Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Martin1975

Epoxy eller bottenmåla

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska behandla botten på min båt och jag funderar över om jag ska bottenmåla eller lägga på epoxy. Någon som har erfarenhet av detta?

Martin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxyn används för att förhindra vatten att tränga in i plasten och förorsaka plastpest. Bottenfärgen används för att förhindra beväxning. Beroende på vilka vatten du använder båten i används olika giftighetsgrad på bottenfärgen. I sötvatten behövs ingen bottenfärg alls, om det inte är för att få en viss kulör på botten. Normalt lägger man på epoxy enligt ett program som producenten rekommenderar och sedan bottenfärg efter behov. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räcker det att lägga på epoxy och skippa bottenfärgen? Båten ligger i Mälaren så bottenväxten är minimal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar ja. Bottenfärg behövs inte i Mälaren. Det är bokstavligt talat pengar i sjön. Det mesta grönslicket lossnar ändå vid färd och resten tvättar du enkelt bort vid upptagningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något hade väl varit trevligt att lägga utanpå epoxin, den är ju inte så vacker i sig eftersom den ofta innehålleren avvikande färg från bottenfärgerna. Om du epoxibehandlar din botten så skall du ju helst lägga vått i vått med sista lagret epoxi och bottenfärg, vet inte hur det blir om du i framtiden vill lägga på bottenfärg på din båt om du inte gjort detta moment. På något sätt så härdar ju första lagret bottenfärg in i epoxin. Om du inte upplever att du har något problem med ditt skrov eller att båten är alltför gammal så kan du ju fundera på om det är värt allt arbete med att lägga på epoxi, jag gjorde detta i våras på vår båt och det tar ganska lång tid beroende på vilket underarbete som krävs.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...