jonke_66 3 Postad 23 Augusti , 2011 Hejsan, Tänkte höra med Er om det är någon har något fast system för oljebyte i båten? Håller på och planerar och funderar hur jag ska bygga ett. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 23 Augusti , 2011 Varför??? Man byter olja 1ggr per år och med en elektrisk oljepump från biltema går det ju på ett par minuter så jag förstår inte behovet!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 23 Augusti , 2011 Du kanske har en liten motor i din båt och det går fort att byta så du har säkert inget behov. Jag har två motorer två backslag och ett elverk att byta i och runt 35 liter olja att byta så jo jag har behov av detta. Tycker dessutom inte att det är speciellt smart att pumpa ur oljan uppifrån då man lämnar en hel del gammal olja kvar. Föredrar att tömma den via sumpen. Jag har haft båt i många år och tycker inte att biltemas skräp pumpar fungerar nåt bra. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 23 Augusti , 2011 Har inget system för detta idag men har också börjat fundera på detta, kanske inte system men min tanke är att byta ut oljepluggen mot någon form av slangnippel och sedan en slang som ligger åtkomlig för att kunna suga oljan ur denna istället genom oljestickan. Någon som gjort nåt liknande? (Hakar på denna tråd) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 23 Augusti , 2011 Precis. Jag har fixat bottenpluggar med slangnipplar på alla ställen. Tanken är att ha en fastmonterad pump som går att reversera så att man både kan tömma och sen trycka in ny olja. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 23 Augusti , 2011 Lyckades du hitta färdiga nipplar att ersätta oljepluggarna med direkt eller fick du tillverka dessa, och i så fall var hittade du dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 23 Augusti , 2011 Jag skaffade nya pluggar och borrade och gängade i nipplar. Nu gäller det bara att hitta nån lämplig fördelare. Jabsco har ju färdiga men dom kostar en slant. Finns ett system som heter x-change-r i USA som har ganska vettiga priser. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Augusti , 2011 Det är ofattbart att inte alla motorer har ett sådant system från början. Min Mercrusier har en slang till oljepluggen och den drar man ut via dyvikan och på så sätt tömmer motorn. Krävs då att båten står på land. Men att göra samma som du är inne på med en pump borde gå bra med denna slang också. Och precis som du beskriver, de som suger ut oljan får sällan med allt. Bra tipps för alla att meka med under vinterhalvåret och få till enklare servicar De med Mercrusier borde kunna köpa slang med nippel som orginaltillbehör. Övriga bygga egna liknande du gjorde. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Augusti , 2011 Jag har en fast monterad handpump på min nya Lombardini, kan bara säga att det är otroligt smidigt och kladdfritt att byta olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 24 Augusti , 2011 Hejsan, Jag funderade på handpumpar med men när man ändå håller på så vill jag nog få ett system som man kan trycka in oljan med. Otroligt smidigt att mäta upp oljemängden och sen trycka in den i motorn. Dom här är ganska prisvärda. http://www.x-change-r.com/changers/changers.shtml Det är konstigt att inte alla motorer levereras med färdiga pumpsystem med tanke på vad en motor kostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Augusti , 2011 Jag har samma system som du Westis fungerar utmärkt. Och oljan tömms från botten på motorn. Men jag förstår inte vitsen med att fylla oljan den vägen, oljan måste ju ändå mätas upp! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 24 Augusti , 2011 Hejsan, Jo helt enkelt för att det är ganska jobbigt att fylla i 14liter olja via ventilkåpan och att det är ganska trångt att få plats med tratt osv. Enklare att mäta upp oljan i en dunk och sen bara ner med slangen och pumpa in den. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 25 Augusti , 2011 Här är en bild på Lombardinis handpump, underligt att inte fler motortillverkare monterar sådana som standard. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser