Filip_Sanden 0 Postad 26 Augusti , 2011 Hej, Har nyligen köpt en weedo GT som jag blivit mer eller mindre lurad på. Har inte kunnat testa båten riktigt i sjön tidigare då det första jag fick göra var att byta impeller då den inte kylde. Har nu varit och hämtat båten från verkstaden varpå mekanikern säger Du vet om att den bara går på en cylinder va? Åtminstone när jag testar den med spolmuff. Han bad mig testa den rejält i sjön och återkomma, på frågan hur jag skulle märka ifall den går på en cylinder eller inte svarade han Det kommer du märka, den kommer gå som en raket om den går på två Motorn i fråga är en gammal Yamaha 55 hk. Jag har nu testat båten i vattnet och jag har, i egenskap av nybörjare, svårt att märka ifall den går på en eller två cylindrar. Jag har inte mycket att jämföra med men båten går ganska bra i accet men toppar endast runt 25 knop. Till fråg 1: Är det möjligt att båten gör 25 knop på en cylinder? Fråga 2: Är det farligt för motorn att köra runt med enbart en cylinder? Vore väldigt glad för svar då detta köp gjort mig mer eller mindre deprimerad.. /Filip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 26 Augusti , 2011 Tror inte att du gör 25 knop med en motor som bara går på en cylinder. Tips, plocka bort en tändkabel åt gången och prova att starta/köra motorn och se vad du får för skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filip_Sanden 0 Postad 27 Augusti , 2011 Stort tack för svar! Jag har testat att ta bort tändhattarna och när jag tar bort det övre stiftet så fortsätter motorn gå oberört. Antar att detta tyder på att denne cylinder inte går? Det är dock gnista på båda stiften Vad kan det vara för tänkbara fel? Eller det kan vara så mycket att det inte ens går att rada upp? Samt, är det farligt för motorn att köra runt på enbart en cylinder? Nöjer mig nämligen med fartresurserna i dagsläget och har krånglat så mycket med båten de senaste veckorna att det vore roligt att få lut lite nöje av den också. Mvh Filip Senast ändrad av Filip_Sanden | 27 augusti 2011 | 12:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Augusti , 2011 En gissning är att motorn har dålig kompression. Vid låga varvtal uteblir förbränningen men vid höga varvtal ger den trasiga cylindern lite effekt. Förbränningsgasen hinner då få tillräckligt högt tryck med den gas som inte hunnit smita ut så den haltar på med den trasiga cylindern. Alltid ger det väl lite. Ett komptest ger besked. Man kan också vrida runt svänghjulet för hand och känna på motståndet när en kolv går i topp. Den trasiga går lätt och den fungerande ger motstånd förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 27 Augusti , 2011 Jag skulle nog ta och göra det där kompprovet bums och om det är så illa som det låter skulle jag inte fortsätta att åka med motorn då det kan sluta med totalhaveri som blir för dyrt att reparera. Har du tittat om det finns någon likadan motor till salu för en rimlig peng? Kan vara ett alternativ till en renovering och då ha den gamla kvar som reservdelsmotor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filip_Sanden 0 Postad 27 Augusti , 2011 Komptest är gemomfört med ett bra resultat. Inget fel på kompressionen alltså. Andra gissningar på vad det kan vara? Tyder det mesta på att fel av denna typ oftast är allvarliga/större/kostsamma fel eller kan det även vara något mindre? Mvh /Filip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 27 Augusti , 2011 Jag känner inte till den motorn men funderar på om det är dubbla förgasare och att du har problem med igensättningar i den där effekten uteblir. När du tog bort tändhatten på den felande cylindern, stoppade motorn direkt eller gick den bara dåligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 27 Augusti , 2011 Nu börjar det absolut låta billigare :-) Undrar som Excel319 vad det är för konstruktion på förgasarsidan? Senast ändrad av Svedero39 | 27 augusti 2011 | 16:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filip_Sanden 0 Postad 27 Augusti , 2011 Har nu