktigt som Ni säger vagnen måste vara ofjädrad för att denna undantagsregel ska gälla och fordonet ska kopplas säkert, möjligt att undantagsregeln för båtupptagningsvagnregeln kan tillämpas men den diskussionen ger jag mig inte in på . Men det krävs inga godkännande för kopplingsanordningarna. Du kan tillverka en egen om du kan göra detta på ett tillfredställande sätt. Utöver detta ska givetvis efterfordonet utrustas med LGF-skylt, bred last om detta behövs, lampor,

Vad beträffande 3500kg handsken så säger min intuition att den är mer än tillräcklig för en transport på 4000kg. Handsken är godkänd för hastigheter upp till 80km i Sverige. Jag tänker inte ge mig in på några mattematiska beräkningar här då jag har en systerson som går på Chalmers han får hjälpa mig att köra en beräkning. Men det ju betydligt mindre rörelseenergi som ska stoppas om vi framför ekipaget i 30km.

Vad beträffande problemet med bromsning av backande släp i nedförsbacke: En mekaniker på ett bilverkstad som vi brukar anlita hade ett förslag till lösning som används inom motorsporten Man sätter helt enkelt dit en extra bromcylinder som styrs elektriskt exakt hur detta fungerar vet jag inte än Jag ska ta av skyddshuven och fotografera så får vi se.

Kan dessutom passa på att tala om att båten trailades från avställningsplatsen upp till förvaringsplatsen och det var en blöt grusväg och en ganska rejäl uppförsbacke Inga problem…. Däremot var det desto värre och backa innan jag förstod hur man frikopplade påskjutsbromsen

Ha det // Stefan
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...