Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Gäst jonten

sjöfyllerilag. HJÄLP!

Rekommendera Poster

Fast jag tror inte vi menar samma sak riktigt.
Mitt förnuft säger nämligen att man håller sig nykter på sjön, under 0,2 promille. Även jag håller mig där, med någon enstaka folköl (2,8) under dagen och till middagen. Alkohol försämrar reaktionsförmågan och omdömet, och det sista är viktigt på sjön. Risken är också stor att man under alkoholens påverkan tappar omdömet om hur mycket alkoholen påverkar en och ens eget förnuft säger att det går jättebra att framföra båten.
Då blir 0,2-lagen ett stöd.
Är jag över = inte OK.

Så, går vi efter ditt eller mitt förnuft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tappar ju inte jag omdömet vi 0,2wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon hade skrivit detta inlägg på DI. Jag kan hålla med i stora drag. Jag tycker visserligen att det är bra att inte folk åker omkring dyngraka på sjön, men egentligen borde det vara var och ens ansvar. Vi har för mycket överförmyndarmentalitet i det här landet:

 

Att bli terrad av Polis/KBV fr 2glas vin fullständigt vansinnigt!
Har båtat 20år, ruttnat på grund av denna lag, men den får stå på land. Åker utomlands där man kan andas fri luft istället.
För det är ämnligen som så att ens fyllechaffis funkar. Lagen är så vansinnigt skriven att den gäller samtliga ombord. Exvis: Båten förtöjd i bryggan. N lägger ut waypoints inför morgondagens rutt = brott mot lagen om du har druckit 2 glas vin. Kolla vantspänningen, brott mot lagen. Byte av ankarplats pga av vindkantring, =brott mot lagen, etc etc etc..Nu dör sjörkrogarna, helt OK enligt politikerna. Hur många skadas eller dör per år pga av alkohol? Så få att det inte ens är mätbart!
Och var? I insjöar.
Varför? Ingen flytväst.
Vilka båtyper? Kanoter, småbåtar, de som undantogs från lagen.
Lagen leder ENDAST till ny-kriminilasering av Svensson för dennes måltidsdricka på sin fritid för politiker anser att en segelbåt i hamn eller ute på en vindstilla fjärd utgör samma fara som 2 bilar som möter varandra i ca 100km/tim med ett par meters mellanrum! Vi Båtägare har med rätta i nr 8 idiotförklarat politikerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slår i alla fall på hjärnan när jag vaknar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande är min uppfattning på att man löste ett ickeproblem.

Men lösningen innebär tydligen andra mycket negativa effekter.

Enligt vad flera berättar kan inte jag och frugan dricka vin hos goda vänner och låta vår 19:åriga son köra hem med oss i båten. (han givetvis då helt nykter)

Är det verkligen inte lagligt?

Eller alternativet där vi åker till en skärgårdskrog med våra vänner och jag väljer alkoholfritt till maten och min fru och våra goda vänner dricker vin, och sedan åker hem med båten. Är även detta förbjudet?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl tanken med en gräns.
Tänk om de flesta bilar förlorade kontrollen vid 110 km/h.
En nerförsbacke på motorvägen och majoriteten av alla bilar hamnade i diket.
Huga!
Det är därför man sätter gränser med lite marginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din son sköter hela båten och du och din fru sitter och finåker och inte navigerar eller sköter annat av väsentlig betydelse (eller hur texten nu var formulerad...) har jag svårt att tro att någon begår ett lagbrott. Om du däremot talar om för sonen hur han ska sköta trimplan, vilken väg han ska ta, håller lite koll på plottern, säger åt honom att han ska passa sig för den där båten osv, då är det mer tveksamt. Då framför ni ju båten tillsammans så att säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast i så fall borde många vara olagliga även i bil... Så många baksäteschaffisar det finns där, när de är på fyllan och åker med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får vänta och se tills något fall kommer upp i domstol, för att få reda på hur lagen ska tolkas. Ibland blir man riktigt förvånad över utfallen och hur mycket det kan skilja mellan tingsrättens bedömning och senare dom i högre instans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det är lagligt om du inte är med och kör båten (eller navigerar).

Om det vore så att alla ombord måsta vara nyktra så skulle rederierna som trafikerar östersjön inte finnas mer ...

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju inte jämföra stora passagerarfärjor med små fritidsbåtar.

Men just den stora osäkerheten om vad som gäller i den Nya sjölagen, visar ju tydligt på att den är ett hafsverk, och ett juridiskt missfoster som aldrig borde ha sjösatts.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna hur du anser att man skiljer på större fritidsbåtar och större färjor i den nya sjölagen kring fylleri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bägge alternativen är lagliga. Enligt lagen, enligt förarbetena och enligt rättspraxis. Det finns idag ingen som har blivit dömd som passagerare. De enda som påstår motsatsen är de som propagerar för att den nya lagen är fel, och de gör det gärna det med överdrifter som saknar verklighetsförankring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra.

