Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Arne_Anka

Yamarin 6110 som första båt; eller?

Rekommendera Poster

Vet inte om jag får några svar, är ju knappast detta forums mest populära anka för tillfället, men jag måste försöka

Jag och sambon har letat efter båt nu halva sommaren, men vi är ju nya när det gäller detta med motorbåt. Jag har kollat runt en massa, provkört lite båtar, tittat på en massa båtar. Våra krav är:

- Övernattningsbar för 2 v 1 b även om vi troligtvis inte kommer att sova ute i den så mycket

- Soffa, inte två stolar bak som på vissa amerikanska båtar.

- Utgång i genom rutan och inte på skarndäck.

- Max 250.000, men helst några tiotusingar under.

På vår short list hade vi en Flipper 630, en Bella 620 och Yamarin 6110. Även om en 6420 hade varit trevlig är den för dyr. Punkt. Men vi avskrev två av båtarna

Flippern: Väldigt fin i ruffen, men sittbrunnen kändes väldigt trång. Men trevlig badbrygga. Stegen upp på fördäck kändes dock livsfarliga, speciellt för en tvååring.

Bellan: Min sambo uppfattade U-soffan i bak som väldigt grund, men hon är ganska lång, hon tyckte helt enkelt att den var obekväm.

Så vi känner att vi hittat rätt med Yamarinen, även om just badbryggan var bättre på de andra, samtidigt är vi badkrukor båda så vi kommer inte att använda denna mer än när vi kastar ankar.

Men samtidigt är vi ju just nybörjare. Så, är det något vi ska tänka på? Tänker vi rätt? Har vi glömt nån modell? Är det nåt speciellt vi ska hålla utkik efter när vi kollar.

Tacksam för svara

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa saker tror jag att man ska låta hjärtat bestämma i minst lika mycket som hjärnan, båtar och motorcyklar i synnerhet. Varför har ni fastnat för yamarinen? Mest praktisk? Eller är det den båten som fick er att tänka en sån vill jag ha när ni gick förbi den?

Ifall 6110an har det ni vill ha så tycker jag att det bara är att slå till.

Svårt att tro att det är en dålig båt, och ibland så tror jag nästan att det kan vara bra att göra ett köp och så får man se vad man saknar och vad man tycker är bra, och låta det påverka köpet av nästa båt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi letade länge på blocket efter Yamarin 6110, 64DC.

Tyckte att Yamarin fick bra kritik på forum och båttester i tidningar mm.

Men priserna var för dyra och det blev att vi köpte en ny i stället för en äldre.

Kollade lite på blocket och någon vill ha 350.000:- för en 2007 med 150hk motorn.

När man kan köpa en nästan ny Yamarin 65DC för 400.000:- på blocket....

Nu lär jag väl få en massa skit, men jag tycker att Yamarin ägare verkar ha en övertro på vad deras båt är värd och det ser man på Blocket oxå.

Båtarna ligger kvar och dom röda pilarna pekar neråt.... Men så köpte jag i början på sommaren.

Så du kan nog göra ett klipp i dag.

Jag skulle välja en lite nyare med kapellgarage mm. Såg på någon annan tråd vad som skiljer 6110 mot 64 och jag tycker du ska sikta på en 64 och Pruta hårt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarin 6110 ärr en fin båt som går bra i sjön MEN de är väldigt högt prisade. För ca 50 000:- lägre pris hittar du tex en Searay 21 till 23 fot med nästan ny motor. Innombordare är dessutom mindre stöldbegårliga och har lägre försäkring. Med dagens priser så skulle jag inte lägga mer än 200 000 på en första båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...