Haddock_ 10 Postad 27 Augusti , 2011 Hej är ny ägare till en Ryds 23 WA med 220hk Mercruiser. Första egna stora båten Enligt tidigare ägare (och bekräftat av varvet som gjorde det) är den bottenmålad. Jag får precis upp den i 30 knop nu idag och vid provkörningen tre veckor sedan 32 knop med två vuxna ombord. Dvs toppfarten sjunker. Jag gissar beväxtning undertill. Drevet och trimplanen är helt inväxta av grönt, men propellern ok. Svårt att komma åt där bak och med borste ta bort det. I alla fall utan att simma... Det jag tycker är lite underligt är att på det vita under vattenlinjen, om jag borsta där, blir det som damm som virvlar iväg, liksom vitt damm fast under vattnet. När man sträcker sig ned och känner på det är det liksom skrovligt (inte halvstulpan skrovligt). Är det normalt? Jag vill gärna köra en borsttvätt för att vara säker den är ren under, vill veta om det är något motorproblem eller om det helt enkelt bara är beväxtning. Är det ok även om det är bottenmålat och dammar? tack på förhand! Micke Senast ändrad av Haddock_ | 27 augusti 2011 | 19:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Augusti , 2011 Välkommen till MG Bottenmåla eller inte bottenmåla - det är frågan. Fast kanske inte. För mig gäller det nog att bottenmåla, fast jag gör det kanske inte så ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 27 Augusti , 2011 Hej! På din beskrivning låter det som att båten är målad med en vit, självpolerande färg som dammar av sig när den borstas. Med sådan bottenfärg på båten brukar det INTE vara tillåtet att köra båten i bottentvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Augusti , 2011 Det var ju bra att du fick med lite text i ditt inlägg. Det är säkert självpolerande bottenfärg och det är ju meningen att ytskiktet skall försvinna efterhand. Du kan väl inte ha fått beväxtning på proppeller? Det behövs inte mycket. Min båt ökade två knop i fart efter att jag gjorde ren proppellern härom dan. Det blev faktiskt en ökning med 100%. Från 2 till 4 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 27 Augusti , 2011 tack för svaren, blir klokare för varje dag då kan jag iafl stryka bottenväxt eftersom det då sannolikt trillar av. jag kanske skulle ta en simtur och inspektera propellern närmre. skälet till avsaknad text första gången är att inmatningsfönstret inte syns på min surfplatta. ursäkta om det skapade förvirring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 28 Augusti , 2011 Tog en simtur under båten idag. Imgen större beväxtning, lite kanske men inte så mycket som jag befarat. Glädjande är att det sitter en rostfri propeller på (verifierat nu, från ytan trodde jag det men var osäker). Den tråkiga nyheten är att propellerbladen längst ut var böjda och naggade. jag misstänker någon kört på kätting till en boj . Jag kan inte visa hur det såg ut men ett av bladen hade yttersta cm böjd 60 grader kanske, den andra något mindre men alla hade haft närkontakt. Undra vad en ny propeller kostar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 28 Augusti , 2011 Hej sökte runt lite och det fanns en knapp jag inte visste för att lyfta upp hela drevet. I vågorna fick jag upp propellern lite så jag kunde fotografera. Bilden här är ganska liten men bladens toppar ganska ordentligt böjda och material saknas. Syns att propellern är mer än bara naggad, någon har försökt backa och det tagit i repetitivt och ganska mycket då bladen är böjda bakåt. Är det här källan till min saknade toppfart, eller? Senast ändrad av Haddock_ | 28 augusti 2011 | 15:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 28 Augusti , 2011 Här är en något bättre bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 28 Augusti , 2011 Det är svårt att se på bilderna om/vilka skador propellern har. Men en sak som slår mig är när du skriver att du hittade knappen till trim/tilt idag. Har du inte använt den tidigare utan kört med drevet max in, så har du några knop att tjäna genom att du lär dig att trimma drevet för bästa/snabbaste gångegenskaper och dit hör inte att testa maxfart med max intrimning. Kör upp båten i fart och trimma sedan ut drevet lite i taget tills nosen börjar få tendenser till att guppa upp och ned (vid sjö utan vågor). Trimma sedan in lite grann så att dosen blir stilla = snabbaste & billigaste gångläget på max. Detta gäller också när du kör ekonomifart men uttrimningen blir en annan. Vid gång i vågor kan man trimma in lite extra för att klyva sjöarna i stället för att hoppa. Ett aktivt trimmande gör färden roligare och oftast billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 28 Augusti , 2011 jo, trimknappen har jag hittat men att man ska trycka hårdare för att trailerlyfta hela drevet visste jag inte förrän nyss. både trimma motor och trimplan kan jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 28 Augusti , 2011 Ok, vad bra eller egentligen vad synd för om det varit så enkelt hade det varit billigare än en ny propp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 28 Augusti , 2011 Jo man skall hålla in knappen lite hårdare så går den upp i det sk trailerläget. Minns dock att man inte skall köra båten i det läget, kan ge skador... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 28 Augusti , 2011 Det verkar vara vanligt att man först epoxybehandlar botten (ett lager hård färg för att skydda gelcoaten) och sedan ett lager självpolerande färg. Slutresultatet blir en ganska skrovlig yta men med en hel propeller borde du en lugn dag och kapellen nere komma upp i hastigheter som jag (runt 35 knop). Jag fick via Ryds tag i ett test gjort av marinreportage och där når man 40,7 knop vid 5000 rpm men jag antar att den var omålad och lika len som en bebisrumpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 Augusti , 2011 Du måste ligga på ostkusten eller insjö. Det var den renaste propp jag sett på länge. Så brukar min se ut precis när jag sjösatt båten men sedan blir det snabbt skit på den. Din båt säknas som snabbgående och ska inte ha självpolerande färg. Den är för båtar under 20 knop. Varven brukar köra med sådan för att då får man göra om det varje år och tjäna massa pengar. Själv kör jag med hård bottenfärg. Den sitter bättre kvar. Har du skador på proppen måste du kolla upp det för obalans i proppen kan skada drevet. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 29 Augusti , 2011 Tack för ditt svar. Japp - Stockholm, utanför tullarna men ganska långt in. Har talat med Propellertrim och de sa inga problem att fixa så jag ska försöka inte göra en Göta Kanal när jag hänger ut över badbryggan och skruvar av propellern... Räcker det att kolla spelet på propelleraxeln för att veta om det är några permanenta skador? Vad är normalt axiellt och radiellt spel? Hur blir jag av med den här bottenfärgen då, saktar den ner båten också? Jag vill hellre ha en hal hård färg som jag kan borsttvätta och hålla rent. Vill hellre ha bra ekonomi, bra fart och tvätta snarare än dassig ekonomi men slippa tvätt. Senast ändrad av Haddock_ | 29 augusti 2011 | 10:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Augusti , 2011 Är det självpolerande färg går det mesta bort med högtrycken, sen får du väl slipa resten. har båten ingen epoxygrundfärg kan det ju va läge till våren att lägga på en sådan. Är den redan epoxybehandlad, hade jag nog lagt på nått lager ny grundfärg, när botten är ren för bottenfärg innan bottenmålning med den hårda bottenfärgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 29 Augusti , 2011 Att lossa propellern var lättare sagt än gjort. Jag fick av muttern och den där taggiga brickan utan problem, men sen står det helt still. Jag känner att själva axeln har lite lite spel axiellt, men propellern sitter som gjuten. Det som i manualen heter Drive Sleeve verkar ha en lite lös bit ytterst - hur får man tag på den och drar av den? Kan inte tänka mig att jag sett någon avdragare som kan ta sig in där och få tag. Är det någon form av specialverktyg som krävs kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 30 Augusti , 2011 Det ska inte behövas någon avdragare för att få loss proppen, men du kanske behöver knacka FÖRSIKTIGT!!! Troligen har den inte varit lossad på länge eller så har för lite vattenfast fett använts vid montering. Om du har glapp i axeln är det inte bra, rekommenderar att du tar upp båten och lossar på avtappningspluggen. Kommer det vatten alt. Baileys så har axeln troligen blivit sne och packboxen läcker in vatten. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 30 Augusti , 2011 Jag knackade lite försiktigt (lagom) med en klubba - utan resultat. Tar jag hårdare riskerar jag nog bända propellern. Glappet är högst några hundradelar, det är precis så man känner den röra sig. Dock är det nog så att spelet mot pinjongen kanske inte är som det skulle, för axiellt spel i normala konstruktioner borde det inte finnas. Kommer inte komma in med en avdragare mellan huset och propellern, det är för tajt, dvs måste i sånt fall rigga någon variant av spännband som går mot propellerbladen och gör att jag kan få dit en tre-armad avdragare. MEN nu börjar det kännas jobbigt att göra uppifrån i vattnet, dvs jag får vänta till jag tagit upp den och inte köra mer och köra försiktigt till upptagningen (en halv sjömil). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser