Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Lw_gbg

7OC, Seven Oceans seglarställ från Hjertmans?

Rekommendera Poster

God afton entusiaster!

Är det någon som har någon erfarenhet av Hjertmans egna seglarställ, 7OC (Offshore jacka och byxor)?

På pappret så ser det ju rätt OK ut, Vattenpelare 20,000mm H2O/andas 12,000 g/m2/24h, och priset är ju minst sagt tilltalande också! 1990:- för jackan och 1690:- för byxorna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som alltid.
Man får vad man betalar för.
Jag har haft ca 5 olika seglarställ, både billiga och dyra och i mina fall var det dyraste det absolut bästa.

Jag har idag Gill OC Racer jacka och byxor, och senast förra veckan seglade jag i störtregn i ca 4 timmar utan att bli blöt eller fuktig under.
Detta har inget annat sjöställ klarat innan. Då har jag haft 2 olika Musto ställ, Rivö mm

Jag tror inte på 70C att de kommer hålla i längden.
Tänk på att Gill har Livstids garanti.

post-10012108-1394236809,2672_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara inte låta bli................

Vad är livstids garanti egentligen? En obegränsad sådan är bara inte möjlig, jfr perpetuum mobile.

Det kan bara betyda att när den går sönder har livstiden upphört och därmed, i samma ögonblick,  upphör garantin att gälla.

Om någon har en bättre definition så vore det bra om den presenterades.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som så ofta får trådskaparen fantasier, dåligt grundade teorier istället för det han frågat efter, nämligen någon som har personlig erfarenhet av ett 7OC-ställ. 

När tre Lunda-killar seglade jorden runt i en Laurin-28:a var det bland utrustningen  vantskruvar , röstjärn m.m från Biltema det som visade sig hålla bäst. Det innebär naturligtvis inte att Biltema generellt utmärker sig för sina kvalitetsprodukter, men det visar på svårigheten att förutsäga hållbarhet utifrån prisbild.

Själv köpte jag en Parsun 5-hästare för två år sedan som nu gått åtskillga sjömil. Precis som  båtgrannens fem år gamla Parsun startar den alltid på första eller andra rycket och går som en klocka. Hur många avrådde inte mig från detta köp som besparade mig femtusen kronor ?

Finns säkert Parsun-motorer som krånglar, å andra sidan har jag kompisar vars dyra Honda-utombordare snabbt drabbats av gravrost och Suzuki som totalrasat första säsongen.
Detta säger iofs ingenting vederhäftigt om vare sig Honda, Suzuki eller Parsun, men att bara uttala sig om ett seglarställ fullständigt utifrån tro gör nog varken trådskaparen eller någon annan klokare.

Själv köpte jag för fyra år sedan ett XM offshoreställ till hälften av priset för det tidigare Musto. 
XM-stället var bättre både i hällregn och mot översköljande sjö i tävlingssammanhang.

Jag inväntar ett svar från någon som faktiskt använt ett 7OC-ställ. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God afton,

Köpte ett 7OC ställ på Hjertmans i våras då det var ännu billigare (1290 990 vill jag minnas) och kan inte direkt rekommendera det. Använde det under fyra veckor i juli på sträckan norrland-västkusten. Har ingen erfarenhet av andra seglarställ men detta läckte i regn, blev blöt i knät ganska fort och övergick snart till galonställ från lågpriskejda vid regn. Tror inte sömmarna är tätade, men det kändes även som att själva tyget blev blött. Efter tre veckor började tråden i sömmarna runt handlederna bli lite luddig/fransig. Ungefär samtidigt upptäckte jag att det tunna innertyget i byxorna hade rivits sönder någon decimeter.

Innifrån upplevde jag stället som desto tätare, om man tex drog på sig jackan tillfälligt med bara t-shirt under så blev det fort kladdigt. Kragen och huvan var dock bra och likaså passformen, jämfört med galonstället.

Såvida det inte är ett annat ställ för det nya högre priset så skulle jag nog rekommendera att lägga pengarna på något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den infon. Sicket skräp. Funderade på att köpa ett extraställ för gäster att ha i båten, nu vet jag att det inte blir ett 7OC....
Blir ett XM istället, som är relativt billiga men fungerar utmärkt mot både regn och överskölande sjö.

Undrar om det är lika undermålig kvalité på övriga 7OC-prylar ?

Fair winds & calm seas,
Leif, Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...