heading 0 Postad 26 Augusti , 2011 Hej Har någon erfarenhet av Siggebocken? Verkar vara smidig men hur funkar det i kombination med bottenmålning? Någon täckställning som kan rekommenderas? 28 fot och 2.60 bred och targa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Augusti , 2011 Jag brukar strunta i att bottenmåla där jag inte kommer åt. Det går ju att lyfta med domkraft och flytta bockar och ha sig. Men det känns inte värt risken att stå och vingla med älsklingen för några kvadratcentimeter mera färg. Täckställning? Noa funkar för mig. Targa...hm. Går den att skruva bort enkelt? Viktigt att ha bra taklutning på vintern så inte snön ligger kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
materik 2 Postad 27 Augusti , 2011 hej har använt siggebocken lång tid, tidigare för en flipper 700 och nu för en finnmaster 6100. kan bara rekommendera det varmt. smidiga att både montera ihop och isär, tar liten plats ihopfällda då delarna liksom sitter i varandra. får plats i en normal skuff. ytan en kloss ovanpå bocken upptar mot skrovet är inte stor, det går ju att bottenmåla runt den. sen mha en tillfällig pallning flytta bocken lite och måla det sista. värst är väl den främre bocken där mycket tyngd ligger. / Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Augusti , 2011 För ni som har motorbåtar är det ju enkelt att spika ihop en enetillverkad bock. Se bifogad bild. Den typen används av många av de företag som förvarar båtar här lokalt. En regel 2tumx4 (45x95 för dem som inte vet vad tum är för nåt). Lite 1tumx4 (22x95 mm), några spik. Kanske lite plyfa. Spikar (skruvar) man ihop dem med en viss noggranhet så är de stapelbara. Stabila hållbara båtbockar för en spottstyver. Säkrare än Siggebocken Senast ändrad av toaen | 27 augusti 2011 | 17:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 558 Postad 27 Augusti , 2011 Siggebocken fungerar nog bra om marken inte lutar, och botten inte har för mycket V-form. Jag anser att den bästa pallningen är två kölpallningar, som man spikar ihop av regelvirke, typ tändstickstrave, och Seaquipstöttor. Har man fyra stöttor, kan man ta bort en i taget, vid bottenmålning.Och man behöver inte palla under med klossar, för att få båten i våg. Man bara justerar med stöttorna. l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 27 Augusti , 2011 Har sett Siggebocken och den verkar helt OK. Fördrar personligen riktigt bock med justerbara stöttor typ Press&Son eller Täby bocken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Augusti , 2011 Om du känner att du har tummn lite mitt i handen ta kontakt med en lokal snickare och be honom att dra ihop ett par bockar till dig, det kostar en spottstyver jämfört med en siggebock! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser