Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Hedstrom

Yamaha f40 dog

Rekommendera Poster

Häromdagen då jag var ute med båten så tvärdog motorn mitt ute på sjön, det är en yamaha f40 -06, tycker att det har rykt mycket om den senaste tiden, eller kanske alltid gjort det men det är först nu som jag lagt märke till det! impellern verkar fungera som den ska då det kommer en stråle vatten ut från motorn. Så jag tänkte höra vad ni tror det är för fel på den?

Vill helst inte lämna in den och betala hur mycket som helst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att den började bluddra en massa precis innan den stannade... gick helt ryckigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första jag skulle kolla är soppa tillförseln, bränslefilter?



Senast ändrad av stallis71 | 27 augusti 2011 | 12:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tog bara bort bränsleslangen som går in i motorn och så långt gick det fram bränsle.

Bränslefiltret har jag dock inte kollat, brukar det sätta igen sig? det byte jag aldrig i våras innan jag la i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

samma problem i år, hade bränslefiltret borta och kollade, men kunde inte se att det var skitigt.

körde runt med båten i en 10min, sedan tvär dog den bara igen och ville inte starta.

gick hur bra som helst till en början. Kan inte komma på vad felet kan vara?

ingen som har något förslag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första tipset är fortfarande bränsletillförseln.

Bränslefiltret kan vara igensatt även om man inte ser det med blotta ögat. Testa att skruva loss det igen och blås igenom med tryckluft. Funkar med en cykelpump.

Om det fortfarande krånglar skulle jag pröva att pumpa med blåsan när motorn håller på att dö. Repar den sig då så har du ju lokaliserat felet.

Kanske har du något läckage i bränsletillförseln?

Vad händer när du pumpar med blåsan? Blir den hård eller kan du pumpa och pumpa?

Har du tagit av kåpan när du pumpar och när du kör?

Rinner det bensin vid sidan eller kommer det ut någon annanstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av tank du har? Du har väl öppnat luftskruven på tanken? Annars bildas vakum och den dör tillslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 25liters plasttank jag har och luftskruven hade jag öppen.

tycker inte kulan blir så hård som jag antar att den ska vara, men provade även med en annan slang och båten startade inte trots det. Får prova att blåsa ur bränslefiltret och se om det hjälper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kristallbildning i förgasarna som täppt till. Detta är mycket vanligt eftersom folk inte hanterar bensinen på rätt sätt. tillsättning av stabiliseringsmedel på hösten. När hade du den på service senast? har du gjort det själv så har du antagligen fyllt på för mycket motorolja, därav rykningen. Men är till 90% säker på att det andra problemet beror på kristallbildning i förgasarna. Dyrt att rengöra om du inte är motormek själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Service gjorde jag själv på båten, men enligt oljestickan så ska det inte vara för mycket olja i motorn, han ligger imellan min o max på stickan.

idag startade båten och jag kunde köra den tillbaka till bryggan, men tyckte att den bluddrade lite. Kan det ha med förgasarna att göra?

För igår efter den dog fick jag inte igång den överhuvud taget och idag startade den utan problem, det jag gjorde idag var att blåsa ur bränslefiltret med tryckluft, men tyckte inte att det såg något igensatt ut. Sedan byte jag även stift på den.

luftfilter, är det något man ska byta? kan det inte ha något med det att göra annars?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är återförsäljare och mek av Yamaha. I våras hade vi en gubbe som satt hela dagarna och gjorde rent förgasarna pga det jag skrev tidigare och att folk inte hanterar bensinen rätt. Du kan ha kristaller som far runt och täpper till och lossar. Det brukar bete sig precis som du beskriver. Rev själv en förgasare i går kväll på en grannes motor som hade just detta problem.

Men det kan ju vara något annat också är bara 90% säker. Lycka till men börja med att riva förgasarna och göra rent för jag antar att du inte körde i Red Line S1 eller liknande i höstas för att behandla bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sea-ray jag har en flaska redline ståendes. Kör du i det i den sista tanken för säsongen innan upptag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp. se till att den soppan kommer upp i motorn det sista du gör så slipper du kristaller och så blir bränslet stabiliserat och bränslesystemet smort och rengjort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag testat att bytt bränslefilter med, när jag har motorn igång nere vid bryggan så tycker jag att den verkar gå hur bra som helst. Men tyvärr vågar jag inte åka iväg med den ifall man nu skulle bli ståendes ute på sjön? ifall det hade varit förgasarna borde den inte gå/låta illa när man har den igång ståendes och gasar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...