Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Westfjord26

Varför i helvete....

Rekommendera Poster

kan inte medlemmarna på MG få svar av forumets administratörer eller moderatorer i tråden Förslag, ideer och förbättringar, det kommer ju massor med förslag hela tiden som skulle kunna utveckla forumet, bl.a appar, ipad lösning o.s.v men inte inte ett enda svar från ansvariga. Personligen är jag aktiv på ett antal olika forum och MG är det absolut sämsta jag har varit med om avseende svar till sina medlemmar!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nuläget känner jag bara till en moderator och hans riktiga namn, dock verkar han vara bakbunden och har ingen auktoritet att göra något.

De andra bakom siten är reliker från forna dar och har inget intresse att driva skutan framåt.

Fartyget är utan kapten och myteri väntar bakom nästa udde. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har gjorts förut av tidigare medlemmar. På den tiden, runt -05 -06 (jag har varit med här sedan  -04, fast med annat nick) var det några som retade sig på hanteringen redan då. De startade maringarderoben.se och den sajten lever kvar än. Dock har de styrande bakom numera andra intressen än båtliv så även den skutan verkar flyta omkring utan en redig kapten.

Senast ändrad av pseudonym | 27 augusti 2011 | 20:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är själv medlem i garderoben men tyckte det var lite väl mycket utanför båtlivet, visserligen högre i tak men som sagt båtlivets vedermödor var inte prio i garderoben, utan det jag saknar är aktivitet som handlar om båter och båtliv och knyts upp på ett forum med en modern plattform och intresserade ägare, nån som tar stafettpinnen och startar? att konkurrera ut MG borde var lätt! har tyvärr inte de kvalifikationer själv som krävs, annars hade jag inte tvekat en sekund!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maringuiden drivs enbart för annonsintäkter, Tro inget annat, och därav det totalt sanslösa sättet att redovisa Entusiaster online.

Nej, släng kaptenen i sjön och kölhala kaptenens hantlangare så kanske det kan bli ett forum för det fåtal entusiaster som verkligen är online!

angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är det svårt att hitta det perfekta båtforumet. Man får vara med på flera för att hitta det man söker. De kompletterar varann ganska bra med olika inriktningar. 

Att starta något nytt tror jag inte ger fler besökare än vad maringuiden får idag, även om besöksräknaren har fått fnatt här. Klotterplanket på Marinan.com var på sin tid ett forum där det delades upp i två, ett motorplank och ett segelplank. Där fick man svar och det snabbt.

Sedan lades det ner av Båtnytt som sedan då köptes upp av lrf media som nu äger MG oxå.

Blir svårt att tvinga fram en ändring till ny forumplattform när kunskaperna verkar fattas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om de företag som köper annonsplatserna här är medvetna om forumets omfattande brister och det missnöje som finns bland användarna?

Det är ju lätt att fuska med statistiken för antalet medlemmar och hur många av dessa som är online för att kunna visa upp som säljargument. Hur många av företagens annonsköpsansvariga går in och läser på forumen där deras annonser finns? Antagligen inte många.

Förresten, Westfjord, det var helt OK att du anmälde ditt eget inlägg i min missnöjes-tråd. Alla som är kritiska till Maringuidens forumplattform är mina vänner och alla försök att få administratörerna att ta sitt ansvar applåderas av mig! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förövrigt anmälde jag mitt egna inlägg ovan.

Texten man får upp när man rapporterar är ju nästan ett slag i ansiktet:

Du har valt att rapportera ett inlägg som olämpligt. Vi är tacksam för att du är med och försöker hjälpa oss att göra detta forum så bra som möjligt.

Vi kommer så fort som möjligt kontrollera inlägget och om det verkligen är olämpligt kommer det att tas bort.

MVH Redaktionen, maringuiden.se

Med tanke på bristen på respons från Redaktionen är det nästan en oförskämd formulering!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska nog skilja på moderatorer och utvecklare. Men här verkar det inte spela någon roll eftersom ingedera verkar vara speciellt aktiv.

