Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
danhoglund

Bästa motorn till Flipper 700 ?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Flipper 700 med en aq130/ b20 som det börjar bli lite problem med, funderar på att ev byta motor till något nyare, då jag misstänker att det kanske är bättre och mer ekonomiskt för framtiden än att lägga massa pengar på renovering, vad är bästa motoralternativet till en Flipper 700, några förslag ?

H/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt en 700:a en gång som hade en  VP171:a (B23 med 16v topp) i sin 700:a som fungerar väldigt bra pga hygglig effekt men ändå lätt.

Om du kan tänka dig att lätta mer på plånboken så sitter nog en VP D3:a nog väldigt bra och du klarar dig nog bra med 160HK-modellen, som jag tror du kan hitta t.ex i våra grannländer till rimliga pengar (t.ex http://www.boatshop24.com/en/engines/volvo-penta-se-d3-160-3124851).

VP AQAD 31 (i version 130->150 HK)  kan också fungera bra men är en del tyngre än D3. Såg t.ex att det finns en KAD32 (31:a med kompressor) till salu på blocket just nu för rimliga pengar...

Bara några exempel :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aq145 funkar om båten inte är för tungt lastad, men även dessa motorer börjar bli till åren. Jag tror att en lagom satsning kan vara en lätt begagnad V6:a, då får du tillräckligt kraft för att det ska kännas som en tydlig uppgradering. Att sätta in nya dieselmotorer i en så gammal och billig båt tror jag är ekonomiskt vansinne, såvida man inte kör väldigt mycket och ska behålla båten länge. Men sen är ju inte pengar allt här i världen...

Ett problem med för stora (långa) motorer är att motorn kan få svårt att få plats på längsleden. Jag har sett ett antal bilder på båtar där man byggt en ny lucka framför motorn in i sittbrunnen. Inbillar mig att det inkräktar ganska rejält på sittutrymmet vid bordet. Vad jag förstått finns det två olika varianter av akterspegel där akterspegeln på äldre båtar är indragen vilket bör göra att motorrummet blir kortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som gammal 700 ägare råkade jag ut för samma dilemma som du. Min 145:a hade gjort sitt och jag var trött på mitt 280 drev utan powertrim.

Så jag kollade vad som var möjligt utan ombyggnationer utav motorrummet. Akterspegeln skiljer sig åt mellan årsmodellerna. Min är en 84:a och jag har ett större utrymme än t.ex en 78:a. Jag vet inte när de gjordes om men runt 1980 tror jag.

I mitt fall var det möjligt att lägga i en VP 151(250) med 290 drev,  Prisbilden på dessa låg på ca 50 ifall de var renoverade. En mycket bra penta motor i a f. Förbrukning runt 1,1 - 1,3 l/nm i 20 knop.

En annan lösning som jag tittade på var en beg AD31 diesel, Dessa fick jag tag på för ca 70 - 90 tkr. Med en sådan går 700:an snålt, ca 0,8 l/nm i 23 knop. En KAD31 är som Svedero tipsade om ochså en mycket bra motor i 700:an.

En tredje variant skulle vara en lätt beg V6/V8 . Vilket jag tror ger mest för pengarna. Med en 6:a alt 8:a får du en enormt lättdriven båt, både med och utan last. Förbrukning ca 1,3 l/nm i 27 knop.Toppar beroende på prop, från 32 - 40 knop.

En fjärde variant som jag både kört och sett är att man lägger i en AD40 (PRO41:a) Penta diesel på ca 200 hkr, Det resulerar i en båt som går som ett spjut, när den väl planar, tung i gumpen som den blir. Motorrummet får förlängas, inkräktar mycket negativt på benutrymmet när man ska sitta ned och äta.

För mig slutade det med en ny V6:a med DPS duoprop drev. Installerat och klart inkl. adapterplatta för drevet, justering av motorfästen, ny motorrumsisolering, lack, propeller på 140 tkr...inte billigt direkt, men jämfört med vad en ny 4 taktare till t ex en Flipper 620 var det helt överkomligt.

Inga pengar jag räknar med att få igen, men samtidigt en Flipper 700 från 80, med en över 30 år gammal motor betingar i runda slängar 100 - 120 tkr så jag räknar med en avskrivningstakt på motorn på 5000 kr/år om jag behåller båten...annars är man torsk!!

Så mitt råd ligger, lägg pengarna på en beg. V6, lätt att serva, biliiga delar och lätt att få tag på.



Senast ändrad av FlipperV6 | 25 augusti 2011 | 07:40



Senast ändrad av FlipperV6 | 25 augusti 2011 | 09:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipps, råd och idéer, min Flipper är en 79a och har det korta motorutrymmet, jag har ingen lust att tumma på utrymmet i sittbrunnen. Hittade en renoverad volvo penta v6a 94a på blocket för 25 000kr det kanske kan vara något men måste jag byta drev då, har ett 280 drev idag ?. Jag ska ta upp båten om ett par veckor och då riva lite i motorn och se vad som är dåligt mm och sedan fatta ett beslut om jag ska fixa den gamla eller leta efter någon renoverad och lite nyare motor.

/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha ett 280-drev till V6:an, men är ganska säker på att du kommer behöva byta över & nedre växelhus för att få en annan utväxling (kan någon bekräfta?) som fungerar bättre med det vridmomentet. Men du kan alltså behålla installationen av sköld etc.

Om jag var du så skulle jag då också passa på att montera ett nedre växelhus för Duopropp, som ger ett stor lyft ihop med den kapacitet du får från v6:an. Vilken version av 6:a är det du tittat på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgasröret till V6-an, passar inte till 130-ans sköld. Den måste ha två bypasshål. Om du får tag i en 280-sköld som har suttit ihop med en V6-V8, eller 30-40 diesel, kan du få ihop det. 434-an har en primäraxel med annan typ av splines, så du måste byta knutgaffel, om du ska använda ditt gamla drev. Undre växeln måste bytas eller växlas om. Är primäraxelkåpan med i priset? Annars måste du skaffa en sådan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...