Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Gäst jonten

sjöfyllerilag. HJÄLP!

Rekommendera Poster

Trångsynt, jag - nej.
Inte det minsta.
Svårt att förstå hur man kan försvara sitt supande med en intensitet som en bäbis man tar en napp ifrån - ja.
Varför är det så svår att vara nykter bör du nog fundera över.
Eller varför man inte kan sova kvar i sin båt och nyktra till innan man ger sig iväg.

Statistiken ovan visar faktiskt bara de olyckor som anmälts till Sjöräddningen. Det är alltå ganska ointressant, precis som den tillgängliga statistik som finns på dödsolyckor du visat tidigare. Det vore betydligt intressantare att få fram statistik från försäkringsbolag. Eller, snarare - om ett par år sitter vi med facit när statistiken kommit fram som visar på om antalet olyckor ökat, minskat eller är oförändrat på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter.

Jag ser det som ett problem, eller kanske snarare att vi som är emot 0,2-lagen har ett problem att kommunicera med en del av dem som är för den. Som du. Du likställer tydligen 2 glas vin med att supa, vilket ju är någonting helt annat. Som jag ser det. Och även nästan hela den mänskliga civilisationen. Kanske vor det bra om vi kunde vara överens om att dessa 2 glas vin inte är att supa?

Mvh

Labben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag sitter och sippar två glas vin vid en middag är det inte supande.
Om jag snabbt häller i mig två glas vin för att jag behöver det, är det supande.
I vilket fall som helst är tillnyktringstiden på dessa två glas vin ett par timmar, och sedan är det fritt fram att framföra båten inom lagens råmärken, oavsett båt.

Kan man inte strunta i dessa två glas vin trots att man har bråttom iväg med båten eller vänta tills man nyktrar till har man problem.

Jag dricker gärna kall öl på sjön. Tar en drink. En liten whisky, kanske två. Men inte när jag framför eller ska framföra båten, det är på kvällen när jag lagt till. Ser inte problemet med detta och varför man inte kan göra så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge dig Peter. Detta är statistik som visar på olyckor vilken du efterfrågade och jag plockade fram.

Du trodde tydligen inte jag kunde komma med fakta. Men kommer du inte ihåg att du läst denna tidigare? Eller är du en sådan som silar bort fakta som inte passar in i din bild?

Oavsett om de kommer från försäkringsbolagen eller som i detta fallar Sjöräddningen så kommer de visa att just kollisioner är mycket ovanliga. Detta borde kära politiker ha tagit reda på före utförmning av lagen. Även du Peter innen du börjar argumentare. Fakta äger.

Hade jag redovisat statistik från försäkringsbolagen så hade du garanterat förnekat den med kommentaren om att fyllon inte anmäler olyckor till försäkringsbolagen

Du har tydligen svårt at erkänna att du har fel.

Nu är det din tur att komma med fakta om det du påstår vara problemet. Men det kommer du inte klara av för den finns inte.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det gör jag inte. Men det är inte så svårt att skriva till dem och fråga vad som har hänt (offentlighetsprincipen). Men då krävs det mer att gå på än ett foruminlägg om att något hänt en kompis till en kompis någonstans i Sverige. (Varför är det aldrig förstahandsuppgifter?)

Senast ändrad av Abbe2 | 17 september 2011 | 14:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall ärligen nog säga att jag inte riktigt förstår vad du menar... 2 st 33 Cl starköl under 1½ -> 2 timmars tid ger i normala fall under 0,5 promille, men över 0,2 promille... Och hade då den gamla lagen gällt, så hade han inte åkt fast, men han hade gjort det med nya lagen... Jag skall oxå ärligen nog säga att detta hände för 3 år sedan, så på det sättet att se så hade han inte åkt fast, nej... men vad jag ville påvisa med detta är att de 2 starkölen  kan ha bidragit till dåligt omdöme...

Scenariot: Min kompis (nedan kallad K) tuffar ut från ön i c:a 6-7 knop. Påköraren (nedan kallad P) kör från ön i maklig fart, c:a 10-12 knop... P hinner upp K och är nära att ramma K i arsl... Aktern, menar jag. P upptäcker situationen och väjer åt babord till, varvid P´ s styrbords försida bumpar i K´ s babord aktersida... Båda stannar och käbblar en stund.. P tar på sig skulden helt, och de kommer överens om att skador inte är jättestora... Det hela slutar med att de gör upp i godo... Alltså inget fall för varken sjöräddning, plois eller försäkringbolag... Då heller ingen statistik på det hela...

Om det beror på P´ s normala brist på omdöme, eller på de 2 starkölen... Ja, det kan inte jag säga något om, men vad hade hänt om han INTE druckit de 2 starkölen... Just den kollisionen kanske hade undvikits... Inget som varkan Jag, du eller annan vet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men för hundra gubbar, det är väll allvarliga olyckor vi skulle undvika med lagen och då brukar Sjöräddningen få reda på det. Alltså funkar redovisad statistik.

Så sluta hitta på massa teoretiska händelser och visa på fakta istället.

Börja med att läsa dokumentet med olycksfallsstatistik som jag redovisade ett stycke upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish skrev bl a:

Oavsett om de kommer från försäkringsbolagen eller som i detta fallar Sjöräddningen så kommer de visa att just kollisioner är mycket ovanliga. Detta borde kära politiker ha tagit reda på före utförmning av lagen. Även du Peter innen du börjar argumentare. Fakta äger

Som jag skrev ovan: Det är inte speciellt ovanligt med kollisioner, eller tillbud till kollisioner... Kolla utanför en gästhamn så får du se hur ofta folk bumpar i varann, eller är nära att bumpa i varann... Både av nyktert folk, folk som bara tagit en öl eller två och folk som är rent onyktra...Kolla utanför Lysekils södra, Hunnebostrand, Fjällbacka... Där sker tillbud och påbumoningar varje dag... Men långt från alla hamnar hos sjöräddning eller försäkringsbolag... Därvidlag ingen statisktik på dessa...

Ta ett studiebesök vid välbesökt gästhamn - exempelvis Smögens, där jag fått för mig att du håller till vid sommartid - och se hur det ser ut... Massvis med tillbud från folk av alla de slag jag ovan räknade upp: Nyktert folk, folk som bara tagit en öl eller två och onykert folk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En olycka är väl en olycka, hur sk oallvarlig den än är...? Och det jag skrev ovan, var ingen teoretisk historia, det var ren fakta...!

Senast ändrad av Kenneth_S | 17 september 2011 | 14:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag brukar vara i Kungshamn och på Smögens brygga men inte sett någon stöta ihop med någon annan men det händer säkert då det ibland är trångt och vissa har bråttom samt en del har brister i erfarenhet.

Men det är väl knappast detta lagen kom till för. Alltså för några som råkar bumpa in i någon annan båt i gästhamnar.

Lagen var väll till för att minska allvaliga olyckor och dödsfall på sjön.

De i rapporten redoviisade kollisionerna är skert där båtar krockat med varandra med och utan allvarliga personskador. Precis detta som vissa anser vara så vanligt att just lagen utformats så att de snabbgående båtarna är den stora faran.

Kanske är så men ingenting hittills har påvisat det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du någon källa på att lagen var till för att just minska allvarliga olyckor? (Jag säger inte att det inte var så, utan kommer faktiskt just nu inte ihåg exakt hur motiveringen löd.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ville bara påvisa att det saknas statistik då det är väldigt mycet som inte ens kommer till försäkringsbolag, polisanmälan eller sjöräddning...! Och även en påbumpning kan ge skador på både båt och männsiskor... Och människor är är ofta väldigt benägna att göra upp i godo... Men som jag skrev - Statistik saknas ofta p g a att anmälningar inte görs alltid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, intressant att få höra din synvinkel på saken. Själv anser jag det nog vara så, att om man inte kan sluta dricka efter 2 glas vin, DÅ har man problem. Om glasen drickes lite snabbare eller långsammare har ingen betydelse.

Scenario: Det är högsommarvärme. Du har ett glas gott kallt vitt vin. Förmodligen går det snabbare åt, än ett glas mustigt, lite kärvt, rödvin? Som ju bäst njutes tillsammans med god mat i trevliga människors sällskap.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Källa till lagen finns.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3322&dok_id=GX01CU14

Ordet allvaligt finns inte med i texten men själv anser jag att då man i bakrund till lagen anger olyckor med dödlig utgång, ja då är det väll allra minst just allvarliga olyckor

citat från betänkandet om lagen

Olyckor till sjöss kan drabba både människors liv och hälsa samt medföra skador på egendom.
Även miljön kan skadas.
Antalet olyckor till sjöss är visserligen förhållandevis få enligt tillgänglig statistik.
Någon heltäckande olycksstatistik finns dock inte.
Under senare år har det inträffat ett antal alkoholrelaterade olyckor till sjöss, ibland med dödlig utgång.

