Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Rolle74

5% lägre förbrukning med Iridium IX

Rekommendera Poster

.... det hävdar NGK om man byter från standard tändstift till deras tändstift Iridium IX.

Låter för bra för att vara sant och vad är det man brukar säga om det. Jo, att det förmodligen inte är sant wink.

Länk till deras produktinformation: http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=202 

Så frågan är kan man byta till dessa i en VP V8 typ AQ271a och sänka förbrukningen 5%?
I så fall vore det ju toppen!

Enligt deras hemsida skall det var BR6FS (standard) eller BR6FIX (iridium) till AQ271a.

Är det någon som har erfarenhet av Iridium IX eller synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Antar att det är en viss prisskillnad på Iridium jämfört med orginal. Återkom gärna med info om resultatet ifall du testar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första synpunkten på iridiumstiften är att priset i Sverige är fruktansvärt idiotiskt högt, stift som svenska återförsäljare tar 250kr styck för kostar 70kr på brittiska ebay eller amazon, används inkomsterna från dessa stift för att finnansiera importörens knarkvanor eller något liknande? Dom verka ha varit påverkade av något när dom satte priset i alla fall.

 

5% förbrukningsminskning bara på att byta stift låter osannolikt, möjligtvis om man byter från utslitna konventionella stift till nya iridium. Det måste också innebära att dom vanliga stiften är så dåliga att dom förosakar 5% förlust. Med tändsystemet förhåller det sig så att gnistan behöver vara tillräckligt bra, ytterligare ökningar av tändenergin kan inte minska förbrukningen eller höja effekten, tänder man på bränsleblandningen pålitligt 100% av tiden i rätt tidpunkt finns inget mer att hämta, det kan inte bli bättre, tändsystemet kan inte ändra motorn på något grundläggande sätt, allt annat som kompressionstryck, bränslebladning och gasväxling är ju likadant som innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte första gången som det kommer fram mirakel-stift, och jag tror inte mer på det den här gången. Visst, om man har en hårt trimmad motor och vanliga stift inte håller så kanske det kan vara idé att prova, men på en standard V8 tror jag att det är svårt att märka någon förbättring. Det är som någon skrev; om det blir en märkbar förbättring så måste det bero på att de gamla stiften var slut eller något annat fel på tändning/blandning som på något sätt kompenseras av de dyra stiften. 

Jag håller det i alla fall för otroligt att man skulle kunna spara in de 2000 kronorna stiften kostar på bränslebesparing innan det är dags att byta igen.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om tändenergin och har alltid undrat hur mycket bättre Alfa Romeos motorer med Twin Spark-system är/var jämfört med om det varit singelstift. Det vekar inte som om någon annan tillverkare nappat, men det kanske rör sig om patent? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla tändstift kan man stoppa dit om man vill vara fräck och efterlikna flygmotorer som ofta hade dubbla tändsystem av säkerhetskäl.

Man kan också genom att tända på två olika ställen i förbränningsrummet i någon mån påverka flamfrontens utbredning och genom att manipulera timingen mellan dom två tändstiften får man en parameter till att optimera. Jag vet inte hur sofistikerat Alfa Romeos system är men om det fanns 5% att vinna på dubbla tändstift hade vi sett fler bilar med det. Även andra tillverkare har eller har haft dubbla tändstift bla Smart. Tillverkarna jagar varje bränsledroppe nu så kanske får vi se fler exempel i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...