Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Alvin

Merc 40 hk, ingen drivning på prop

Rekommendera Poster

Har övertagit en båt av förra generationen. Ett fel som inträffat några gånger förut måste åtgärdas igen är att vinkelväxeln i vx huset har gått isär och motorn driver inte propellern. Förmodligen är det en frysskada pga vatten som läckt in i vx huset och tryckt isär vinkelväxeln när temperaturen gått under 0 vid vinterförvaringen.

Nån som känner igen felet och kan ge tips på vad som ska göras för att det ska bli ordentligt lagat? Motorn är från 1992.

Jag har inte tagit hem båt motor ännu och jag vet inte hur det egentligen ser ut. Vet bara att det här varit ett problem några gånger förut och att felet förmodligen inte blivit helt åtgärdat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt konstigt. Har vxl.huset frysit då är har det garanterat spruckit. Du får demontera isär och kolla vad som är fel. Återkom då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att plockat isär och kollat allt så är det sannolikt så här: packningarna har med tiden blivit otäta och släppt in vatten i vx huset, på vintern har vattnet frusit och svagaste punkten har varit stora ringmuttern av kompositmaterial där gängorna offrat sig för trycket. Vid de s k reparationerna har inga packningar eller delar bytts utan allt har bara skruvats ihop igen så gott det gått. Sen har det bara fortsatt på samma sätt igen när vattnet i vx huset frusit på vintern.

Kan tilläggas att båten knappt inte använts alls de senaste åren så det har inte funnits anledning kolla upp det här ordentligt.

Nu har jag fixat nya lager, packboxar, o-ring och kompositmutter.

Skulle uppskattas om nån kunde ge allmänna tips på montering av vinkelväxel, på hur hårt muttern ska dras och vad man lämpligen använder om man inte har en special haknyckel?   

Senast ändrad av Alvin | 11 september 2011 | 21:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...