Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
heading

inverter

Rekommendera Poster

Hej

Har köpt Amerikansk båt. Behöver veta vad som krävs för att koppla landström till den. Tacksam för korrekta uppgifter så inte båten blir livsfarlig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att vi andra på forumet skulle behöva lite mer info från dig på vad det är som finns i båten och på vad du tänkt att behålla etc för att kunna ge dig några direkta svar...

Om det är så att båten har en befintlig installation för 110V som du vill behålla i möjligaste mån så finns det Isolertransformatorer som omvandlar 220 till 110V och samtidigt ser till att du inte får några galvaniska problem. Tror det finns några annonser på blocket på sådana produkter där priset varierar på hur mycket watt du behöver ha kapacitet för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det helt säkra sättet är att köpa en 50-100 kg fulltransformator 200V -> 110V. Tämligen dyrt, bökigt att hitta plats ombord. Men säkert.

Annars kan man gå igenom systemet och konvertera det till 220V, I princip byta alla 110V prylar och dra om alla elkablar, byta eluttag till svensk standard.

En jordfelsbrytare ska sitta som första apparat där 220V kabeln kommr in i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack

En källa sa att det räcker med en inverter på 3000w som man kopplar in mellan landströmmen och båtens 110v. Sätter man en jordfelsbrytare mellan inverter och 110 volts systemet i båten? Safe? båten har de vanliga attiraljerna som kylskåp, mickro, kokplatta.

Synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog skaffat en transformator 220V -> 110V och sedan funderat på att konvertera en pryl i taget vid behov. Exempel på sådan är http://shop.textalk.se/en/article.php?id=14902&art=4316045 vilken verkar säljas av GME i Tyresö. Pris ¤209 och 16 kilo.

Detta har avhandlats i lite andra trådar tidigare, se t.ex http://www.maringuiden.se/forum/;thread=390572

Jordfelsbrytaren ska som tidigare sagts sitta som första pryl för inkommande 220V, alltså före transformatorn. Den bryter bort allt om det blir fel på något i båten. Dessutom antar jag att du kommer att vilja ha minst ett vanligt 220-uttag i båten också, inte bara transformatorn som ansluts till landströmmen.

Eventuellt kan man överväga en 110V jordfelsbrytare också, men det beror lite på hur resten av elsystemet ser ut. Fast det borde väl redan finnas en sådan i båten? En som sitter direkt efter det ordinarie landströmsuttaget?

 



Senast ändrad av Tomas99 | 25 augusti 2011 | 16:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inverter är kanske inte rätt beteckning. En inverter är oftast en burk som ger 220V växelström från 12V eller 24V likström.

Men annars är det rätt. En 220V till 110V full transformator (Isolertransformator) för några tusenlappar. Är som sagt en stadig klump på 50-100 kg, kolla att du får plats även viktplacering så inte båten ligger snett efter installation.

Jordfelsbrytare innan alla uttag i båten.

Om du sätter ett 220V direktuttag på inkommande landström bör den ha en jordfelsbrytare.

Utgående 110V från trafon bör också ha jordfelsbrytare.



Senast ändrad av Anders_St | 25 augusti 2011 | 16:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad trafon väger, har ni ingen koll alls på vad ni föreslår.

Den trafo som kan vara aktuell väger 26 kg. http://www.noratel.se/content/view/full/2546 

230 volt in, jordfelsbrytare, trafo, klart.

Varför byta kablage som någon föreslog? 115 v systemet har dubbla arean mot vad som krävs för 230 v.

Data Trafon:

Primär spänning: 230-250 V Frekvens: 50 Hz Sekundär spänning: 115 V Ström: 20,9 A Effekt: 2400 VA Art. nr.: 3-060-195010 E-number: 5202764 EAN nr.: 5703451006748 Mått: 180x154x222 mm Vikt: 25,7 kg Kapslingsklass: IP00

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

26 Kg var väl betydligt lägre än vad som föreslagits tidigare i forumet att en trafo kommer att väga, så det var ju inte mer än ett hyggligt batteri!

Som sagt valen står mellan trafon eller bygga om till ett 230V system som en del också stoppar in isolationstransformatorer (230 - 230) i för att få full galvanisk säkerhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag för 230 v installation i båt http://batteknik.se/2010/LandströmRev3.pdf

http://batteknik.se/ 

Ändrat pga att forumets urdåliga programm inte kan hantera %tecken i en webadress, %tecknet blir Ö istället.

Detta är påtalat men det händer inte mycket med alla buggar som vi påtalar.

 

 htth



Senast ändrad av Lasse-L | 26 augusti 2011 | 09:43



Senast ändrad av Lasse-L | 26 augusti 2011 | 09:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för alla goda uppslag. Jag tror att det blir den typ av trafo som säljs av en firma i Tyresö.

Den är skyddad och lätt att applicera när man behöver koppla till stolpe. Dessutom väger den bara 16 kg. 2800:- verkar vara överkomligt. Någon föreslog byte till 230 volt. Det kostar i runda slängar 30-40 000:-. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK jag får ge mig. Så mycket väger inte en transformator.

Kolla bara att den man köper har rätt effekt för vad du tänker använda den till.
Placering måste göras med hänsyn till värmeutveckling, dvs hyfsat ventilerat ställe.

Summering
http://se.rs-online.com/web/p/safety-site-transformers/2604294/
18 kg 230V -> 110V  märkeffekt 3300 VA (15-16 A på 220V sidan)

http://shop.textalk.se/en/article.php?id=14902&art=4316045
16 kg, 230 V -> 110 V, märkeffekt 3300 VA (15-16 A på 220V sidan)

http://www.noratel.se/content/view/full/2546
26 kg, 230 V -> 115 V, märkeffekt 2400 VA (10-11 A på 220V sidan)
(OBS okapslad, måste ha annat beröringsskydd.)


Noterar att amerikanarna kör lite hårdare än svenska fega tillverkare och sätter högre effektmärkning per kilo. Bara det inte blir för varmt... :-)

 

Ang byta kablage vid konvertering; jo bara isolationsavstånd är OK så är ju 110V tillr'ckligt tjocka. Och man måste byta alla 110V uttagen till 220V godkända svenska.



Senast ändrad av Anders_St | 26 augusti 2011 | 11:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...