varit nere och kollat extra på motorn. Ifall jag har motorn igång och drar av tändkabeln till cylindern som inte fungerar så blir det ingen som helst skillnad på motorljudet/gången. Drar jag ut kabeln till den fungerande cylindern stängs motorn av. Motorn har två förgasare. Där är som sagt knista på båda stiften så är förgasaren det första man bör kolla i felsökandet? Är som sagt otroligt tacksam för er hjälpsamhet! /Filip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Augusti , 2011 Då motorn verkar ge ganska bra effekt, båten gör ju 25 knop, så kan det vara tomgångsmunstycket eller att den felande cylinderns förgasare har nåt munstycke igensatt. Har du testat att dra av felande cyl. tändhatt när du har full gas eller betydligt mer än tomgång. T.ex kör med halvgas vid bryggan och kolla resultatet. I vilket fall så kan det vara dags att rengöra förgasaren för den felande cyl. Det blir en del testande men tänk då på att varje felmöjlighet som med säkerhet kan uteslutas innebär att man sparat in kostnaden för den delen. Samtidigt ökar dina kunskaper om maskinen. Ibland när man inte löst ett tekniskt problem hör man att vi har bytt alla delar men den fungerar ändå inte. Då vill man gärna säga: varför har ni bytt delar som inte varit trasiga. En verkstad har ibland möjlighet att testa misstänkt del i en fungerande maskin. Detta är ett sätt jag använt mig av när jag jobbat med elektromekaniska apparater som tenderat bli följetong. Såna blir aldrig lönsamma för en verkstad men reserdelskostnaderna kan begränsas med lite extra arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 28 Augusti , 2011 Är det lika bra gnista på båda stiften? Ibland så finns det en svagare gnista när man testar stiftet utanför motorn, men som sedan inte finns när det blir kompression i cylindern. Detta beroende på en dålig tändspole. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 28 Augusti , 2011 Prova först om du kan förbättra gången med lite startgas i den cyl som strular. Om inte, så koppla in en tändinställningslampa med induktiv trigg, dvs transformator som sluts runt tändkabeln. Kolla in i lampan, att den blinkar regelbundet på båda cyl. Tändmissar syns tydligt. Hitachi CDI-boxen är ett vanligt fel på dessa 2-cyl Yamaha. Jag har själv haft problem med tomgång beroende på dålig CDI-box ofta lägger cylinderna av helt efter en tid. Boxen är orimligt dyr att köpa ny, men går oftast att laga för en billig peng och några timmars arbete. Finns info om detta i andra trådar. Senast ändrad av guestsson | 28 augusti 2011 | 08:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 Augusti , 2011 Bara att beklaga att en skitstövel blåst dig med en trasig motor. Båtbranchen är full av skojjare. Enklast är väll att först göra ett kompressionsprov. Är båda cylindrarna mekaniskt ok så kan det bara vara tändning eller förgasare som strular. Men är det mekaniskt fel. Hål i kolv eller annat elände så spelar det ingen roll hur mycket man rengör förgasare eller pillar med tändningen, CDI osv. Tycker inte du ska köra med en trasig motor. Bränsleförbrukning och utsläpp blir inte kul. Möjligen att ena förgasaren är stopp i men då drar den säker mer än normalt på andra cylindern då motorn får jobba hårdare med den. Så svar på farligt. Troligen kommer motorn snabbare komma till återvinningen för metallskrot. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 28 augusti 2011 | 08:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 28 Augusti , 2011 Min lille åtta hästare började bli svag. Inga problem med förgasare och bra gnista. Visade sig att en givare som ger signal till tändspole bråkade varpå en cylinder fick gnista i fel läge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 28 Augusti , 2011 Nu var du lite snabb i läsningen crabfish. Filip skrev tidigare att komp.test var gjort med bra resultat, så bränd kolv kan uteslutas och då återstår bränsle och gnista vid rätt tidpunkt. Faran med att köra motorn om det är förgasarfel är att den felande cylindern med vevaxel och stake får ingen smörjning. Stor risk att den skär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 Augusti , 2011 Bra iaktagelse. Den missade jag. Men ytterst vanligt att man börjar pilla direkt. Om den mekaniskt är ok är det troligen billigare att åtgärda. (något positivt) Eftersom han kört en del med motorn så skulle jag gissa att viss mängd bränsleblandning går in i cylindern eftersom den fortfarande inte skurit. Men håller med, utan bränsle till cylindern är risken stor att en tvåtaktare skär ihop. Kan inte modellen men om möjlighet finns, går det växla förgasare och se om felet växlar cylinder? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filip_Sanden 0 Postad 28 Augusti , 2011 Jag önskar jag kunde ge er alla otroligt hjälpsamma människor mer än ett stort tack! Jag har nu testat att dra ur tändkabeln från den felande cylindern och gasa några meter, resultatet blev en markant skillnad i form av att motorn var betydligt svagare än när tändkabeln är på. Med andra ord så verkar det vara precis som vissa tidigare sagt att cylindern börjar fungera och hjälpa till när man ger lite gas till skillnad från tomgången. Kan detta utesluta någon parameter i felsökandet alternativt stärka någon av felteorierna? Tex. kanske tomgångsmunstycket som Forgus31 tidigare nämnde? Tycker dock inte cylindern verkar ge fullt då maxfarten bara är 25 knop? Känns som 55hk på liten 4,20 m sportbåt borde ge lite mer åtminstone. Tack, tack och tack! /Filip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 28 Augusti , 2011 Filip, Med tanke på skicket på motorn säljaren levererade båten med så kan det också vara fel propeller för kombinationen motorn & båten vilket kan vara ditt toppfartsproblem och nästa problem att adressera. Fortsätt jobba med att få motorn att gå bra över hela registret och när du ändå provkör kontrollera om motorn verkar varva ut eller inte. Som redan föreslaget ovan så kan du prova om du har ett tomgångsproblem med den ena förgasaren genom att spruta in startsprej i den. Om motorn börjar gå jämnare då så är det dags för en liten förgasarrengöring. Det kan ju vara så att den även ger begränsat med bränsle genom det andra munstycket så har du tur så får du även bättre högvarvskapacitet efter en rengöring. Vad gäller proppellern så kanske någon här på forumet kanske kan ge en indikation på vilken propeller den motorn ska ha med en båt i den storleken eller peka ut var information finns att hitta!? // Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 28 Augusti , 2011 Har man dubbla förgasare måste de även vara någorlunda synkroniserade för att fungera ordentligt, på fullgas märks det inte mycket om den ena förgasaren öppnas lite mer men på tomgång kan samma skillnad betyda att den ena förgasaren inte öppnat alls när den andra är så mycket öppet att den cylindern håller upp tomgången på normalt tomgångsvarvtal. Vet inte hur förgasararrangemanget ser ut på en sån motor, men gissar på att synkronisering eller rengörning kommer lösa ditt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Augusti , 2011 Varför inte ta ett snack med din båtmeck? Han hade ju lite funderingar om att motorn gick på en cylinder. Som du kanske har sett gör din båt 35 knop med en motor med din effekt. Du kan betala honom för ett tips. Är han bra på din motortyp har han troligen lösningen klar. Sen kan du ju dra lite på åtgärden och kasta några bollar på oss. En bra synpunkt är att motorn inte skurit. Det skulle den ha gjort om den inte fått smörjande bensin. En brytare som är dåligt justerad kan ge dålig gnista och vid fel tidpunkt. Likaså kass spole eller annan del i tändsystemet. Det är såna typfel en märkesmekaniker är bra på. En modell har ofta några fel som återkommer. Det är svagheter i konstruktionen. I vissa fall kommer ett fel efter en viss tid. Den som varit länge i branschen har lärt sig att efter så och så många år har vi de här felen. Att hitta felet första gången är en utmaning och kan ge en hel del svett och lärpengarna går åt. Sen glider