Gå till innehåll
lördag 22 mars 2025
JimmyJ

4:e gången gillt?

Rekommendera Poster

Nu har jag trasslat mej igenom 3 segelbåtar

Dessa har varit:

Magnifik midget

Debutant

Guy 27

Magnifiken blev en kort kärlekshistoria och ont i ryggen av dom supersmala och hårda kojerna.

Debutanten.. ja, livlig utan att vara snabb.

Guy 27 mycket fin båt med massor av potential. Tyvärr för stor för mej att hantera själv. Dessutom något för djupgående (1.60). Dessutom lite för livlig. Jag vill kunna släppa rodret och gå föröver med en enkel låsning på rorkulten.

Funderar nu på att köpa en billig och liten men långkölad och säker båt.

Finns det egentligen något alternativ till en Hurley 22 då? Jag vill utan problem kunna hantera båten på egen hand. Jag vill dessutom komma in i grundare vikar och jag vill inte polera kvadratmetervis med fribord (magnifiken handpolerade jag med strålande, nåja, resultat)

Kan man som vuxen sova i förpiken på en sådan engelsman? jag är ynka 1.76 i strumplästen så någon jätte är jag inte.

Båten kommer att användas i ytterskärgården och jag har egentligen inga problem med att bli omseglad. Viktigare då att kunna segla med fasta skot, solen i ansiktet och en kall öl i handen.

obs! Jag känner till den nya sjöfyllerilagen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en havsfidra skulle kunna vara intressant?

Inte så stor, sjövardig som få i storleksklassen. Själv skulle jag kunna tänka mig en sådan. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet en båt i kanonskick till salu som nog skulle passa dig...

http://www.blocket.se/stockholm/22_fot_trygg_segelbat_33724083.htm?ca=11&w=1

Visserligen inte långkölad men i övrigt stämmer den in på din beskrivning. Busenkel att hantera ensam men inga problem att vara några stycken ombord om andan faller på.

Edit: Det är inte killen i inlägget som skrivit annonsen... ;-)

Senast ändrad av JonasP | 26 augusti 2011 | 20:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

F 18 ser fin ut och har egentligen allt man kan önska sej. Men njaa, den faller på långkölen! Jag orkar inte köpa fel båt igen. Nästa gång måste det bli rätt för mina behov!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är långköl ett självändamål? Inte för att det är något fel med det, utan av ren undran.

Om det är för kursstabiliteten så är det lugnt med den där lilla F18. Jag roade mig någon kväll när jag hade lånat den med att styra genom att trimma om seglen utan att röra rodret.

Med rätt trim hade den fortsatt rakt fram tills vattnet tog slut medans jag drack folköl. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självändamål är det väl inte men jag gillade det på magnifiken och jag gillade inte att ha fenköl på debutant och guy båten. Nu har jag ju bara haft 3 båtar så visst kan det säkert vara så att det finns fenkölade båtar som har ett långkölat beteende!

Jag läser ju många lovord om misil 2 också och den lockar lite med. Dyrare förstås! Skönt med kvalitetsbåt fast samtidigt är det lite roligt med hurleyn som är en uddabåt!

Edit: Jag har faktiskt bara sänkt en båt - magnifiken med långköl så jag vet inte om det är så där attans mycket starkare än fenköl om man ska köra på stenar som sticker upp.

Senast ändrad av JimmyJ | 26 augusti 2011 | 21:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha seglat havsfidra i 10 år och storfidra i 5 år så skulle jag nog föredra en storfidra. Obetyligt större, bra ståhöjd och seglar betydligt bättre än lillasystern. 

Vet att det finns en  storfidra till salu i Stockholmstrakten och så borde min egen va till salu - men

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IF? Men det kanska är för hög prisklass. Men underbar båt - vacker och välseglande.

Nu har jag bara ett inlägg kvar tills jag når 100....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där F18 ser ut å vara i fints skick! smiley

Mmmm..pilsner! Doh! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amigo 23? Mycket välbyggd kvalitetsbåt med finfina seglingsegenskaper. Den är dock rätt långsam, men det verkar inte vara avgörande för dig.

Annars bör du kika på Leisure 22/23 och Westerley Cirrus. Billiga, rymliga, ståhöjd och sansade seglare. Har dock ingen egen erfarenhet av dessa.

