lidfors 8 Postad 27 Augusti , 2011 Efter en underbar sommarseglats till bl.a. Bornholm - Christiansö - Rügen - Danmark i vår älskade Tur -80 har vi redan börjat planera nästa sommars segling. Tanken ser ut så här - sölvesborg - Öland - Gotland upp mot Stockholms skärgård ( som vi känner till då vi bott i Stockholm). Vi tänkte sedan vidare över till Åland/Finland - sen Öststaterna Lettland m.fl. ner mot Polen - Tyskland - sen hem. Har någon erfarenhet av segling i gamla Öststaterna? - innebär det något man måste fixa innan man seglar åt detta håll? Vår planerade tid c.a 6 veckor - räcker det?? Vi vore väldigt tacksamma för synpunkter ( seriösa) samt ideer om bra hamnar - länkar m.m?? Segla är underbart!!! Eva o Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 30 Augusti , 2011 Rekommenderar att ni delar resan till norra länken (Gotland Åland Finland Estland) och södra länken (resten) och tar 6 veckor för var. Då har ni tid att turistera lite och även lite marginal för vädret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 10 September , 2011 Är det verkligen så få personer som seglat på östra sidan? Gör i och för sig det hela änn mer lockande. Men lite tipps hur är det med hamnar för fritidsbåtar? Kan man ligga i natur hamnar.hur ser dom på det? Vad bör jag undvika? Vilka platser är era pärlor? Komm igen nu skriv ett par rader . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 20 September , 2011 I Finland gäller allemansrätten -med takt och ton, förståss- så att naturhamnarna är inget problem. Inte så klart i Estland och vidare söder (och öster)ut ! Å andra sidan så är den Estniska kusten mestadels ganska grund så att hamnarna prioriteras av praktiska skäl. Detsamma för Lättland och Litauen,där kusten är oskyddad för den mesta delen. Östersjöns södra kust känner jag ej till men den syns vara en utmaning att navigera där. Ta besökshamnar vid första resan. Här några länkar för de kommande vinterkvällarna: Finska hamnar: http://www.veneretki.fi/ Estland - hamnar: http://marinas.nautilus.ee/index.php/guide Litauen,Polen, Tyskland: http://www.nv-pedia.de/pedia/ Senast ändrad av jussi_h | 20 september 2011 | 20:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 September , 2011 Verkar vara en trevlig resa ni planerar! Själv var jag i Estland bara året efter deras självständighet och det var lite av ett äventyr.... skeppspapper var bra att ha då - men idag har jag hört av några få jag råkat tala med att man är väldigt välkomnande och smidiga. Alla är ju med i EU numera. Navigatoriskt håller jag med jussi h ovan. Men det måste väl finnas många seglingsskildringar idag att få tips från? Däremot håller jag inte med om att det finns allemansrätt i Finland. Det vi i Sverige kallar för allemansrätt är så ovanligt inom EU att Sverige krävde ett nationellt undantag vid vårt inträde. Min åsikt, jag kan ha fel, är att man ska fråga markägaren om lov att ligga på hans mark. I vart fall om man tänker stanna mer än en enstaka natt. Har själv blivit bortkörd en gång och kan inte säga något om det. Hans mark, hans regler. Å andra sidan har jag aldrig blivit nekad att ligga då jag frågat om lov. Dessutom finns massor av vikar som är markerade som ankringshamnar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 21 September , 2011 Allemansrätten är skriven i lagen i Finland sen länge och har i stort sett detsamma innehållet som i andra Nordiska länderna. Du kan stanna övernatt (för en eller två dagar), plocka bär och svamp, men inte ha öppen eld eller fälla trä utan markägarens tillstånd, etc. Allemansrätten ger inte heller rätt att sätta sig ner i närheten av hus eller villa (50...100 m eller så är praktiken). Det är en annan sak att det finns här också folk som placerar 'revirpinnar' omkring eller jagar bort båtar som landat i synfältet. För det mesta fattas en laga grund till detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 September , 2011 Okej.... jag visste faktiskt inte att allemansrätt var lag i Finland. Mina erfarenheter är i och för sig sig från ÅLAND som har betydande grad av självstyre. Men jag antar att samma sak gäller där? Tänker nog fortsätta fråga om lov, ibland får jag då de mest fantastiska tips om fina vikar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 21 September , 2011 Hmm.. Ålänningarna tycks se gärna att man övernattar i gästhamn och betalar hamnavgiften (eller är jag elak nu..) Bra att fråga om nån av lokalbefolkning är omkring. Senast ändrad av jussi_h | 21 september 2011 | 18:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 September , 2011 Jag slog på Ålands Lansskapsstyrelses sida. Där står klart och tydligt att Finland har en allemansrätt ( även om den är inte år riktigt lika fri som i Sverige ) - men att på Åland har man valt att göra egna inskränkningar. Det funkar nog att ligga på många ställen fast det är viktigt att man är förtöjd väl ur synhåll från hus eller ens en brygga. Däremot, om jag som tidigare - frågar om lov, så är det nog oftast ok. Det är väl artigt i ett annat land? Så här stod det, intressant för oss som brukar fiska lite också... Åland har valt att begränsa allemansrätten lite mer än i Sverige och i övriga Finland. Det beror främst på att vi har många besökare och våra skärgårdsöar och marker är mycket känsliga för slitage. Fiske Spinnfiske ingår inte i allemansrätten. För att få fiska skall du först köpa ett fiskekort för de vatten där du tänker hålla till. Fiskekorten säljs av fiskelagen och via jakt- och fiskebutikerna i Mariehamn. Du behöver däremot inte betala någon skild fiskevårdsavgift. Därtill skall fiskande iaktta de särskilda bestämmelser som gäller inom det aktuella fiskekortsområdet. Under tiden från den 15 april till och med 15 juni är det förbjudet att fiska från stranden med spinnspö eller med drag. Förbudet är avsett att skydda häckande sjöfågel. På Åland gäller följande minimimått; lax 60 cm, öring 50 cm, gädda 42 cm, gös 37 cm, braxen 42 cm och sik 35 cm. Längden mäts från fiskens käkspets till yttersta änden av stjärtfenan. Om att röra sig längs stränder Du får röra dig fritt till fots och med cykel, men undvik privata tomter och bryggor samt odlad mark. Stäng alltid grindar efter dig. Att använda naturhamnar för tillfällig uppankring och som nödhamn går bra. Gästhamnar rekommenderas som natthamn eftersom de flesta bryggor på Åland är privata och är därför inte tillåtna att använda. Du får simma, ro, segla, paddla och köra motorbåt på annans vatten. Så långt som möjligt bör dock utprickade sjöleder användas, i första hand för att risken att gå på grund är stor utanför lederna. Då man färdas utanför de utprickade sjölederna – i lokalbefolkningens fiskevatten – bör man även vara extra försiktig så att man inte skadar utlagda fiskeredskap. Visa också alltid respekt för simmande fågelkullar genom att sakta ner farten. Eld får enligt åländsk lag inte göras upp i markerna utan markägarens tillstånd. Ålands bergsskogar är ytterst eldfängda, och eld kan förstöra berghällar för all framtid. Det är därför mycket viktigt att vara försiktig så att elden inte blossar upp och sprider sig. Du får ta med hund om du har den kopplad. Med hänsyn till häckande sjöfågel och andra vilda djur är det enligt lag förbjudet att låta hundar gå lösa. Under häckningstid råder det även landstigningsförbud på vissa holmar. Vill du veta mer om fridlysta växter och skyddad natur på Åland besök landskapsregeringens hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser