Uttern510 0 Postad 28 Augusti , 2011 Hej alla, Hoppas på lite hjälp/stöd. Har skruvat loss drever och bytt impeller på min mercury 80HK förmodligen årsmodell -86. När jag nu ska sätta ihop den så får jag inte i drivaxeln i splinesen. Frågade min handlare och han sa inget om att man skulle ha växel i men efter att ha nosat runt lite här så verkar det som att man ska det? Två frågor: 1. Kan man på något sätt snurra motorn så att splinsen åker i? 2. Skulle jag haft framåt i och hur sätter jag ihop det nu när jag missat det? MVH En något missmodig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 Augusti , 2011 Jag, du skulle ha haft framväxeln i. Men det är ganska enkelt att fixa. Notera åt vilket håll växelaxel i riggröret roterar då du går från friläge till fram på reglaget. Ställ in reglaget på fram. Vrid axeltappen på växelhuset åt det håll axeln i riggröret roterade. Det brukar funka med skiftnyckel. Vrid tills du känner att motståndet släpper, men inte längre än så. Kontrollera att framväxeln är i genom att rotera drivaxeln medurs uppifrån sett. Kolla att propellern rör sig så att den skulle skjuta vatten bakåt. När nu monterar växelhuset vrider du på propellern lite tills drivaxelsplinsen går i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern510 0 Postad 31 Augusti , 2011 Tack för svaret!! Skall prova detta till helgen! MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern510 0 Postad 2 September , 2011 Hej igen, Nu har jag testat. Testade reglaget och framåt gick i. Neutralen gick i och backen gick i om ä gick propellern lite trögt. Fyllde på vatten i tunnan och startade. Motorn gick som den skulle och fram, neutral och back var inga problem. Därför ändrade jag inte växelväljaren alls. Är nyfiken på hur det kunde bli så när man egentligen skall ha framåt i? Verkar som om det gick precis lika bra med neutral? Tack på förhand! En nyfiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 September , 2011 Du skall ha framvävel i av tre skäl. 1. Om du alltid lägger i framväxeln innan du demonterar, så behöver du aldrig fundra över hur det var när du sedan skall montera växelhuset, vilket ibland kan vara 6 månader senare. Jag brukar t.ex. ta bort vxlhuset på hösten. 2. Med växeln i går det att synka splinsen på drivaxel och i vevaxeln genom att vrida på propellern, vilket vanligen är mycket enklare än att vrida på svänghjulet. 3. Med neutralväxel i och växelhuset borttaget behövs vanligen mycket lite kraft för att lägga i framväxel. Har man otur hoppar den i av sig själv och växel hamnar sedan i osynk när man monterar tillbaks vxlhuset. P.s. Backväxeln skall aldrig tvingas i med stillastående motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern510 0 Postad 2 September , 2011 Tack så hemskt mycket för all info och för stödet. Har lärt mig mycket!! Hoppas du får en trevlig helg!! MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser