Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Will

Planeringen sprack rörande min Bayliner 2655

Rekommendera Poster

Hej! Jag köpte en -91 Bayliner 2655 Ciera sunbridge strax innan vinterförvaringen. Tidigare har jag bara haft mindre båtar med utombords motorer. Min planering var nog bra, om den bara fungerat. Teoretiskt håller den, förarbeviset är snart klart och det blir ev. kustskepparn med innan båten ska i igen. Praktiskt har första delen fungerat, träning under låg säsong, utan alltför många hinder i småbåtshamnen. Det är ju i låg fart på små ytor en sån här båt kan vara lite klumpig att hantera. Men det går rätt bra nu. Nästa del av min planering gick däremot i stöpet, båten skulle ha förvarats innomhus och frostfritt. Eftersom den är nyservad tänkte jag att på det sättet spara en hel del arbete det första året. Men icke... Nu ligger båten ute med en sjunkande temperatur. Vintern som jag tänkt tillbringa med att i lugn och ro lära mig hur motorn fungerar mera i detalj och småpilla med har utvecklats till ett hot. Ett hot som jag är rädd kan skada båten allvarligt. T.o.m jag begriper att på en sötvattenkyld innombordare behöver man glykol i kylaren. Den har jag mätt till -12 :shock: . Båten har av den tidigare ägaren förvarats innomhus och mer eller mindre frostfritt. Så mer har säkert inte behövts. Nu ligger båten i Skåne, men vi har redan haft -10. Inga problem tänkte jag, bara till att tappa ut lite kylarvätska och slå på glykol......trodde jag. Efter att ha läst manualen på motorn en massa gånger och stirrat på motorn i timmar kan jag inte bli klok på var jag ska tappa ut kylarvätskan. Svårt att se är det, en (för mig) jättelik (5L) motor med en massa slangar och rör som ser likadana ut. Det finns ju ingen kylare som på en bil, där jag skulle kunna utgå ifrån och hitta ett ställe att lossa på en slang. Jag ser expansionskärlet, men slangen från den försvinner ner i mörkret och under motorn. Ner under motorn är omöjligt för mig att komma. Är det någon som vet? Manualen hjälper mig faktiskt inte ett dugg här. Det finns bild på motorn och några pilar, men så ser inte min motor ut, manualen är gjord för fyra olika typer av motorer. Plus bilderna visar motorn snett underifrån (!), hur kan man göra en manual med bilder från en vinkel som man bara kan se om man lyfter ut hela motorn! Vidare vet jag att det finns sjövattenintag på drevet som leder vatten in för kylning av det övriga kylsystemet och delar av mekaniken. Detta måste tömmas, så mycket förstår jag, men inte riktigt hur och var. Jag ser en rad hål på drevet, kan det vara sjövattenintaget? I manualen står det att jag måste använda en pump med ett långt beteckningsnummer, som inte säger mig någonting. Jag misstänker att det finns något annat sätt. Kan drevet bli förstört om jag inte gör detta riktigt? Eller kan det uppstå andra allvarliga skador om detta system fryser? Fryst har det redan gjort, så jag hoppas inte detta är fallet. Upptagningen kom plötsligt, liksom ändringen i förvaring. Båten skulle som sagt ha legat innomhus nu. Pressening har jag lagt över den, motorrummet står öppet, de flesta fönster och dörren är också öppna för den delen, livrädd som jag är för mögel med barn i familjen. Batterierna kommer jag att ladda några gånger under vintern och hålla koll på, så de bör klara sig. Glykol har jag slagit i toan och vaskarna. Är det något som jag glömt? Hoppas någon kan hjälpa mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipps om motorn. Kolla fabrikat. Prata sedan med en firma som kan service för dit motorfabrikat. Kan var besvärligt att få ut glykolblandningen utan att varmköra motorn med ny glykolblandning. Vatten. Har du tömt vattentank (ar), kranar, slangar? Har du någon varmvattenberedare ? Toa, pumpen, är den tom ? Spillvattentank tömd ? Dränerat (lossat plugg) för kölsvinet ? Mögel, plocka ur dynor om det går och förvara hemma eller motsvarnde fuktfri plats. Kolla även att det inte finns några bortglömda drickaflaskor eller dyligt (brukar jag själv missa) Kolla så att det inte finns saker som råttorna gillar. Vinterförvarar inte själv min båt men har en sommarstuga som har liknande problem. Vi lägger ut råttgift samt kvistar av enris på strategiska platser. Råttorna påstås det hata enris. Stoppar även stålull i öppningar som råttorna kan krypa in i. Och slutligen, inte glömt båtförsäkringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]Vatten. Har du tömt vattentank (ar), kranar, slangar?[/KUR] Har tömt vattentank och öppnat alla kranar fullt [KUR]Har du någon varmvattenberedare ?[/KUR] Nu gör du mig orolig. Ja det har jag och har förbisett tömning av den. [KUR]Toa, pumpen, är den tom ?[/KUR] Toan är tom och jag har hällt glykol i den, har handpump som jag pumpat luft med ett bra tag efter vattnet var slut. [KUR]Spillvattentank tömd ?[/KUR] Septitanken? Ja den är tömd, kan inte hitta fler tankar. [KUR]Dränerat (lossat plugg) för kölsvinet ?[/KUR] Ja bottenplugg är borttagen. [KUR]Mögel, plocka ur dynor om det går och förvara hemma eller motsvarnde fuktfri plats.[/KUR] Ja allt löstagbart med tyg är borttaget. [KUR]Kolla även att det inte finns några bortglömda drickaflaskor eller dyligt (brukar jag själv missa).[/KUR] Heh det har faktiskt inte hunnit bli något sådant ännu, men tack för tipset. Den är fullförsäkrad. Har inte lagt ut något råttgift eller fällor. Tänkte att eftersom båten är lika kall som omgivningarna skulle den inte vara attraktiv för dylika gnagare, kanske en naiv tanke. Tack för svaret! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gör oftast inte sönderfrysta dricka flaskor eller plåtburka mm så mycket skada (oftast) i en båt, eftersom de är mera tåliga än sommarstugor mm. Hittade själv en stor flaska grape under en av sängarna vid höststädningen. Råttor och möss. Har en kompis vars båt råttorna käkat sänder gummibälgar vid reglagekabelar (utombordare) bara för att komma åt utrymme innanför där de går in i båten. Var också placerad med samma temperatur som omgivningen. Råttor käkar stearinljus vilka ofta kan bli kvarlämnade då de klarar vintern. Så bäst är nog att placera lite råttgift på lämpliga ställen. Helst på sådana ställen där man bara kan förvänta sig att råttor kommer åt att käka av giftet så att andra djur slipper stryka med. Klantade mig själv med dränering och fick ett sönderfruset vattenrör förra vintern. Hoppas din varmvattenberedare klarat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej vad är det för motor du kar jag har en omc 5.ol cheva det sitter två kranar på varje sida avblocket lite länge ner har du såna öppna och se om det kommer ut någon kylvätska i annat fall är det iändsatt med avlagringar öppna locket det du fyller på med vätska så rinner det bättre det bästa är om du kan trycka opp glykolblandningen upp genom drevet genom växlaren ut genom limporna och sen ut på backen då har du fått ut det i hela systemet annars måste du tappa limporna kvickt på vatten annars kan dom frysa sönder är det något annat hör gärna av dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Mercruiser 5L och jag kan inte se några kranar. Det är just något sådant jag har letat efter. Enligt manualen verkar det vara slangar man ska finna och lossa på minst tre olika ställen för att tömma systemet fullständigt. Nu räcker det kanske för mig att hitta ett av dessa ställen, eftersom jag endast behöver tömma ut en liten del av vätskan ur kylsystemet så jag kan ersätta den med glykol ned till ca -30. Kanske jag kan hitta någon som är van vid att meka med jänkarmotorer i krokarna. I och för sig skiljer sig ju just kylsystemet från bilar, men en som är van vid att pilla i motorer bör ju kunna hitta ett av dessa avtappningsställen. Just nu hade jag gett en smärre förmögenhet för en inomhus förvaring :-? Upptäckte precis en isklump på flera hundra kilo framme i fören. Ovanpå presseningen visserligen, stor som en större barnpool. Hur i hela friden ska jag kunna få ro denna vinter? :shock: Stormen för några dar sen lossade tydligen sträckningen så smältvatten och regn samlats på ett ställe innan kylan slog till. Det har inte varit plusgrader på flera dar nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på motorn med expansionskärlet till kylaren i förgrunden. 91_bayliner_2655_ciera_sunbridge_nya_motor.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm köra den varm när den ligger på land låter som om det skulle kunna bli ett problem. Motorn behöver ju även vatten den tar in genom drevet för kylning. Tack för svaren igen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fartygsmaskinisten

Av din fråga att döma så rekomenderar jag dig att anlita någon som kan detta första gången, du kan vara med så du lär dig till nästa år. om du nu skall köra in mer glykol så skall motorn gå varm för att cirkulera riktigt i motorn, innan motorn stängs av skall det även köras in glykol i den del av kylsystemet som normalt är saltvatten i. Om jag inte minns fel så har Mercrusier har sin vattenpump i drevet vilket gör att därifrån upp i vämeväxlaren och vidare ut till avgaslimporna och knäna på dessa står det saltvatten som kommer att frysa. Detta i sig är allvarligare än den del som trots allt klarar -12 grader och troligtvis mer. Glöm för tusan inte att öppna kranar i botten så att vattnet ovan dessa kan rinna ut annars lär du åka på att byta även dessa till våren. Generellt (om den står upp) så går saltvattnet in i botten på värmeväxlaren och ut i toppen en till vardera avgaslimpan. Tänk även på att glykolet skall bytas var femte år för att rostskyddet skall vara aktivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...