mecken på den vågen tills nästa typfel kommer. Märkesverkstäder är guld när det gäller sånt. Men tar också betalt vilket de också behöver. Svetten mäts i kronor för dem. Det slipper vi som meckar själv. Men svettigt kan det bli givetvis. Samtidigt kan det bli ett alternativ till att lösa korsord eller lägga patiens. Finns det nåt mysigare än ett riktigt jävligt fel. När man väl löst det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 28 Augusti , 2011 Är förgaseren igensätt kan man köra motorn fullgas och sen lägga en trasa eller nåt mot förgaseren då suga den igenom en stor mängd bensin som rensa sprideren. Om det inte funka får man lämna iväg den för ultraljud rengöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 28 Augusti , 2011 Detta trick har fungerat ett flertal gånger för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 Augusti , 2011 Men blir inte riktigt rent, bara tillfälligt. Ungefär som att försöka rensa avlopp med en sugpropp. Är det skit i förgasare och munstycken behöver förgasaren plockas isär och rengöras. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filip_Sanden 0 Postad 28 Augusti , 2011 Fogus 31: Tänkte kolla några av era goda och hjälpsamma tips, allt för att spara in på kostnaderna, åtminstone försöka rensa förgasaren själv. Funkar inte detta tänkte jag vända mig till båtmekanikern. Ang. tricket med trasan, även om det är en tillfällig lösning torde det väl vara ett sätt att felsöka på? Går cylindern bättre efter att tricket genomförts vore det ju definitivt lönt att montera isär och rensa förgasaren. Eller har jag fel? Med risk att framstå som dum, vill ni förklara mer utförligt hur man ska gå till väga. Ska man först köra motorn på fullgas, sen dra ner till tomgång/(stänga av?) och vira en bensindränkt trasa runt förgasaren. Eller skall trasan sitta runt under gaspådraget? /En mycket tacksam man Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 29 Augusti , 2011 Du ska köra på fullagas, sätta en trasa mot förgasaren så du hindrar luft att komma in i den några sekunder sedan bort med trasan och sedan vrida ner gasen. Genom att du hindrar luft från att komma in så uppstår ett stort vaccum och den ska enligt förslagsställeren göra att skit ur munstycken sugs loss. Tveksamt tycker jag om det är skit i flotörhuset riskerar du att ännu mer sätter sig i munstycken och det kan bli svårare att göra rent. Själv hade jag rengjort förgasarna på vanliga sättet, genom att plocka isär och göra rent med tryckluft. OBS om du river isär förgasarna för rengöring behöver du troligen byta packningarna i förgasaren och mot anslutningsflänsar. Pilla inte i munstycken med verktyg eller nålar utan använd tryckluft för att blåsa rent med. OBS att se till att inga delar flyger bort när du blåser med tryckluft. Har du inte mekat förgasre förut så kolla noga hur allt sitter, t.ex. flotörnålar mm. Lossar du ställbara munstycken och spjällskruvar så räkna antalet varv och skriv upp så du får samma inställning igen. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 29 Augusti , 2011 De gånger detta fungerat för mig så är inte skit i förgasaren utan kristaller som blivit pga dagen skitbensin. Ingen tillfällig lösning alltså utan det försvinner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filip_Sanden 0 Postad 30 Augusti , 2011 Okej, kommer inte befinna mig på samma plats som båten de kommande två veckorna men skall sedan direkt påbörja arbetet med felsökandet utifrån alla de mycket hjälpsamma tips ni gett mig! Får jag rätt på det hela postar jag kanske svaret på den lilla gåtan här. Kan kanske alltid hjälpa någon person i samma sits som mig i framtiden. Tack! /Filip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hangman 0 Postad 11 November , 2011 Jag har letat i timmar efter denna tråd du nämner när man plockar isär en TIA 02-17 cdi box och fixar den utan resultat, kan du vara vänligen länka den, eller skicka den till min mail kimhangman@hotmail.com Mvh Kim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser