Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
froby

"Spänna" centrifugalkoppling på Honda 2 hk?

Rekommendera Poster

Köpte en 2 hp honda igår, skall gå som trollingmotor på min stora akterhytt.

Problemet som jag upptäckte direkt var att centrifugalkopplingen inte slår på förren rätt så höga varv, vilket resulterar i alldeles för snabb trolling. Slår man av på gasen stannar proppen, men du har fortfarande ca 25% av varven kvar.

Tilläggas skall också att motorn jag köpte var helt ny, men den har stått på ett lager sedan 2000.

Tacksam för tips...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske går det att låsa kopplingen så att man har konstant utväxling? någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar antagligen om en centrifugalkoppling, då borde det gå att byta till svagare fjädrar, alt ta bort fjädrarna.

Om du får tag i en sprängskiss kan du säkert se delarna där, eller oxå dela på motor och underdel, kopplingen sitter troligen direkt under motorn, dvs ovanför vattenlinjen.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många småmotorer har ju ingen koppling alls och de fungerar bra ändå, prova att ta bort fjädrarna. Kanske behöver du höja tomgången en aning. Om inte det fungerar så är väl tipset svagare fjädrar eller om det går att förtynga kopplingsbackarna.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade det problemet också, och det är även en risk, för om man inte har bra balans i t.ex. en gummibåt är det lätt att rycket vid 25% varv får någon att tappa balansen och falla i vattnet.

Så jag skruvade isär motorn och tog ut spiralfjädrarna i centrifugalkopplingen, sen skaffade jag två liknande fast svagare som jag kapade och bockade till. 

Så nu greppar propellern omedelbart då motorn går på aningen förhöjd tomgång. 

Det har funkat fint i flera år nu. Fast det greppar vid så lågt varv att när man startar med choke och har lite höjd gas den första halva minuten så driver propellern....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...