Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Vadbruse

Att häva köp

Rekommendera Poster

Jag köpte en begagnad 70 hästare av en båtfirma för fem månader sedan. Nu har den tvärdött och svänghjulet går inte att rubba.

Jag har även tidigare haft en del problem som firman åtgärdat.

Nu är jag less, och motorn verkar ha skurit. Jag är beroende av motorn året om.

Har jag rätt att häva köpet direkt, eller skall firman få en chans till att reparera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn sålts med någon typ av garanti, eller är den så ny att fabriksgarantin inte gått ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att jag är helt uppdaterad på lag-delarna här hävdar jag att du inte har någon rätt att häva köpet. Du skriver att du haft en del problem tidigare som firman åtgärdat. Likadant bör det vara denna gång om det inte varit så att motorn varit obrukbar de gånger firman fixat den.

Generellt har den säljande firman tre försök på sig att fixa ett fel. Funkar det sen inte trots firmans försök att laga så har man rätt att reklamera varan och att firman återtar den. Ofta minus ett värde som motsvarar det som brukartiden kan beräknas vara värd.

Nu blev det kanske lite krångligt uttryckt men du fattar nog ändå.

Hoppas det löser sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör nog kontakta en konsumentrådgivare i din komun. Normalt sätt har säljaren flera försök på sig att åtgärda fel. Är det olika fel varje gång ökar säkert säljarens antal tillfällen. 5 månader börjar bli en lång tid. Vilkoret för att säljaren skall behöva åtgärda felet brukar ju vara att det är ursprungligt. dvs att det funnits där från början. Och nu har det gått en hel säsong... lycka till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Är det en 2-takt från 70-80-talet eller en nästan ny??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I detta fallet så är det intressant om fabriksgarantin fortfarande gäller. Den är inte lagstyrd men praxis är 6 månader. Normalt ger sedan tillverkare en utökad fabriksgaranti på 1-2 år och ibland ända upp till 5 år. Inom den tiden gäller att bevisbördan om felets ursprung ligger på säljaren/tillverkaren. vid sidan om garantin gäller att man alltid har 3 års reklamationsrätt. Det innebär att om garantin gått ut men tiden ändå är inom 3 år så kan man reklamera varan men då ligger tyvärr bevisbördan på dig om hur skadan/felet uppstått.

Detta gäller oavsett om du köper en ny eller begagnad vara av en återförsäljare/firma. Vissa firmor ger ju även en egen garanti på några månader på begagnade varor som man säljer och då gäller den på samma premisser som en garanti på en ny vara.

Hoppas det gick att förstå dettasmiley

har jobbat förut som reklamationsansvarig i husvagnsbranschen med många kul dialoger som följd

Senast ändrad av Figo | 25 augusti 2011 | 16:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Jag har talat med kommunens konsumentansvarige och hon ger mig

hopp om att kunna häva köpet (efter ett firman fått göra 2 försök på samma fel)

Det rör sig om en Evinrude från 1998,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta förutsätter dock fortfarande att motorn är såld med någon typ av garanti, vilken en 13 år gammal utombordare knappast är i normalfallet. Ett fel som uppstår 5 månader efter köp blir även i princip omöjligt att bevisa att det fanns vid köptillfället.  På en ny utomborare har återförsäljaren under fabriksgarantitiden rätt att laga samma fel 2 gånger innan du som kund har rätt att få en ny/motsvarande vara alternativt häva köpet och få pengar tillbaka.  Då du inte har nämnt något om någon extra garanti som medföljde köpet förutsätter jag att de saker som försäljaren åtgärdat åt dig efter köpet varit goodwill-åttaganden och dessa räknas inte som reklamationsgrundande garantiåtgärder, d.v.s. även om samma fel kvarstår efter 2 goodwill-åtgärder har du inte rätt att häva köpet. Så om du inte har ett papper från försäljningsstället som ger dig rätt till 6 månaders garanti, och motorn verkligen har skurit, kan det kanske ändå vara värt att höra med dem om de kan ge dig ett bra pris på renovering av motorn (omborrning, nya kolvar  jobb). Om alla marinor tvingades lämna 6 mån garanti på begagnade utombordare skulle de bara sälja nya motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...