pseudonym 1 167 Postad 27 Augusti , 2011 TV4 avslöjade på 19.00 nyheterna en misstänkt kartellbildning mellan de 4 stora aktörerna på marknaden ( Yamaha, Brunswick, Volvo Penta, KGK ). De stänger av leveranserna till nykomlingen Mekonomen som vill vara med i branchen på lika villkor och sänka priserna mot slutkund. http://www.nyheterna.se/1.2255234/2011/08/27/razzior_gjorda_mot_misstankt_batkartell Senast ändrad av pseudonym | 27 augusti 2011 | 20:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 27 Augusti , 2011 Finns även en artikel på SVD.se om detta. Intressant även att detta inlägg inte resluterat i något svar eller debatt alls på forumet.. Tydligen accepterar vi de skyhöga priserna på reservdelar och tillbehör utan problem. Sedan kommer det såklart att bli oerhört svårt att bevisa att det verkligen funnits ett organiserat samarbete för att inte sälja till Mekonomen, en fällande dom i sådana fall är ju väldigt långt borta men det är ju iaf bra för oss konsumenter att problemet uppmärksammats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 27 Augusti , 2011 Haha, fan vad kul att se. Skönt att man har köpt parallellimporterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 27 Augusti , 2011 Intressant även att detta inlägg inte resluterat i något svar eller debatt alls på forumet. Kan ju också bero på att det bara hann gå två timmar mellan att tråden skapades och att du skrev ditt inlägg, thundergod, samt att det är lördagkväll. Personligen så såg jag inte inslaget men ska göra det när jag känner mig lite piggare. Jag blev glatt överaskad av Mekonomens marina satsning men när jag gick in och kollade på vad det hade blev jag väldigt besviken. Dock tyckte jag att det var väldigt konstigt...varför göra en stor marin satsning med reklamspotar och annat om de i princip bara säljer båtvax?! Kanske får jag svaret i TV4-inslaget men om jag ska ge mig på en gissning innan jag sett det så kanske Mekonomen hade som plan att ta in ett riktigt stort sortiment och hade letter of intent för detta. När de sen drog igång så kanske aktörerna snackade ihop sig och drog sig ur... Jag får kolla in inslaget helt enkelt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 27 Augusti , 2011 Jag vart nyfiken när jag såg att mekonomen skulle ge sig in i båtvärlden och åkte förbi butiken men där hade de på sin höjd båtvax och hemsidan var det krångligaste jag sett på länge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Augusti , 2011 Mekonomen köpte företaget Marinshopen just för att komma in på marknaden, sedan slogs dörrarna igen framför dom då de inte fick köpa varor från drakarna längre. Tyvärr kan man se denna typen av affärshantering i andra brancher också. Man tillåter inga nya att ta andelar och sänka priserna. Var väl lite så när tyska Liedl och Media Markt kom till Sverige? Idag är de accepterade som konkurrenter även om de gamla aktörerna får ge på foten och konkar ( onoff, BRL=bilradiolagret ). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 28 Augusti , 2011 Ha! De var nog inte beredda på att åka på gryningsräder när de stängde av leveranserna till Marinshopen. Hoppas det kommer ut något bra av detta, för visst har man en känsla av att vara pippad när man handlar marinprylar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 29 Augusti , 2011 Svenska marknaden måste ju ha varit en möjlighet att skära guld med täljkniv för dessa företag. Tycker det ser ut som det om man tittar på vad hårdvaran kostar runt om i Europa. Alldeles för stor skillnad för att ha någon reell orsak annat än att man tar ut vad man kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 29 Augusti , 2011 Nja, jag tycker inte det är så konstigt om en generalagent vill att dess orgnaldelar skall finnas inom återfärsäljarnätet och specialiserade marinverkstäder. Köper ni orginaldelar till tex Toyota, Volvo, mm hos Biltema, ICA, eller någon annan icke auktoriserad? Kartell lär det nog inte vara. En generalagent bestämmer själv vem han skall sälja till. Tycker inte att det är så konstigt men tycker även att vissa priser är hutlösa men det beror nog inte på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 29 Augusti , 2011 Kanske inte Volvo bildelar hos ICA, men det fins hos OK. Jag ser inte att man inte ska kunna sälja originaldelar till båt hos Mekonomen när man kan göra samma med bildelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 29 Augusti , 2011 Jag har kollat en del på utombordare och helt klart är det någon som förser sig. Har fått en offert på Yamahas nya 300hk och den är 100 000 billigare än listpriset hos svenska handlare. På Verado 300 skiljer det så mycket som nästan 150 000. Helt snurrigt. Man undrar ju varför det skiljer så mycket. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 Augusti , 2011 Det går utmärkt att köpa billigare reservdelar till bilar hos Biltema, Skruvat.se, Mekonomen, OK, AD-bildelar mfl. Reservdelsbranschen för bilar är reglerad av diverse regler som tvingar biltillverkare att acceptera det som slarvigt kallas för piratdelar. Detta saknas helt inom båtbranschen och de fyra aktörerna här i Sverige har tydligen fått härja fritt när det gäller priserna, fram tills nu. Jag tycker dock att det är lite missvisande att jämföra våra priser med till exempel USA. Man måste väga in att marknaden är enormt mycket större i USA samt att dollarn ligger mycket lågt i skrivande stund, vilket givetvis gör att den amerikanska marknaden blir attraktiv för oss med vår starka krona. Med det inte sagt att priserna för båtreservdelar ligger på en lagom nivå här hemma. En sak som är värd att kolla på är att i princip alla inombordsmotorer är konverterade bilmotorer. Detta innebär att stora delar av båtmotorn är identiska med bilmotorn så man kan söka reservdelar hos bilandlarna/bilskrotarna. Min motor, en V6:a på 3.8 l, är i grunden samma motor som sitter i tex Chevrolet El Camino från 80-talet vilket öppnar upp en mängd möjligheter till reservdelskällor för delar som inte är marinspecifika. Edit: Cheva El Camino skulle det vara, inte Caprice. Ändrat. Senast ändrad av Flintstone | 29 augusti 2011 | 15:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 29 Augusti , 2011 Alternativ till VP och Mercruiser:http://www.yanmar.se/Produkter/Drevmotorer150315Hk.aspx Självklart kan du köpa de vanligaste delarna (olja, filter, anoder) på OK, Biltema eller annan kedja. VP har ju knappast en egen fabrik för filter, de köps av etablerade tillverkare som säljer samma sak under eget namn. Same shit different name... Samma sak gäller mycket kringustrustning på motorn som startmotor, generator mm. Jag tror att de fyra begår ett misstag som leveransvägrar. Mekonomen är så stora att de kan hitta andra vägar att ta in det som de behöver. Precis som de gör på bilsidan idag. Och de stora pengarna ligger just i det du köper varje år. Som olja, filter och anoder. En artikel som håller med: http://www.e24.se/business/konsumentvaror/de-fyra-stora-skjuter-sig-sjalva-i-foten_3019952.e24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 29 Augusti , 2011 Fast nog måste det väl finnas europeiska båttillbehörsshopar varfifrån du kan köpa delar, eller? England och Frankrike borde väl, med tanke på vilka stora länder det är, ha en större konkurrens, även om de inte har våra skärgårdsförhållanden? Eller? Är det bara USA som man kan handla från? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 Augusti , 2011 Samma sak gäller mycket kringustrustning på motorn som startmotor, generator mm. Ett varningens finger dock! Just dessa grejer ska man inte ta från bilsidan då de inte är gnistskyddade! Det finns givetvis en del grejer som inte passar så man måste göra sin läxa innan man köper bildelar till sin båtmotor, men då kan man också spara många tusenlappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 Augusti , 2011 Du kan handla från vilket land du vill Arne_Anka. Jag tog USA som exempel eftersom det antagligen är största marknaden i världen och att dollarn är låg. Det är givetvis så att när kronan är stark så är alla andra valutor per definition svagare och priserna oftast förmånligare för oss Svenskar så visst kan England vara bra att kolla upp. Frankrike vet jag inte hur det är eftersom min skolfranska inte räcker till för att kunna läsa in mig på fraktvillkor och dyl. Google är din vän och kan hjälpa dig att spara pengar. Dock ska man vara medveten om att man riskerar att åka på moms och tull om man handlar utanför EU, så man måste alltid räkna in detta i slutpriset när man jämför leverantörer från olika länder. Har man tur så slipper man extra avgifter och har då gjort en jättebra affär! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 29 Augusti , 2011 Jo. Självklart ska det vara marindelar. Men de till verkas även de av andra än VP själva (Bosch, Valeo mfl) Trasig grön solenoid på bilden. På kartongen hos VP-handlaren stod det enbart Valeo (den nya var inte ens grön)... Senast ändrad av FredrikB | 29 augusti 2011 | 14:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 29 Augusti , 2011 Mer fakta http://www.e24.se/business/konsumentvaror/en-utfryst-nykomling_3019954.e24 Håll med om att det är sjukt. Även att behöva betala över 1000 kr/timma för att få båten servad. Sjukt. Dyrare än tandläkaren som alla klagar på är så himla dyr. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser