Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
ThGr

Elfel MB10A: Det sprakade till i elen någonstans

Rekommendera Poster

Jag hade ju en MB10A där det rostat hål i toppen så jag fick vatten i motorn. Nu har jag bytt topp och fått igång den (är jätteimpad!). Nu när jag skulle starta motorn för varmkörning för fjärde gången (håller fortfarande på att byta ocka för att få motorn vattenfri), då statade den och gick i en minut innan den stannade. Fick inte igång den igen. Ingen gnista på stiften. Provade starta igen och då sprakade det till i elcentralen. Se bild. Nu lyser inte laddnings- och oljelampan när jag drar på tändningen. Jag kan inte el och blir inte klok på detta. Hittar ingen trasig säkring, batteriet funkar och det är inte glapp i kabelskorna till batteriet.

På bilden är det två grejer. Den grå lådan antar jag är laddningsregulatorn (det är några spolar och lite mojs inuti), men vad är den svarta pluppen uppe till vänster dit den gula kabeln går? Hur tar jag reda på om det är något av detta som pajat, och vad gör jag i så fall?

Bifogar bild på elschemat i nästa inlägg.

Tacksam för alla synpunkter.

/Thomas

post-10015558-1394236807,5976_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den svarta grejen är startreläet. Original sitter en kombinerad laddningsregulator och startrelä. På din motor har man bytt  till separat regulator och startrelä, så kopplingsshemat stämmer   inte riktigt. Beteckningarna på anslutningarna bör dock stämma. Den genomskinliga plastgrejen,med fyra uttag på ena sidan är en säkring, egentligen fyra säkringar. När en säkringstråd har brunnit, flyttar man kabeln till nästa uttag. Du kan prova att flytta kabeln till en hel säkring. Om den brinner av direkt är det kortis någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men ingen av säkringstrådarna har brunnit vad jag kan see... Finns det fler säkringar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur tar jag reda på om laddningsregulatorn eller startreläet pajat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag begriper inte detta. Nu var jag nere en sväng vid båten och kopplade på batteriet igen. När jag drog på tändningen lyste laddnings- och oljelampan, trots att de inte gjorde det i går efter startförsöket då. När jag sedan försökte starta motorn klickade det till ordentligt två gånger i startreläet och så slocknade lamporna. Det vart som i går.

1) Kan det vara något fel med startreläet?

2) Kan det vara kortis någonstans runt motorn (säkringarna under tändningslåset är hela s det verkar i alla fall inte vara något elfel på den avdelningen) ?

3) Finns det någon automatsäkring som bryter strömmer under en viss tid (med tanke på att lamporna lyste efter att systemet fått vila ett dygn)?

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte mer än oljevarnings-lampan plus tändning som lade av så kan man misstänka främst motorns jordförbindning.
Är t.ex. dynastarterns minuskopplade hölje i god kontakt med övriga motorblocket? För tändning, tryckgivare etc är helt beroende av att motorn är ordentligt jordad till batteriminus.

Skulle börjat med att kolla/åtgärda detta, samt putsat och fixat till alla kabelskor/ ringkabelskor. Även flyttat kabeln A till positionen B, för bästa pluskontakt närmaste vägen för kabeln A (vad den nu än är till för).

Visar det sig sen att tändning eller laddning fortfarande inte fungerar så kan nog det också fixas.
(Tror faktiskt jag vågar påstå att jag kan dessa grejor nästan löjligt bra efter 30 år med liknande system. :)

/ Göteborgs-Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 28 augusti 2011 | 14:57

post-10006646-1394236807,9737_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara så att batteriet är helt urladdat nu efter alla dina startförsök? Eller att du har en mindre kortslutning någonstans som laddar ur batteriet och som återhämtar sig över natten när det är bortkopplat? Kanske en onödig fråga från mig, man ibland blir man blind av att leta efter ett fel och glömmer kolla dom enklaste sakerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma symtom på min motor för några år sedan. Den gången var det en ärgad (syntes inte utanpå) huvudbrytare som spökade. Spänningen som gick igenom räckte till för att driva varningslamporna, men när jag provade att starta svartnade allt. Om jag då vred på huvudbrytaren några ggr kunde jag starta. Helt klart verkar du ha en dålig anslutning någon stans. Bara att klura ut var. Lycka till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror batteriet är OK. Det lyser grönt och spänningen ligger på 12,6 V. Dessutom finns det ingen huvudströmbrytare. Ska ta en tur i kväll ock kolla Gbg-Ths tips om hur det är med kontakten med motorblocket.

Jag noterar att ingen är inne på linjen att det är fel på startrelät....

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen huvudströmbrytare, vojne vojne, hur ska det sluta. Skämt å sido så borde inte lamporna påverkas av om startrelät är trasigt. On du skulle ha kortis så att spänningfallet skulle bli så stort att lamporna slutade att lysa, så skulle du märka det genom kraftig varmgång/brända kablar. Instrumentpanelen får ju spänning direkt från tändningslåset. Om det varit så att lamporna lyste och det bara klickade, så skulle jag tippa på startrelät. Prova att bygla startrelät med en startkabel och se vad som händer. Edit

 Efter att kollat noga på schema och bild så kan det vara (om de sammstämmer) matningen till tändninglåset (som verkar komma från startrelät) som har dålig kontakt eller är delvis av.



