Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Bootstrap

Svårstartad Volvo Penta - service o starttips önskas

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta MD2020 från 1997 som har blivit svårare och svårare att starta.

Är det viktigt att glödga nu på sommaren? Kan det vara så att det som glödgar (värmer) kan vara dåligt och behöver bytas? Svårt?

 

Båten är lättast att starta när den har full tank. KAN vara en tillfällgihet men jag tror inte det.

 

Motorn sitter i en Beneteau Oceanis 36. Ska bara ut några få gånger till före uppläggningen så helst hade jag velat hitta en enkel fullösning som gör att man klarar sig till uppläggningen.

 

Alla tips är önskvärda!



Senast ändrad av Bootstrap | 26 augusti 2011 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den gradvis blivit svårare att starta kan det t.ex bero på slitna ventiler. Kompressonen blir sämre och motorn startar inte lika lätt. Ett sätt kan vara att värma upp luften i motorrummet med t.ex en värmefläkt. Eller om du kan blåsa in varmluft i insuget. Då kan det bli riktigt varm luft om du har en hårtork av kraftigare slag.

Jag har på detta sätt startat motorn på vintern och det fungerar.

Det jan vara andra orsaker varför motorn inte startar men kompressionen är den troliga om motorn går bra när den kommit igång.

Sitter tanken lågt kan det också vara bränslet som rinner tillbaka pga en  dålig bränslepump. Backventilerna håller inte emot och pumpen får gå en viss tid innan bränslet kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt instruktionsboken ska du alltid glöda i 10 sek, även på sommaren. När du skriver svårare och svårare, vilket tidsperspektiv tittar vi på då? Denna sässong eller senaste åren? Det kan vara så att glödstiften inte fungerar eller att något stift har gett upp. Lossa anslutningarna på stiften och resistansmät eller kolla amperemätaren, om du har någon, och se vlken strömförbrukning du har under glödning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilda spekulationer och ogrundade gissningar:

Problem med bränsletillförsel?? Skräp i tanken som fastnar i någon form av filter innan den lämnar tanken men som inte hamnar där när tanken är full?

Annars är det kanske dags att kolla glödstiften. Det är kanske troligare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spekulationer och vilda gissningar!!!

Vad är det för ett j...a inlägg???

Och vad nämnde föregående skribent?

Just det glödstiften ja, jag tycker också att Forgus kom med bra förslag, det är ju inte så mycket annat än glödning, kompression och bränsletillförsel som kan krångla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå, tror du att det bara kommer 100%  korrekta och relevanta svar i ett forum på nätet? Då har du lite att lära...

Och nej, mer än spekulationer och gissningar kan jag tyvärr inte komma med då jag varken är där eller är så bra på motorer att jag kan avgöra vad felet är på distans. Kan du?

Föregående skribent nämnde glödstft men betyder det att jag inte ska skriva vad jag tror? I så fall undrar jag vad dina två sista rader ska vara bra för?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrapar med foten och ber ödmjukast om ursäkt!

Jag tog för givet att ditt inlägg var menat att  Forgus och Excel kom med vilda spekulationer och vilda gissningar därav mitt sura svar.

Då jag nu läser det igen så ser jag ju att det hade en helt annan innebörd än vad jag läste in det som.

Jag måste nog ha minst 0,2 promille i mig annars hade jag nog inte klantat till det såhär.wink

Jag ber om ursäkt än en gång...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man vad ett oläst kolon kan medföra. Jag tänkte likadant först: vad har jag skrivit för dumt igen.

Nej visst är det bra att låta ordet flöda fritt. Många kockar är bra för att få redning i soppan. MG är inte en supersanning i varje inlägg men att många kommer med sina tankar ger mångfalden så inga felmisstankar lämnas oprövade.

Själv blir man rätt insnöad på de få fel man själv har haft. De blir lätt skygglappar för alla andra fel med likadana symtom.

T.ex detta med att motorn blivit mer och mer svårstartad. De flesta fel som beror på förslitning kommer smygande, knappt märkbara försämringar.

Som ett tankutlopp som sätts igen. Motorn får mindre och mindre bränsle och vikande effekt.

Nästan samma symtom blir det med slitna ventiler, med skillnaden att starten kanske sker lätt med nästan stopp i bränsleröret.

Brainstorming är tacksamt när man söker fel. Testa så många varianter som möjligt för att utesluta felorsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, har glödgat i 10 sek hela sommaren. Båten kommer från Grekland och är inte speciellt van vid nordiskt klimat, än.

 

Idag, startade motorn dock väldigt fort. Blir inte klok på detta!?

 

Före det att jag provstartade motorn så hade jag vädrat en stund i motorrummet. Samt att batteriladdaren hade stått på ett dygn. Det är dock nytt batteri och det lät som att det var bra med mos i det, så det borde inte spela någon roll. Det är enda skillnaden som jag kan komma på. Ska ut med båten på fredag igen så då får vi se hur det beter sig. Den gången ska jag ju ut och åka...se om Murphy vill åka med.



Senast ändrad av BraFlyt | 31 augusti 2011 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för övriga svar!

 

Ska ta och se över glödstiften om det fortsätter att krångla.

Har tillgång till mulitmeter men aldrig mätt på sånna förut. Ska dom ha låg eller hög resistans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nästan samma som om du lägger samman mätpinnarna på multimetern.

Tippar kring 0,1-0,5  Ohm eller liknande. Ett utbränt glödstift som fortfarande ger värme men inte tillräckligt kan vara svårt se med multimeter men en jämförelse med ett nytt kan möjligen gå att indikera med en bra multimeter.

Lägsta mätområdet, t.ex 0 - 10 Ohm. Inte kOhm eller MOhm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du måste ha rätt fart på startmotorn för att en diesel ska starta lätt. D.v.s. kolla batterispänningen och startmotorn kan ju vara trött på grund av dåliga kol t.ex. Börja med att testa ett annat batteri. Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi startade med extra, extra kräm i batteriet .. så skulle det kunna vara så enkelt som en taskig jordfläta/anslutning någonstans batteri/startmotor.

Men för tusan, jag motsäger inte ett enda av de tidigare inläggen smiley.

 

I övrigt, glödstift är inte dyra (gissar att Biltema har något som passar) och nog inte svåra att byta ... förbrukningsmaterial vill jag tycka! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för alla svar!

 

Har lite ny input för att krångla till det ytterligare.

 

Efter att vi hade bytt dieselfilter och sen luftat systemet startade båten på 1 sekund. Så, jag tror helt klart att det av någon anledning inte finns diesel hela vägen fram när man inte kört motorn på ett tag.

 

Tänkte prova att byta bakventilen till en riktigt bra variant för att se om det löser problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du tankat innan du startade motorn så överaskande lätt?

Man kan tänka sig att full tank inte suger soppan tillbaka. När jag pratar backventiler menar jag de som sitter i membranpumpen. En på utloppet och en på inloppet brukar innebära att det är sällan de läcker tillbaka bränsle. 

En orsak kan vara att det är läck i bränsletillförseln nånstans.

Det finns ett bra sätt att kolla detta, dvs både ev. läcket och om pumpen är dålig. Sätt lite övertryck i tanken, som att blåsa i tankhålet. Lättast är det om man tar bort luftslangen på tanken och blåser där. Man blåser då med en madrasspump eller med lungorna. Tanken tål inget tryck att tala om. Har du en svetstång eller tving och ett par ribbor kan du dra åt så övertrycket hålls tills du kommit ned och kollat om det pissar nånstans. 

Nu kan du också se om motorn verkar snabbare att starta vid några tillfällen. Är den snabbare i starten med lite övertryck i tanken (eller full tank) och du sett att det är tätt överallt i rör/slangar/filter så har du nog en kass pump där membranet eller backventilerna är slitna. 

Vi gjorde en permanent möjlighet till övertryck i tanken med ett T-rör med slangstump på och två kranar. 

Det finns andra trådar om det då jag ofta tjatar om detta. Bra möjlighet till att ge övertryck vid stopp i tanken ute till havs. Går att starta lättare vid luftning av bränslesystemet på våren. Kan tankas från dunk med det undertryck som blir i tanken efter en längre tids körning. T-slangen stoppas då i dieseldunken och tanken suger själv från extradunkar. Då kan slangen förlängs om dunken är tung att flytta. det innebär att mycket extra diesel kan tankas från extradunkar i stuvfack där de inte går att rubba (inbyggda tillfälliga extratankar). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju tillockmed så att luft läcker in i bränslesystemet innan man kan se att det läcker ut bränsle, Finns bränsleslangar vanligtvis svarta med någon form av tekstil utanpå som är extremt läckbenägna.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...