Det är ingen barnlek att ratta ett forum, det vet jag av många års erfarenhet som admin på www.99.se. Men man borde i alla fall kunna kräva av ledningen här att lägga ner åtminståne i alla fall *lite* möda på att få forumet att flyta.

På 99.se var det ett gäng som bröt sig ut för att starta ett offtopic-forum då de inte ville begränsas av de regler som fanns på 99.se. Det ledde så småning om till pratbyrån.se som idag har 317 medlemmar medan 99.se nu har i storleksordningen 70.000 medlemmar.

Med det menar jag bar aatt det kräver väldigt mycket arbete för att få ett forum att bli attraktivt. Tyvärr är det mängden medlemmar som lockar nya medlemmar oxh därmed annonser som i sin tur gör utveckling möjlig. Det trista är att annonsörerna säkert inte ställer krav på att forumet ska vara bra, bara att annonserna ska visas många gånger eller generera många klick eller avslutade affärer.

Utan en stor mängd medlemmar fungerar det inte. Det är alltid bara några procent som är aktiva om det inte är precis i början då bara entusiaster och early adopters är med, så volymen är avgörande.

Jag önskar mig hur som helst till att börja med ny forumprogramvara, tex vBulletin som många forum körs på. Det är heller inte speciellt dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ljunghall,

Du som ju verkar ha erfarenhet, hur stort jobb är det att byta plattform till, till exempel vBulletin? Kostnadsmässigt borde det ju inte vara något större problem eftersom Maringuiden redan nu har massor av reklamköpare.

Tänk om plattformen byttes till vBulletin...vilken action det skulle bli här!! Det skulle säkert ta en stund innan många hittade tillbaka men alla nya skulle i alla fall inte motas bort på en gång.

Vi står inför ett generationsskifte inom fritidsbåtsvärlden och dagens ungdommar accepterar aldrig ett forum med dålig, egensnickrad, platform! vBulletin är i princip standard över hela Internet och de som gillar forum känner sig hemma med det. Det kräver inte en inlärningsperiod och är LOGISKT!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle inte bli mer action bara för att man byter forumprogramvara, det ligger helt i hur man väljer att jobba med forumet.

Men ny programvara skulle ge fina möjligheter att göra upplevelsen av forumet bättre för medlemmarna, fler funktioner, enklare och tydligare trådar, bättre kommunikationsmöjligheter osv.

Nu vet jag inte vad som ligger i botten av Maringuiden, men det känns ganska gammalt.

Googla powered by vbulletin så får du ett axplock på forum med den programvaran.

Senast ändrad av ljunghall | 27 augusti 2011 | 22:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är för övrigt inte lätt att flytta medlemmarnas konton och inlägg mellan två olika databaser utan vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du skriver i stycke två är precis det jag menar med mer action. Eftersom upplevelsen blir bättre så kommer fler vara inloggade, de kommer vara mycket mer aktiva och de kommer inte tröttna efter några veckors frustration. Information kommer vara lättare att hitta och delge...mer action alltså.

Sen jag registrerade mig 2004-09-09 har jag inte märkt några avgörande förändringar.

Den medlem som registrerade sig först gjorde detta 02-07-25 och han följdes av två andra under 2002. 2003 registrerade sig sju medlemmar. Allt enligt forumets egna uppgifter.

Om detta stämmer så är Maringuiden snart tio år gammalt och enligt min erfarenhet så har inte mycket ändrats sedan 2004 vilket är extremt länge sedan i Internetvärlden! Otroligt mycket har hänt när det gäller forum sedan 2004!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja MG ägs ju av LRF media det hörs ju på namnet Lantbrukarna va sjutton har de med båt att göra ? Det är klart att inget händer man vill bara få in annonsintäckter. Tidsfråga innan båttidningarna som de har köpt går i graven också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns redan ett båtforum som körs på vBulletin, och det är fendern.se.
Man behöver alltså inte starta ett nytt forum om just det upplägget är något att sträva efter.
Det numer ganska dött där, men forumet finns som sagt redan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns säkert massor av forum som fungerar bra.

Jag brukar hänga på

http://www.sporthoj.com/

Det forumet tycker jag funkar bra.

Gillaknapp-man citerar vem man vill-folk som styr i olika trådar/ämnen.m.m

mailfunktioner-PM.Enkel åtkomst av trådar jag följer och jag ser om det skrivits något nytt i dem.

Kompislista finns likaså men jag är kanske den enda som inte har någon kompis ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det jag menar. Det handlar inte om *vilken forumprogramvara* man har utan om *hur man jobbar* med det man har. Och medlemmarna/inläggen är det allra viktigaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte hålla med dig, ljunghall. Det här forumet skulle inte bli bra även om moderering existerade. Jag vet inte om du läst min tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=407646

Av alla de punkter jag, och några till, radat upp där är det endast ett fåtal som har med moderering att göra. Majoriteten av bristerna har med forumets utforming att göra.

Jag håller helt med dig i att även med världens bästa platform så måste ett forum skötas för att bli riktigt bra, men Maringuiden kommer aldrig ens bli i närheten av att vara hyfsat, hur mycket moderering vi än skulle få. Plattformen är helt enkelt för yxig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om det mesta, men inte allt, av vad du skriver i den andra tråden.

Men jag avstår från att döma ut den här plattformen eftersom jag inte vet om begränsningarna på MG kommer av att man inte bryr sig eller av faktiska begränsningar av programvaran.

Jag vill för övrigt kunna citera valda delar av ett inlägg, och i flera nivåer, dvs citat i citat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ett tag på macforumet 99 och värre översittarfasoner från moderatorer finns nog inte på något forum, så det var inget bra exempel. Tror Nordkorea har tolerantare censur.

Håller dock med TS och er andra att det här verkar lämnat åt sitt öde, ett spökhus som inte renoverats sedan roddbåten uppfanns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om det mesta, men inte allt, av vad du skriver i den andra tråden.

Det skulle vara mycket intressant att få veta vad du inte håller med om. Har du lust att skriva om det i den andra tråden?

Men jag avstår från att döma ut den här plattformen eftersom jag inte vet om begränsningarna på MG kommer av att man inte bryr sig eller av faktiska begränsningar av programvaran.

Där får jag hålla med dig, jag har inte heller någon aning om vad de tekniska begränsningarna är. Kanske går det att programmera om saker som sökfunktionen, bildhantering i inlägg, möjlighet för webläsarnas rättstavning att fungera när man skriver osv. Dock har jag en känsla av att det är mer besvär än att byta till en platform som bevisligen fungerar bra.

Jag vill för övrigt kunna citera valda delar av ett inlägg, och i flera nivåer, dvs citat i citat.

Ja, bara det här inlägget var jädrigt meckigt att få till...och jag har ingen aning om hur det kommer se ut när jag väl trycker på Skicka-knappen...det finns ju ingen förhandsgranskning! angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De allra flesta uppskattar modereringen på 99.se. Det är bland annat den som gjorde det till det största macforumet med nästan inga resurser. Det som kunde mäta sig (och nu efter 10 år kanske har gått om) är MacWorlds forum, men de har ju IDG i ryggen.

99mac.com grundades 2001 och var från början ett forum som riktade sig till professionella macanvändare (som jag är) och därför var det viktigt att hålla trådar on topic och att rubriker var någorlunda välformulerade. Det skulle handla om 99 % mac med utrymme för 1 procent off topic.

Med tiden blev Apple mer och mer etablerat i breda lager och med iPhone exploderate medlemstillströmningen.

Det är bara några få moderatorer på 99.se, men de som är verksamma är väldigt hängivna. Jag drog mig tillbaka som admin nu i somras (jag har ju precis köpt en båt ;-) ), men vill försiktigt säga att de som brukar klaga på översittarfasoner är de som inte kan acceptera de regler som finns, och nästan alla andra applåderar modereringen. Allt för forumets bästa snarare än individuella medlemmars missuppfattade yttrandefrihet.

Den typen av moderering verkar helt lysa med sin frånvaro här...

Senast ändrad av ljunghall | 29 augusti 2011 | 23:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tjänar inga pengar på moderering.

Man tjänar pengar på reklam.

Därför är även sidan där du läser detta full med reklam som blinkar och pockar på uppmärksamhet.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest saknar jag en App för iPhone/iPad/Android till själva bryggsnacksdelen.

Överdriven moderering a la 99 vill jag aldrig se på ett forum igen. Jag är medlem på ett gäng forum med inriktning båt, BMW, fotboll, foto, Mac(Macworld), dataspel etc., både svenska och internationella med skiftande nivå. Saxen behövs när det spårar ur med personangrepp och liknande. Ni som har varit på Svenska Fans vet vad jag talar om. ;)

Men i övrigt är det dötrist med någon som ska in och peta och påpeka att något liknande redan skrivits i en tråd för 5 år sedan, att inlägget endast är till 97% topic osv.

Senast ändrad av Sahlback | 30 augusti 2011 | 11:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ett socialt forum som MacWorl har man valt att lägga ribban mycket lägre på ett professionellt forum på 99.se. Nu är det flesta medlemmar på 99.se kanske inte proffs, men det präglar forumet fortfarande. (Dean görs det förstås misstag även på 99.se, och det händer då och då att moderering diskuteras och rivs upp i efterhand i modforumet.)

På MG skulle kanske Bryggsnack vara löst modererat (som det är i OT-delen på 99.se) medan jag skulle uppskatta stramare moderering i rena faktadelar av forumet, som hur man lagar ett fel på en motor eller liknande. Där är jag av dem bestämda uppfattningen att en bra rubrik är viktig och att tråden hålls ren från uppmuntrande tillrop eller andra irrelevanta inlägg. Särskilt här där man i bevakningsmailet inte får läsa inlägget utan bara får veta att någon har skrivit något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte varit aktiv på 99.se sedan starten och några månader framåt så jag kan inte uttala mig om modereringen idag, klart är dock att ett forum utgörs av dess medlemmar och deras inlägg oavsett hur seriös och professionell profil man avsåg att ha vid starttillfället. Idag är iaf framsidan på 99.se täckt av fetstilsrubriker gällande rykten om Iphone 5 lansering, seriöst/professionellt eller ej. Ett skräckexempel på fascistoid moderering är byggahus.se där trådarna stängs och inlägg tas bort hela tiden, ett annat skräckexempel är MG där det inte finns någon moderator eller ansvarig överhuvudtaget. Byggahus.se har också massa blinkande annonser, men trots omotiverat nitiska moderatorer gör forumansvariga faktiskt något för pengarna i detta fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man känner sig väldigt förolämpad med moderatorer som beter sig som översittarsvin som en gjorde rätt flitigt på 99. Övriga skribenter kan ju ge och ta men dom har maktposition. Jag lyckades inte ens få mitt medlemskap makulerat. Det är väl så dom håller medlemssiffrorna höga.

Vad gäller proffsfrågan är det inte min proffession men jag har administrerat mitt företags nätverk sedan 1989 när det var Dos som gällde, plockat isär och ihop datorer, även iPhone, så jag räknar mig som en hyfsat avancerad användare.

Så får jag välja mellan för mycket och för lite moderation så föredrar jag lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag representerar inte längre 99.se, men kan i alla fall inte försvara att moderatorer får folk att känna sig förolämpade.

Utan att peka ut någon särskild medlem kan jag ändå säga att en del medlemmar ser sin egen rätt att yttra sig som viktigare än att tråden eller forumet håller hög kvalitet. Så är det inte på 99.se. Det finns en utbredd missuppfattning om vad cencur och yttrandefrihet egentligen är. Jag är inte av åsikten att vem som helst får säga vad som helst överallt, utan brukar jämföra med ett vardagsrum: i mitt vardagsrum får man hålla sig till de regler jag täller upp. Vill man inte det får man gå på nån annan fest eller bjuda in till en egen.

Det är också så att en del har väldigt ömma tår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...