Senast ändrad av excel319 | 28 augusti 2011 | 17:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygla startreläet...  Hmmm, vad att tänka på då? Jag bara kortsluter det och drar på batteriet?  Se'n...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor:
1. Har du en helt batteri-oberoende magnetapparat för tändningen?
2. Märkte du nån nedgång av spänningen på övriga förbrukare vid feltillfället (ev manickrar som gps, radio whatever som slocknade)?
3. Går den inkommande jordkabeln till motorn raka vägen till dynastartens hölje, som sen vidare-distibueras till motorblocket endast via dynans fästen?
4. Vad är kabeln A i mitt tidigare inlägg till för? Flytta den oavsett.

Som påpekats så borde väl inte oljelampa etc slockna vid fel på startrelä, startmotorn kopplas ju då in så dåligt på plussidan att onormalt spänningsfall på övriga elsystemet knappast är aktuellt. Vid jordproblem däremot påverkas det mesta.
(Startreläet kan ju iofs vara kass ändå - för det är ett förbaskat vanligt problem - men då drabbas normalt enbart själva startmotorn av spänningsfall/ kraftlöshet.)

/ Gbg-Thomas :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Thomas-1, flytta kabel A. Jag tror att den matar tändningslås och instrument. Vid eventuell bygling så slå på tändningen och sätt sedan fast ena kabelanslutningen på startkabel på ingående (B) på startrelät. Anslut sedan på utgående på samma relä. Då ska startmotorn gå runt och motorn förhoppningsvis starta. Detta är samma sak som händer/borde hända när du vrider på startnyckeln.
Den gula kabel, kommer den från tändningslåset? Som det ser, svårt att se, så ansluter den i den blanka skruven till vänster på startrelät, men jag ser ingen anslutning på den andra blanka skruven, som borde vara minusansluten om vi antar att den gula är plus. 



Senast ändrad av excel319 | 28 augusti 2011 | 18:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att du har fått kortslutning i en cell i batteriet?

Så om du mäter det obelastat så visar det rätt värde, en bit över 12 volt men att det inte orkar ge kraft för någonting alls igentligen? Hände mig ganska nyligen på bilen. Vid belastning = startförsök så var det helt dött, bara klickade i start relät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag putsade på jordningen till motorblocket och petade på alla sladdar och anslutningar i går kväll. Mtorn startade (!) - och gick två minuter innan den stannade. Har inte hunnit kolla men tror det berodde på att tänstiften inte fick ström - plötsligt. Slutsatsen är i alla fall att ddet inte tycks vara fel på några grunkor, utan att det är glappkontakt och/eller jordfel någonstans. Laddningslamporna lyser nu i alla fall när tändningen är på och dynastartern går... Ska försöka få tid i veckan att kolla så många kontakter det går.

Några kommentarer till de tips och kommentarer jag fått:

Jag har inte flyttat den svarta sladden till laddningsgeneratorn (kabel A som kommer från dynastartern) från A till B eftersom som rekommenderades - det var olika skruvdiametrar där. Däremot lossade jag och gnuggade lite vid anslutningarna.

Den mystiska gula kabeln som ser ut att komma från vänster sida på laddningsgeneratorn är fansluten till laddningsgeneratorns fäste (jordar denna?), kommer från motorblocket och går till startreläets fäste (jordar även denna?).

Jag hittar ingen direkt anslutning mellan dynastarterns hölje och notorblocket. Från dynastartern går bara tre kablar bakåt (de andra till tändspole osv). En (svart) går till laddningsgeneratorns nedre vänstra hörn. En grå till laddningsgeneratorns övre vänstra hörn, och den tredje till startreläets vänstersida. Behöver dynastarterns hölje verkligen jordas - den sitter ju fäst i motorblocket?

Jag hittar bara två jordningar av motorblocket. Dels direkt från batteriets minus, dels den kabel som går via laddningsgeneratorns fäste till startreläets fäste.

Har förstått att det är käckt med en huvudströmbrytare...

Frågan om jag har en helt batterioberoende magnetapparat för tändningen förstår jag inte.

Jag har börjat rita ett eget elschema men det är inte publicerbart än ;-)

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir kortslutning i en cell så tappar man ca. 2 volt och spänningen blir alltså inte 12 V, ens obelastat. Om det däremot är en väldigt kraftig sulfatering sa har man spänningen men ingen effekt ( dåligt med lagrade ampere).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Alltid ska man lära sig någonting nytt :), har nu läst på lite om sulfatering. Tackar för infon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynastarten drar ju mycket ström (ca 60A gissar jag) och behöver ha grov batteri-kabel även på minus- jordsidan. Den kabeln fästes lämpligen direkt i dynastartens hölje för bästa kontakt. (Övriga grejor som är jordade i blocket drar inte så mycket.)

Och jo, huvudströmbrytare är en bra säkerhetsdetalj.
(Förvisso kan de göra att dynastarten inte orkar emellanåt p.g.a. spänningsfall i brytarens kontaktbleck. Själv brukar jag därför öppna min gamla huvudbrytare på våren och blankpolera  blecken. Det är f.ö. en sån där med röd plastnyckel, nitarna bortborrade och ersatta av skruvar.)   

Inte aktuellt här men vissa äldre motorer behöver inte ha elsystem alls, tändgnistan genereras av motorn själv med hjälp av en sån här ... http://www.mysigma.dk/korsor/page_magnet.html

Nu verkar ju det mesta ha ordnat upp sig förutom att den stannar pga utebliven tändning. Tändspolen drar nog 3-5 A och blir varm om man har tändning påslagen länge utan att starta motorn. När motorn går är däremot genomsnitts-strömmen betydligt lägre. Tändspolen jordas av de nock-styrda brytarspetsarna inuti fördelaren, och den ena kontaktarmen måste alltså ha god jordkontakt från den rörliga brytarplattan.

Brytaravståndet ställs f.ö. med bladmått till exakt 0,4 mm. Justerar man avståndet bör man även kontrollera/ställa förtändnings-vinkel. Ibland är hela nock-axeln sliten och glappig så brytaravståndet varierar. I fördelarens lock sitter en släpkol-kontakt som leder tändspolens högspänning till rotorn, och kolet skall fjädra obehindrat om man trycker på det.

Hur är det med laddningen, funkar den?
Ger normalt  ca 13,5 V på batteriet om du kan mäta.
Man bör inte ha för stort batteri för dynastarten kan bli överbelastad, max 60 Ah rekommenderas. Men ett vanligt 75Ah-fritidsbatteri klarar den nog.



Senast ändrad av Thomas-1 | 30 augusti 2011 | 12:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog sätta en bra slant på att det är problem med den 4-pipiga säkringen från Penta.

Har själv stött på 3st med problem bara i vår lilla klubb. Det yttrar sig antingen som helt avbrott eller att små strömmar leds igenom men så fort det börjar gå lite mer ström blir det avbrott. I båda fallen ser tråden hel ut!

Byt ut eländet mot en hängsäkringshållare för vanlig flatstiftsäkring. Pentasäkringen är märkt 15A.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, det borde vara lätt att kolla i så fall - en liten smygbygling bara... - eller?

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjaa..smygbygling är ju inget jag kan rekommendera....men för ett litet test kanske...

Men du ska vara medveten om att ifall du har en kortslutning kommer saker att brinna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar väl med att mäta spänningen över säkringen först - då.

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elfelet verkar löst. Förmodligen var dett ett jordfel - som tipsades om. Dendär mystiska gula kabeln (A) som går mellan fästet till laddningsgeneratorn till fästat på startreläet går bakåt och är jordad i fästet till tändspolen (varför en jordning till - och där?). Jag tog loss tändspolen och gjorde rent jordningen och eureka, sedan dess har motorn startat och gått ca 10 ggr i 5-10 min per gång tills jag stängt av.

Nu håller jag på med att varmköra och byta olja. Vattenresterna tror jag jag har fått ur motorn men det är fortfarande något som svartfärgar oljan. Jag tar det i ett separat inlägg.

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar lösa sig ... :)

Antar att du med den gula kabeln avser laddnings-regulatorns jordning, som den bokstavslöst ser ut även i din original-bild?
(Denna skruvsockel-punkt på laddreläet måste jordas med en egen kabel, alltså inget konstigt i det!)

Däremot förstår jag inte varför du ovan beskriver ett samband mellan den mystiska kabeln A, och den gula alltså helt nödvändiga laddrelä-jordningen? (Men tror att det rör sig om ett litet missförstånd.)
Den kabel som jag - i mitt inläggs bild - märkte med den vita bokstaven A utgår ifrån laddreläets B , dvs den punkt på regulatorn som antas plus-mata batteriet vid laddning. (Lite smådumt med en onödig skarv på en batteriplus-matarledning, därav förslaget att hellre flytta kabel A direkt till den säkrare plusmatningen vid den grova kabelns B-anslutning. (Vilken färg kabel A har, eller ens dess funktion framgår alltså inte. Men har den exempelvis med plusmatningen av instrumenten att göra, så kan den väl vid glapp delvis orsaka fel av den typ du beskrivit. Nåt sånt.


Kort sagt, antagligen bara ett litet betydelselöst missförstånd vad jag kan se? Men funkar det ändå inte perfekt så återkom f.ö. gärna med fler frågor. :)

/ Thomas

Edit, förtydligande: Regulatorn har på sitt lock bara fyra stycken beteckningar (B , D, Df, 61), men en femte omärkt jordning krävs också. Denna nödvändiga jordning kopplas alltså till regulatorns sockel/skruvfäste, vilket f.ö. kan anas i bilden om man tittar riktigt noga. 



Senast ändrad av Thomas-1 | 04 september 2011 | 20:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...