Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
xistan

Djupgående på ex Ryds 620 dc, Bella 621 dc m.fl

Rekommendera Poster

Hej,

Börjar växa ur den första båten och vi känner nu att en DC runt 6 meter är lämplig som nästa steg. Har båtplats hyggligt nära hemma dock på en brygga i en långgrund vik där djupet kan vara så lågt som 40 cm när det är som värst. (Normalt runt 60-70 cm) Detta sätter ju vissa begränsningar på val av båt.

När man kikar runt på olika båtar slås man av att just uppgiften om djupgående ofta saknas (ex Ryds, Yamarin) eller förmodligen inkluderar motor (ex. Bella, Finnmaster). Det som för min del är intressant är skrovets djupgående med uppfälld motor för att inte riskera att ligga på botten när vattnet står som lägst.

Kanske finns kunskapen kring detta på just detta forum. Båtar vi tittar på är ex Uttern D55, Bella 620/621, Finnmaster 57DC/WA, Yamarin 6110/59/64DC, Ryds 568/620 DC och liknande.

Inombordarvarianter av ovanstående går väl troligen av naturliga skäl bort eftersom jag misstänker att jag får svårt att ta mig ut även med drevet i sitt högsta läge. Åsikter kring detta är dock också intressant.

Är jag helt fel ute i mitt båtval? Är det styrpulpet och tält som gäller kanske?

Tacksam för alla svar / åsikter kring mina funderingar!

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de båtar du nämner har säkert Yamarin 64 störst djupgående. Båten är i sjön nu o har aldrig mätt hur djupt den går. Har dock syftat lite på diverse foton jag har o djupgåendet ser ut att ligga runt 40 - 45 cm. Utterns D55 borde va den som har minst djupgående av dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har liknande djup vid bryggan på landet, går bra men kräver vid lågvatten att vi paddlar sista metrarna, faktiskt inget problem alls så jag vill inte avskräcka från det. Brukar glida sista metern eller 2 till bojen där jag krokar fast mig och sen kör ner paddeln i botten och stakar mig till bryggan.

Vi har en yamarin 575, och yamarin 59dc/ht går troligtvis inte mycket djupare än den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, att paddla sig fram är ju såklart ett alternativ, men det fungerar inte riktigt om båten bottnar. Då krävs lite mer kraft.

Letandet (och mätandet) får fortsätta. Var (längs skrovet) går normalt en DC/HT av modernt snitt som djupast? Med tanke på motor, tank och last så känns det naturligt att det skulle vara i aktern, men å andra sidan är det ju också mest bärighet där. Annars kan man ju enkelt mäta sig fram med typ tumstock just på akterspegeln, men går båten djupare längre föröver, blir det lite värre att mäta...

Nåja, nu är det snart höst och drömmarna får väl mogna över vintern.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nästan garantera dig att du inte kommer ha några som helst problem med nämnda båtar på det djupet. Med hissad rigg sticker de knappast mer än 20 cm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20 cm låter lite, men kanske är det så. Nu kommer jag säkert av andra skäl (främst på grund av att bryggan ligger utsatt för vind och vågor) behöva hålla mig till de mindre av båtarna jag listade, men jag tog med drömbåtarna som exempel.

Vad tror ni om båt med inombordare under samma förutsättningar? Ex mindre amerikansk DC typ Sea Ray 215 Express Cruiser eller något i stil med Ryds 20 DC, Bella 640, Askeladden 645 alt C6 eller liknande? Min slutsats är att drev fungerar dåligt eller inte alls att köra med i trailerläge och det är nog vad som krävs för att inte gräva lera med propellern hemma.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa tillverkare skriver djupgåendet på sina båtar (i alla fall på de modernare båtarna).

Exempelvis Sea Ray skriver att deras 215 har ca 41 cm djupgående med drevet uppe. (vet ej om det är tom båt som menas, kan nog vara det).

Däremot kanske det kan vara bättre med utombordare då man får upp motorn helt ur vattnet.  Kanske inte helt optimalt om drevet går ner i botten. Om det är sand/lera på botten så gör det kanske mindre om en del av skrovet berör botten jämfört med ett drev/propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips kan vara att besöka några av handlarna som säljer dessa båtarna och mäta på nån demo båt på land eller i utställningshallen.

Senast ändrad av stallis71 | 27 augusti 2011 | 12:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte bort att vattendjupet påverkas av vind, vågor och lufttryck. (hög/lågvatten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...