Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
sandgrund

vanliga fel på Mercury EFI -07

Rekommendera Poster

Då det verkar finnas en del standardfel på dessa så tänkte jag vi kunde lista upp vilka fel vi haft på våra Mercury EFI

Själv så kan jag bidra med startmotor och bensinpump.

Är det någon förresten som hittat något annat ställe att handla delar från än via Brunswick (som ju inte är speciellt billiga)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma typ av motor och årdsmodell som dig och har problem med startmotorn nu.Den klickar och orkar som inte dra igång motorn.

Sen känns det som motorn har en typ av generator tugg när den blir varm vet dock inte säkert vad det är. men det är kvar när man har friläge och varvar motorn dock.

Sen har remmen som driver generatorn blivigt en aning torr och upplever det som remgnissel som man upplever som fläkträms gnissel som man fick mycket på gamla volobilar 740. Detta ljud har dykt upp 2ggr i år. Den ska bytas när fiske sesongen är över tillsammans med impeller.

Har sprayat på remspray men inte provkört den efter det pgr av startmotorn jävlas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gnisslet du hör kan också vara att fettet som sitter på drivaxeln där den går in i

gummimuffen har tagit slut. Så var det på min och jag trodde det var kamaxelremmen.

Bytte rem efter 8 år och 300 timmar men den gamla var helt frisk så det var inte nödvändigt direkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten tog vi upp igår kväll och ska setill att jag får igång den för det är offshore race jag inte vill missa i ekoln nu på lördag:P

Tack för tipsen ska försöka styra upp det hela. Kommer skriva här allteftersom saker löser sig med motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämnade in startmotorn på generator service i Uppsala och kom fram till solanoiden va helt slut.

ny startmotor på ebay kostar ca 2500 och lokala marinan tar 4100 i uppsala ny.

Generatorservice sålde en extsern solanoid som kommer ersätta den gammla som kommer sitta utanför startmotorn.

Det hela kostade 210kr och enligt mig blir det en helt ok lösning med tanke på priset.

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

provade men nya lösningen med solanoiden men det blir lite tokigt va som inget som stämde när  det skulle prövas. ska riva isär och se ifall den befintliga går att laga. annars blir det en ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...