Då ljuger alltså de som påstår att KBV väckt passagerare på båtar för att kräva alkoholtest?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rimligtvis ja, om de sovande inte haft betydande uppgifter ombord. Till exempel navigation. Sikta på den där fyren du ser i horisonten. Väck mig när vi närmar oss!. Men det låter långsökt.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte nödvändigtvis anser jag.
Att KBV är lite... hrm... ähum överambitiosa... är inget som kommer som en chock för någon tror jag.
Det är heller inte KBV som dömer.
Om de gör rätt är en helt annan sak.
Det finns som sagt ingen dom som säger varken bu eller bä i det fallet om jag förstår saken rätt. Och eftersom lagen faktiskt inte skiljer på yrkestrafik och privatpersoner tror jag att de är ute och cyklar, det är orimligt om man kan åka dit för att passagerarna är fulla, t ex kan det bli körigt på de båtar som kör firmafester, finlandsfärjorna, turbåtarna som ska köra hem semesterfirare från skärgården osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riro skrev:

 

Nu tappar ju inte jag omdömet vi 0,2

 

Det är väl tanken med en gräns.

Tänk om de flesta bilar förlorade kontrollen vid 110 km/h.

En nerförsbacke på motorvägen och majoriteten av alla bilar hamnade i diket.

Huga!

Det är därför man sätter gränser med lite marginal.

Inte vid 0,5 heller. Däremot så påverkar det min reagerar jag något långsammare vilket är väsentligt vid bilkörning.

/Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Riro.
Alla människor är olika.
Att du kanske klarar av att ha 0,5 promille i kroppen och du upplever att du är jättefräsch betyder inte att alla kan det, tvärtom. Många är ganska stukade, inkusive jag själv. Jag skulle aldrig klämma tre stora stark och sedan sätta mig i båten och kasta loss.
(Räknade på tre stora stark under 1,5 timme, hamnade då ganska exakt på 0,5 promille...)

Man kan heller inte ha olika gränser för olika människor anser jag, då får vi en otydlighet som fanns i gamla lagen och som fortfarande gäller för långsamtgående och små båtar där polis eller KBV som stoppar dig skall bedöma om de anser att du är för full att framföra båten.

Ska man då sätta lagen efter dig, eller efter en person som faktiskt är bra på lyran vid 0,5 promille?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter,

Jag sätter mig inte heller till rors efter tre öl, men att någon persons omdömme skulle påverkas så att han (eller hon: genus)  efter en öl är olämplig att framföra sin båt har jag svårt att tro. Jag har heller inte sett någon undersökning som kan påvisa det. Jag är inte emot själva lagen, tycker den borde gälla alla båtar som inte drivs av mankraft.

Att reaktionstiden kan försämras något vid 0,2 (om än knappt mätbart) är väsentligt vid bilkörning där man möter andra bilister med hög fart och litet avstånd. Även en snabb motorbåt går ju sakta med landmått mätt (km/h). Dessutom är det på sjön oftas 10ggr så stort avtånd till andra båtar. Det som därför är intressant på sjön är när omdömmet försämras. Jag tror att man efter en natt med dålig sömn är sämre båtförare än efter en natt med god sömn men med en öl i kroppen. Ska vi då lagstift mot det också? Lagar ska vi naturligtvis ha men dom kan inte täcka allt, vi måste även använda vårt omdömme.

Skapas lagar som är grundade på fakta så kommer dom också att repekteras, inte av alla men mot dom hjälper nog tyvärr inga lagar. Så om det kan presenteras en undersökning som styrker att omdömmet påverkas till den grad att man är olämplig som båtförare vid 0,2 så böjer jag mig.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att någon skulle påverkas av en öl på så sett att de inte kan framföra en båt (om man inte har någon sjukdom kanske...), och det är det jag försökt förmedla. Det är därför gränsen går vid 0,2, dvs där är man såpass fräsch att man utan problem kan framföra båten. Efter tre öl - som du själv noterat - är man kanske inte fullt lika lämplig båtförare, och det är där man hamnar med den av bl a dig förslagna gränsen 0,5 promille.
Är det då en bra gräns att propagera för?

Jag tycker också lagen borde gälla alla båtar.
Vill man ha en gräns, varför inte 7 meter/7 knop som är en mer naturlig gräns inom sjöfarten då den reglerar bl a lanternanvändning mm.

Den dagen man kan mäta trötthet ger jag mig f-n på att det kommer att komma lagstiftningar om framfart av fordon som reglerar det också - men det är en heeeeelt annan diskussion, och har inget med 0,2-lagen att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men fortfarande saknas fakta till att det är ett problem.

Det vet vi inte men vi tror att det är så.

Jämfört med proffesionella livet.

Presentera en rapport för en företagsledning där man skriver att man tror man behöver investera x-antal miljoner i en ny lagerbyggnad. Gissa hur många i styrelsen som röstar ja till den. Garanterat färre än 0,2 promille.

Där krävs det fakta.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, över till investeringasbeslut alltså...

Man kan aldrig VETA att det är så att man behöver investera dessa X miljoner i en lagerbyggnad utan att åka till framtiden först, beslutet baserar sig alltid på ett antagande. Kommer markanden att förändras, kommer byggkostnaderna att hålla, kommer produktionen att flyttas av en ny ägare som köper upp företaget, förändras miljölagstiftning kring vägburna transporter osv osv.

Precis som med detta förslag.
Man ANTAR att denna lag minskar sjöfylleriet (=bra), men man kan inte VETA förrän efter några år när det finns tillförlitlig statistik på före-efter införandet av lagen och hur detta påverkar olyckor på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter.

Jag arbetar till vardags med att säkerställa (validera) tillverkningsprocesser inom läkemedelsindustrin för att säkerställa läkemedlens kvalitet. Skulle jag resonera på detta sätt i mitt jobb, att man inför en ny process på antaganden och utvärderar den om några år, är risken att många mäniskor kan dö i onödan. Allt jag gör måste bevisas genom undersökningar och tester INNAN man kan införa en ny process. Att införa en ny lag utan att ha någon fakta som stöder den anser jag vara helt oseriöst. Glöm aldrig att det politiker är mest intresserade av är makt och kan den skaffas genom att locka väljare genom att skapa populistiska lagar, anses det nog som ett billigt pris.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju kanske inte ditt jobb applicerbart på detta. T ex gissar jag att ingen tror att FLER kommer att dö bara för att man inför denna lag. Jag är däremot tacksam att ni i era valideringar är ytterst noggranna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är applicerbart på det sättet att innan man fattar ett beslut så tar man reda på så mycket fakta som möjligt. Det borde väl inte vara svårare än att kolla i olycksstatistiken om de som lagen omfattar är överrepresenterade. Inte ens det har man bemödat sig med att göra. Men svensson tuggar i sig och sväljer, för sprit är ju farligt, det vet ju alla.

Om fler kommer att dö p.g.a. den nya lagen vet vi ju om några år när den utvärderas. Det finns ofta aspekter som man inte räknat med. Fler kanske kommer att använda andra droger istället, (jag ser inte detta som troligt) men det vet vi som sagt om några år om man bemödar sig med en utvärdering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Peter, äntligen förstår du att beslut ska fattas på hållbara fakta.

Precis så som du beskriver hade en ledningsgrupp reagerat och hade man kommit med för dålig fakta hade det givetvis blivit ett NEJ.

För det ska bli nej på förslag som inte har hållbar fakta. Men för våra politiker räckte det med att de trodde det var så. Givetvis för att de lever i en annan värld och många har aldrig haft ett jobb där det krävs fakta för beslut. De har dessutom visat vad lite de kan om livet på sjön och de faror som där finns.

Men nu gjorde du mig glad Peter att mina argument änligen nådde fram.yesyesyes

 

mvh Harry

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men så är det inte alltid eller? tänkte på den högaktuelle Viktor Müller på Saab....fast det är klart, han är ju numera ensam i ledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det fallet så vet i katten vilken fakta de haft. Lider med de anställda på SAAB. Den kämparanda de anställda har är otrolig. Så mycket motgångar och ändå står man upp. Hoppas det blir en vettig lösning men ser svårt ut.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad tror du själv Peter?

Hur vanligt är det att passagerarna på en Finlandsfärja deltar i arbetet med att lägga till, ex?

Såvitt jag vet är det ganska vanligt när det gäller fritidsbåtar.........vid ankring, samma sak. fendra på, bära av, etc etc.......uppgifter som säkert av myndigheterna kan anses som nog viktiga för att den som utför dessa arbetsuppgifter numera måste hålla sig inom den Nya sjölagens råmärken, dvs 0,2 promille.

 

Undrar förresten hur det är med provianteringen? ;-)

Den är ju minst sagt viktig för att man överhuvudtaget ska kunna framföra en båt på ett säkert sätt, åtminstone om man ska ligga ute några dagar.



Senast ändrad av labbibia | 08 september 2011 | 13:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...