Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Torgny-3055

Reservdunk

Rekommendera Poster

Jag vet att Turin Marin i Göteborg iallafall har haft en på hyllan i butiken, ring och kolla om den finns kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja den finns lite här och där men har noterat att det är extrem prisskillnad på dom ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp den i USA! Titta på eBay.com (och plocka en leverantör med bra pris. Kan du köpa den där för ca. 50% av priset den kostar i SE så vet du att du kommer att komma billigare undan trots frakt-, moms. & tullavgifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en väldigt smart lösning. Men hur pumpas bensinen, pumpar man upp lufttryck i bensindunken eller ska man pumpa för hand med handtaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall vara en hävert-lösning. Har själv funderat på den en del samtidigt som jag undrar om jag kommer att dra mig för att hantera 60 liter bränsle in och ut ur  bil eller släpkärra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp tre jeep dunkar i plast med luftnings-nippel istället, billigare o sekundsnabb tömning.

Inte som dom gamla jeepdunkarna som det bara säger glörk glörk i tio minutersmiley innan den är tom. Köpte mina på OK. Det blir som sagt lite smidigare att hantera in o ut ur bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De med hjul hade inte varit dumma när jag seglade på Norrlandskusten 2004. Det var bara i Luleå och Härnösand, som jag lyckades tanka vid kaj. Det fanns sedelautomater på ett par ställen, men de fungerade inte. I regel låg tappen på en eller två km avstånd. Trotts att jag bara hade två reservdunkar på vardera fem liter, blev de tunga att bära - åtminstone på väg tillbaka till båten.

Jag har visserligen segelbåt, men de tre första veckorna var det  dåligt med vind så det blev mycket motorgång och promenerande till ett antal besinstationer.

Fast dunken tar nog allt för mycket plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kostar 750 kr frakt och moms på hemsidan ja la upp.

Tanken är att slippa bära 5 st 20 liters dunkar fram och tillbaka när man måste tanka .Även att slippa sjömackarnas besinpriser .Har man den på hjul kan man ju gå till en bilmack  i stället.

Torgny

post-10014008-1394236807,0758_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

14 gallon är 52 liter

5 st 20 liters dunkar blir 100 liter. Du får alltså köpa 2 st

Dessutom tar det antagligen evigheter att få ut soppan ur en sådan dunk.

Kolla videon på sidan du hänvisar till. Där ser det ut som om handtaget är av typen pump och du får pumpa med handen för att få ut soppan.

Måste finnas vettigare alternativ.

Själv intresserad då jag också köper soppan på vanliga macken. Pris och garanterat bättre kvalitet.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ, eftersom sjömacken tar 2 spänn extra (iofs tacksamt att den finns). Men det blir trots allt 200kr extra på en tank.

20 liters dunk (ett par sådana) Biltema a' 119 kr 

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bransletank/Bensindunk/Bensindunk/

Hävertpump, förvisso måste pipen troligen konverteras för att passa i hålet .. Clas Ohlsson 99 kr. 

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=160860261  ( Där finns en mindre modell också för ett par tior men den är väldigt klen) 

Och så en, ihopfällbar kärra och ett par små spännband

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161762625   bra till annat också 269 kr.

Okay, det tar några tankningar innan det är intjänat 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Harry

Jag har 5 biltema dunkara 20 l idag som man fyller på macken lyfter in i bilen kör ner till bryggan lyfter ur och fyller på tar en evighet att tömma . Det är hävert prinsipen tror jag man får öppna lutskruven och vrida lite på locket för att få in mer luft. Enligt beskrivningen ska den tömma med 2 gallon i minuten ca 7,5-8 l det är väll ok.

Torgny

Senast ändrad av Torgny-3055 | 26 augusti 2011 | 10:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde bli ca 3 minuter per dunk, alltså behöver du uppemot en halv timma för att tanka. 

Hävertpumpen på Clas i sjön (som jag tror finns hos Harald Ny också) tömmer med nästan 20l/min. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hansesnmarine tar 1800 för den. Ett billigare alternativ är att köpa sig en pirra för ett par tre hundra på Clas Olsson och lasta ett par dunkarna på . De är små och lätta att stuva undan och man kan  kan man också dra drickabackar annat  skrot som man inte orkar bära.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161762625

- Hemma använde vi vår senast för att flytta möbler ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en handpump för 95 kr  hos claes i sjön bara för att testa . Det tog ingen tid att tömma 4 dunkar . Den kan jag rekomendera bara att kapa röret så att det passar era dunkar . När man ligger i hemma hamn så blir det mer volym med 4 dunkar

Min tanke med tankvagnen är slippa ha 3 -  4 dunkar ligga i båten  räcker med en . Som har  hjul  och rymmer 53 liter perfekt när man ligger i en gästhamn och måste tanka .

Mvh Torgny

post-10014008-1394236809,8693_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...