Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
crabfish

Kartellbildning bland säljare av marindelar

Rekommendera Poster

Jo det var åtminstone vad nyheterna på TV4 berättade om.

Att man misstänker kartellbildning för att hålla upp priserna på bl.a. motorer, reservdelar mm till båtar.

Har vi säkert varit många som misstänkt.

Jämför med priset i USA så inser man att det är sjukt. Går köpa reservelar till Volvo Penta billigare där än här. Alltså delar som kommer från Sverige.

Eller som jag själv upptäckte när jag skulle köpa en rostfri propp. Sverige då 8500 kr. Gick då att köpa precis samma för 4500 kr inkl frakt och moms.

Kollade bara för skoj skull att ett FRAM oljefilter kostar nästan dubbelt så mycket här som i USA.

Någon annan som har åsikter, erfarenheter?

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alldeles för dyr och köpa delar här i Sverige, även för mig som tillverkare.

Som tur har jag massor kontakter i Holland så jag köpa en del därifrån.

Jag är återförsäljare för Suzuki men prispressarna och båtcompaniet är nästan billigare än att vad jag betaler netto hos KGK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fakta för de som inte läser källan

Razzior gjorda mot misstänkt båtkartell

Fem huvudaktörer inom den svenska båtbranschen misstänks för kartellbildning, det kan TV4Nyheterna avslöja. I flera olika razzior har Konkurrensverket beslagtagit hårddiskar och annat bevismaterial

Det är Volvo-Penta, Yamaha, KGK motor, Brunswick samt branschorganisationen Marinmotorgruppen som misstänks. Företagen vägrar att sälja till ett företag som vill ha alla reservdelar i lager och prispressa - vilket skulle gynna båtägarna. Konkurrensverket har beslagtagit hårddiskar och annat bevismaterial 

Hemligt dokument

Konkurrensverket misstänker att de fyra jättarna och deras branschförbund mobbar marinshopen av rädsla för minskade marginaler. I ett delvis hemligstämplat dokument gav Stockholms tingsrätt tillstånd till Konkurrensverket att utan förvarning och med hjälp av kronofogden beslagta hårddiskar och annat bevismaterial på de fyra företagen.

Höga böter

Misstanken rör olaga kartellbildning och kan ge näringsförbund eller höga böter. I det aktuella fallet kan det bli fråga om flera hundra miljoner kronor. Nyheterna har sökt samtliga utpekade företag för en kommentar och de som valt att svara tillbakavisar anklagelserna.

Senast ändrad av crabfish | 29 augusti 2011 | 06:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart man reagerar, ingen vill ju betala mer än nödvändigt för prylarna. Bara ev. prissänkningar inte resulterar i att kvaliten på saker och ting försämras när tillverkare/grossister försöker behålla marginalerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upptäckte det samma. Den var först så välj den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...