Notera att för de alkoholrealterade olyckorna hade man redan en lag. Dock saknade man möjligheten för KBV och polis att få göra alkoholkontroll utan misstanke om brott.

Notera: Få olyckor och man hade en lag för de olyckor man ville minska. Dessutom mörkade man med att många av de alkoholrelaterade olyckorna sker med mindre båtar som inte innefattas as lagen.

Om du inte läst hela betänkandet till lagen rekomenderar jag dig att göra det. Intressant läsning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är din definition Peter. Men själv anser jag att supa är något man gjorde när man var yngre och vill bli packad för det var häftigt. Detta stadie har jag för länge sedan passerat.

Men även om jag sitter och smuttar eller dricker långsamt så händer det att man blir så onykter att man tar snedsteg. Händer nog någon gång om året eller vart annat år, att man blir full och är misstag att man överskattat sin förmåga och skålat lite för mycket med goda vännerna.

Men dricker man för man behöver det, då är man alkoholist. Alltså något helt annat än vad vi diskuterar här.

Till en god köttbit gör sig ett rött vin betydligt bättre än mineralvatten och i den bemärkelsen är man väll lite beroende av vin. En varm sommardag smakar en kall öl mycket gott. Men att kalla det beroende, nja, beroende av ett gott liv där man får råda över sig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar såna meningar utan krumeluren som är i slutet på din ovanförsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vad säger man...
När jag inte trodde att du inte hade något mer vettigt att komma med träffade du en ny bottennivå.
Grattis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just när det gäller beroenden är det lite knepigt eftersom förnekelse är en del av sjukdomsbilden. Därför är det svårt att säga själv om man har problem eller inte.
Men, skit samma.
Vi kommer nog inte längre här.
Du kommer att forsätta kämpa för att få ratta din båt påverkad av alkohol, och jag tycker det är en dålig idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har redan svarat på varför statistiken inte är relevant.
Jag kommer inte att göra det igen.
Att sedan hävda att man har fakta efter man presenterat statistik som inte är fullständig imponerar inte på mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter K

I nästan all statistik finns ju olika stora sk mörkertal. Det må gälla inbrott, misshandel, matförgiftningar på restaurang eller lindrigare olyckor där de inblandade gör upp i godo. Det måste man nog acceptera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart.
Men i denna statistik handlar det inte om ett mörkertal, detta är statistik över anmälningar till Sjöräddningen, inte statistik över olyckor.
Två helt olika saker.
Jämför t ex med bilolyckor.
Jag har blivit påbackad, påkörd mm med bilen, men jag har aldrig ringt till 112 för det.
Betyder det att den olyckan inte existerade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anpassar bara nivån efter den man kommunicerar med.

Senast ändrad av Riro | 19 september 2011 | 10:10

Senast ändrad av Riro | 19 september 2011 | 10:11

Senast ändrad av Riro | 19 september 2011 | 10:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och detta var den bästa statistiken/fakta som någon lyckats hitta.

Inser du hur dålig grund man haft för nya lagen? Nä troligen inte.

Du kan inte heller redovisa något om hur farligt det skulle vara med gamla lagens gränsvärden.

Du har alltså ingen fakta till dina påståenden endast massa tyckenden. Men det hade nog ingen förväntat sig heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom - precis som du själv påpekar - den statistiken du redovisar inte är helt jättebra betyder det att det även från din sida mest rör sig om tyckande, även om du och jag tycker annorlunda.

Som jag påtalat tidigare, först om ett par år när man kan se en trend i olycksstatistik vet man om den nya alkohollagen fungerat som den var tänkt eller om den var missriktad/effektlös/feltänkt. Innan dess sitter alla mest och gissar och tycker.

Med de orden avslutar jag mitt deltagande i den här debatten.
I alla fall för den här gången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyfter tråden med den här artikeln ur Aftonbladet. Polisen myglar med statistiken.

En liten erinran om att rättsäkerheten hos våra rättsvårdande myndigheter faktiskt inte på något vis är en naturlag. Ingen organisation är bättre än de människor som ingår i den, det må gälla polisen eller KBV. Dessa artiklar handlar inte om sjöfylleri, men det handlar om hur polisen myglar för att framstå som duktigare än de är.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13681864.ab 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13682078.ab

Passar även på att lägga in en länk om att Polisen redan i dagsläget struntar i att göra vissa utryckningar, pga resursbrist. Det är rattfylleri, misshandel, pågående inbrott osv osv..

Detta som en liten känga åt de som inte köper argumentet att man inte behöver bry sig om att prioritera verklig brottslighet, utan anser att man ska likställa dessa brott med att dricka 2 glas vin på sjön.

Men så här ser verkligheten alltså ut:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/offren-larmar--men-ingen-kommer 

Edit: Lägger till länken om polisens bristande resurser.

Senast ändrad av labbibia | 26 september 2011 | 08:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Labbibia skrev bl a:

Passar även på att lägga in en länk om att Polisen redan i dagsläget struntar i att göra vissa utryckningar, pga resursbrist. Det är rattfylleri, misshandel, pågående inbrott osv osv...

Vill bara passa på att motsäga dig i det att polisen struntar i att åka ut på misshandel och rattfylla - Det gör de INTE, då dessa är högt prioriterade p g a fara för liv och allmänfara...

Däremot struntar de ibland att rycka ut till inbrott och andra ringa brott...

Detta som en liten känga åt de som inte köper argumentet att man inte behöver bry sig om att prioritera verklig brottslighet, utan anser att man ska likställa dessa brott med att dricka 2 glas vin på sjön.

Ja, så länge lagen finns så ser jag det fortfarande som ett brott - likaväl som att ett ringa brott som inbrott är det... Du må tycka vad du vill, och vara hur anarkistisk du vill under det att du inte känner för att följa lagarna... Men jag är inte sån... Jag följer lagen och jag har inga problem med att göra det... Och det är fortfarande så att det finns vetenskapliga tester som påvisar att ett litet alkoholintag påverkar omdömet... Bara att googla för resultat...

Senast ändrad av Kenneth_S | 26 september 2011 | 08:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad får dig att tro att jag inte följer våra lagar?

Det gör jag självklart!

Däremot tar jag mig rätten att kritisera det jag anser vara felaktiga lagar. Den kritiken har jag hela tiden stöttat med vad jag anser vara relevanta argument.

Och om du faktiskt läser artiklarna som jag länkade till, så kan du ju se, svart på vitt, att det är som jag skrev. När det gäller rattfylla finns det ju tom ett enskilt fall beskrivet.

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är vanligtvis ingen vän av vad våra morgon och kvällstidningar skriver, då du ofta anser att det är vinklat så som reportrarna själva vill att det skall se ut, och att du inte ger ett dyft för reportrarnas och tidningarnas granskningar (bl a i dina inlägg om klimathotet)... Kan det inte vara så i dessa fallen också?

Reporten skriver om en del exempel, men tar bara upp att ett blivit nedlagt - Vad säger artikeln i övrigt om de andra fallen utreds eller ej... Jag ser inget om det...

Som sagt: Ett fall... Klart att en massa fall ramlar genom hålen, precis som det gör inom läkarkåren... Men jag har fullt förtroende för dem ändå - Både polis och läkare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, det är på google lagstiftarna hämtar fakta när dom stiftar lagar....

Senast ändrad av Riro | 26 september 2011 | 09:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan väl åtminstone LÄSA artiklarna?

Jag har länkat till brottstatistik i tidigare inlägg , och det är verkligen ingen munter läsning, jag länkar till ansvarig polis som själv säger att ja det blev ju heltokigt. Kanske är det vinklingar, det kan jag ju inte veta säkert, men att vi har nog med brottslighet redan innan 0,2-lagen, den saken är bombsäker. Jag har själv blivit utsatt för grovt väpnat rån i mitt arbete, fortfarande ingen gripen för det. Jag har sett min lillebror släpas in i et bakomutrymme för att slås sönder och samman av krogvakter, för att till slut låsas in i fyllecell av polisen, trots att han inte var full. Jag polisanmälde naturligtvis. Vakterna (4 st) gjorde motanmälan. Fallet lades ner.....Och nej som sagt, han var inte full. Han ville helt enkelt ha tillbaka sin dyra, nyinköpta jacka, som hade försvunnit i diskotekets garderob.

Jag har vid flera tillfällen på mitt arbete blivit tvungen att kvarhålla påtända tjuvar, i över en timme, ibland uppåt 2 timmar (fanns inga poliser att skicka). Och det kan jag säga dig, det är INTE roligt. En påtänd knarkare som får frispel är inget du vill möta, jag garanterar.

Så, nej, min tilltro till ordningsmaktens förmåga kanske inte är direkt 100%.

Men vi lever kanske i olika verkligheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...