jonke_66 3 Postad 26 Augusti , 2011 Hej hopp. Jag tänkte höra om någon har byggt ett rengöringssystem för diesel i båten? Planerar att bygga ett system med pump som pumpar runt bränslet genom två filter och ner i tanken igen. det borde räcka för att hålla bakterier och vatten borta. Någon som har liknande och kan komma med lite tips? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 27 Augusti , 2011 Antingen har du så små problem att det ordinarie (för)filterna löser dina problem eller så har du så svåra problem att du måste sanera tanken och ledningarna helt. När man kör motorn rinner den mesta dieseln tillbaka i returledningen så redan där har du en bra filtrering. Men det bränslet sugs från ett rör som är placerat en bit upp från botten. För att rensa helt från tillväxt och vatten måste man ner i botten med en kraftig sug och helst samla upp det i en annan dunk. När man fått upp alltihopa och skräpet fastnat i ett filter på vägen kan man hälla tillbaka dieseln. Bäst är att låta den upp-pumpade dieseln stå en vecka eller två så att ev kvarvarande skräp sjunker till botten. När dieseln är ren och klar suger man upp den dieseln till en tredje dunk och låter bottensatsen vara kvar. Har man mycket tillväxt fastnar det lätt i rör och slangar. Jag har rensat ett otal tankar och vi har ett plaströr som har en öppning på 11 mm men även detta rör sätts igen ibland. Billiga pumpar (typ Biltema) har visat sig verkningslösa, nu har vi en lamellpump som kostar ca 3000:-, ett för-förfilter i form av ett tätt galler (typ tesil) som ska fånga upp det värsta slemmet och därefter ett Racorfilter som ska filtrera 10 um. Sedan gäller det att hålla rent i tanken, med lämpliga medel och att tanklocket i däck håller tätt så att inte vatten rinner ner den vägen (när bytte du gummipackning där senast?). Bilden visar en slempropp i locket till ett förfilter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 27 Augusti , 2011 Hejsan, Tack för input! Jag har inga problem alls för tillfället men vill helst undvika att få det med. Mina tanklock är täta och jag får inget vatten i avskiljarna så det ser ganska bra ut. Min tanke är att plocka diesel från botten av tankarna med en Jabsco pump som klarar 35 L i minuten och sen genom dubbla Racor filter och sen tillbaka till tanken. Har inte funderat på rörstorlek än men det kanske är vettigt med ganska stor dimension. sen kör man ett par timmar i månaden. Varför jag vill ha nåt dylikt är helt enkelt för att jag har 1,5 kubik diesel så jag tankar bara en gång om året och det vore lagom kul att behöva tömma allt och sanera. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Augusti , 2011 Idén är god. Det jag isåfall skulle göra är att se till att få fart på bottensatsen. Med skaplig fart på pumpen och strålen riktad nedåt mot lägsta punkten kan man redan vid bryggan få skräpet att virvla runt innan man riskerar motorstopp till havs. Annars är det nog så att en manlucka är det säkra sättet. Eventuellt med genomsiktligt glas. Inspektion och åtgärd med jämna mellanrum underlättas. Tänk på att de flesta stopp är i utloppsröret och inte i filtret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser