SvenA 0 Postad 20 November , 2004 Det efterfrågas sommarminnen. Ett som jag sent glömmer är en av våra torsdagsseglingar i somras. Vi seglar en serie på tio torsdagskvällar, cirka 1,5 timmar varje gång. Banans sträckning-längd bestäms med hänsyn till rådande vind.Vi brukar vara 5 - 8 båtar. Den här torsdagen hade jag en kollega med från arbetet, helt ny genua, nytt storsegel sedan säsongsstarten. Trots en halvdan start var vi bra med upp till första rundningsbojen, sedan kom en läns. Vanligtvis seglar min Magnum bra i medvind, men inte denna kväll. Vi tappade kontakten med de andra båtarna, efter ytterligare ett par tre rundningar började två jollar närma sig bakifrån......vi provade allt, vikt till fören, luta båten...fintrimma hit-dit, allt vi kunde komma på. Inget hjälpte! Det gick inte att få riktig fart på båten. Ivarjefall klarade vi oss från att bli omseglade av jollarna, men var långt efter de andra båtarna. Min Magnum stod lågt i kurs just då. Efter att vi ankrat upp vid bojen, ligger på svaj, beslagit seglen satte vi oss i jollen. Då upptäckte jag linan som satt fast i rodret. Vi hade släpat på en kräftmjärde sedan grundet vid första rundningen. En mjärde på tvären något tiotal meter bakom bromsar rejält. Försökte få lägre lystal, mjärdavdrag, men tävlingsledningen köpte ej det argumentet! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser