Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
perra_linden

Köra med bravo3 drev i transportläge?

Rekommendera Poster

Nej det ska man inte göra och anledningen är att när motorn går roterar den knut som sitter i drevet även när man inte har lagt i växeln (växeln ligger längre ut i drevet). Böjer man knuten för mycket under rotation blir det sallad av alltihopa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på när man är och kör där det är lite för grunt och måste dra upp drevet lite, men det är ajjabajja då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det..är..skillnad..på..trimläge..och..trailerläge... Trim..går..bara..upp..till..ett..visst..lägge..där..efter..kommer..tilt..eler..trailerläge...enviss..skillnad.. Trimläget.på..max..kan..medviss..försiktighet..köras..med..lågt..varv..typ..bara..växel..i..och..ingen..gas...Då..kan..du..puttra..in..på..grunt..vatten..! (kriver..från..en..Ipad..därför..ser..det..konstigt..ut..:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Utred begreppen för en novis som har nämnda drev. Transportläge/Trailerläge/ detta i relation till vanliga tiltknappen dvs trim på gasreglaget. Om jag trimmar upp drevet så hamnar jag till slut i sk tranportläge? Då går knutkorset sönder? Det finns ju inget som indikerar den faran på triminstumentet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimknapparna på gasreglaget kan du lugnt använda. Med dem trimmar du upp eller ner drevet så du får ett bra marschläge på båten genom vattnet. Du kan här bara tilta upp drevet en liten bit.

Bredvid nånstans i båten finns ytterligare en (om du har ett drev) eller två (om du har två drev) knappar som heter transportläge. De används för att tilta upp drevet max när du ska upp på trailer eller  av andra orsaker. Dessa ska normalt inte gå att manövrera när motorn är i gång men det är inte säkert att den spärren fungerar (dvs att man kan trots allt tilta upp drevet trots att motorn går).

Det finns en spärr på drevet som känner hur högt drevet är tiltat och denna måste vara korrekt justerad. Den sitter på bb sida medan man på sb sida brukar ha givare till trimvisare (Mercruiser). Kontrollera när motorn sttår stilla att drevet inte tiltas upp alltför mycket. Normalt rör det sig om plus/minus 10 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även reglage (som mitt) där trailerknappen är samma som trimknappen. Men måste dock trycka ganska hårt för att dra upp den i trailerläge och det är inget man gör av misstag när man bara vill trimma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar ju att köra så med ett 270 drev utan problem. Hoppas att det inte blev sallad för jag hann testa innan jag läste....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat ut manualen:

Power Trim allows the operator to adjust the drive angle, while
underway, to provide the ideal boat angle for varying load and water
conditions. Also, the Power Trim system “Trailering” feature allows
the operator to raise and lower the drive unit for trailering, beaching,
launching and low speed (below 1200 rpm engine speed), shallow
water operation.

CAUTION

Never trim the drive unit UP/OUT using TRAILER switch while
boat is underway at engine speeds above 1200 rpm. Use extreme
caution when operating with drive unit raised. Severe
damage to the drive unit may result if unit is raised beyond the
gimbal ring support flanges at engine speeds above 1200 rpm.

EDIT: Oops det var visst från Alphamanualen, vet ej om det gäller Bravo



Senast ändrad av folkew | 03 september 2011 | 00:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...