Lycka till i ditt sökande!!

//N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IF är ju absolut ett alternativ fast lite dyrare. Långkölad, rör sej fint i sjön och seglar bra! Ser att det börjar bli en del vinterfynd på marknaden.

Är inte IF:en rätt initialvek?

Storfidran faller bort, enbart på grund av en dyr inombordare.

Keep it simple!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leisure 22 såg intressant ut. Men ingen långköl på denna heller.

Jag får tänka över det och kanske revidera det kravet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäverhydda...förlåt...Folkbåt kanske? Är väl lite dyrare iofs, men lättseglad med stor stor och fock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha är det så dom kallas! En jobbarkompis har haft en sån och seglat tusentalet sjömil med. Han gillade den förutom att den luktade surt slagvatten för jämnan.

Nåja ingen träbåt för mej. Jag har lite självinsikt och vet att jag kommer att missköta den redan på förhand!

En plastbåt kan man alltid polera upp om den kritar sej eller om det tom. börjar växa mossa på den och ändå få den blank och fin!

Men jag gillar folkbåten som båt. Rätt snygg och lagom stor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Jag tror jag har bestämt mej efter att ha läst Leifs blogg oceanplurra. Jag tror jag delar hans förhållningssätt till båtlivet och jag ska ha en båt som förenklar vardagen. Stress och bråttom har jag på land så det räcker!

Det blir en Hurley 22!

Tack för all input!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du bestämt dig!

Men om någon med samma funderingar läser denna tråd i framtiden så kan det vara värt att poängtera att det finns folkbåtar i plast,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar du inte Hurleyn så prova en Karlskrona-Vigg nästa gång. En riktig toppenbåt med en väldigt bra förpik där även fullvuxna få plats. Hade en i 10 år och trivdes bra. Gick utmärkt att låsa rodret och gå ner och koka kaffe. Fin sittbrunn också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att det passar mej utmärkt :)

Jag är lite förtjust i västbrisens utseende också, även Leisure 23:an gillar jag. Den har lite annorlunda layout så jag är ganska sugen på att titta in i en sådan!

Vad jag kan läsa mej till är Leisure samma typ av båt som hurley, tålig och kräver lite vind för att röra sej.

Saken är den att barnen tidigare varit med när det blåst upp lite i viken här. Följden blev rädda barn och vi fick gå hem med motor. Inte så kul när man egentligen vill att dom ska ta del av seglingen och tycka att det är kul!

Sen ger det mej själv en del sinnesfrid om man nu skulle missa en prognos eller att prognosen, tro det eller ej, är felaktig ibland!

Även om jag nu har bestämt mej så är det mer ett önskemål än skrivet i sten. Rätt båt ska dyka upp till rimliga pengar också!

Senast ändrad av JimmyJ | 28 augusti 2011 | 19:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste för barnen är inte hur mycket det lutar utan att dom känner att de kan lita på de vuxna. Är de vuxna glada, ostressade och lugna klarar de av mycket. Jag brukade slänga ner dom i ruffen när vädret var för taskigt så fick de leka där så jag fick stöka och härja fritt i sittbrunnen. Blev man orolig gällde det att behålla lugnet och röstläget inför dom till varje pris.

En ny båt gör kanske ingen stor skillnad för dom men när de märker att du liter på den nya båten (och dig själv) blir det säkert bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En helt korrekt analys ciarud!

Jag ser mej själv som nybörjare trots några års sjöliv och blir fortfarande osäker i situationer jag inte fullt bemästrar. Därmed tycker jag om att ha goda marginaler. Pålitlig motor, styv båt osv.

Min tanke är också att låta dom göra mer själva och hålla mej mer passiv. Det är enda sättet för dom att få lära sej segla och kunna ha kul på sjön fast på ett tryggt sätt!

En gummijolle med en liten snurra på och ett par fiskespön gör också sitt till för att telningarna ska trivas på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan du tala om pålitlig motor och välja bort inombordare!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Ja det kan man ju undra. Vad tycker du själv? En några år gammal utombordare eller en 30 år gammal (i bästa fall) inombordare? Det är nämligen vad som ligger i vågskålen när jag köper båt.

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...