Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Uttern510

Byta impeller mercury 80HK

Rekommendera Poster

Hej alla,

Hoppas på lite hjälp/stöd.

Har skruvat loss drever och bytt impeller på min mercury 80HK förmodligen årsmodell -86.

När jag nu ska sätta ihop den så får jag inte i drivaxeln i splinesen.

Frågade min handlare och han sa inget om att man skulle ha växel i men efter att ha nosat runt lite här så verkar det som att man ska det?

Två frågor:

1. Kan man på något sätt snurra motorn så att splinsen åker i?

2. Skulle jag haft framåt i och hur sätter jag ihop det nu när jag missat det?

MVH

En något missmodig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag, du skulle ha haft framväxeln i. Men det är ganska enkelt att fixa.

Notera åt vilket håll växelaxel i riggröret roterar då du går från friläge till fram på reglaget.

Ställ in reglaget på fram.

Vrid axeltappen på växelhuset åt det håll axeln i riggröret roterade. Det brukar funka med skiftnyckel. Vrid tills du känner att motståndet släpper, men inte längre än så. Kontrollera att framväxeln är i genom att rotera drivaxeln medurs uppifrån sett. Kolla att propellern rör sig så att den skulle skjuta vatten bakåt.

När nu monterar växelhuset vrider du på propellern lite tills drivaxelsplinsen går i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Nu har jag testat.

Testade reglaget och framåt gick i. Neutralen gick i och backen gick i om ä gick propellern lite trögt.

Fyllde på vatten i tunnan och startade. Motorn gick som den skulle och fram, neutral och back var inga problem.

Därför ändrade jag inte växelväljaren alls.

Är nyfiken på hur det kunde bli så när man egentligen skall ha framåt i? Verkar som om det gick precis lika bra med neutral?

Tack på förhand!

En nyfiken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall ha framvävel i av tre skäl.

1. Om du alltid lägger i framväxeln innan du demonterar, så behöver du aldrig  fundra över hur det var när du sedan skall montera växelhuset, vilket ibland kan vara 6 månader senare. Jag brukar t.ex. ta bort vxlhuset på hösten.

2. Med växeln i går det att synka splinsen på drivaxel och i vevaxeln genom att vrida på propellern, vilket vanligen är mycket enklare än att vrida på svänghjulet.

3. Med neutralväxel i och växelhuset borttaget behövs vanligen mycket lite kraft för att lägga i framväxel. Har man otur hoppar den i av sig själv och växel hamnar sedan i osynk när man monterar tillbaks vxlhuset.

P.s. Backväxeln skall aldrig tvingas i med stillastående motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för all info och för stödet.

Har lärt mig mycket!!

Hoppas du får en trevlig helg!!

MVH

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...