Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Carl_W

Impellerproblem?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en gammal yamaha 55 där motorn har en fin skvallerstråle ifall man kör med spolmuff men i sjön i stort sett obefintlig. Antar att det då inte lär vara rören som är igentätade.

Pekar det mesta på att det är ett impellerfel? Eller kan det vara något betydligt mer kostsamt och avancerat än ett impellerbyte?

Vore väldigt glad för svar då denna båt snart både gör mig rejält deprimerad och utfattig...

/Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar! Hoppas fler gissar på det, skulle göra mig ypperligt glad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den ser OK ut, så kolla att inte impellercentrum har släppt i vulkningen, eller byt för att vara på säkra sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj,

Det kan vara så enkelt att motorn helt enkelt sitter för högt, jag lurades av detta då jag körde en Yamha 30Hk i tunna och inte fyllde i nog med vatten. Blev överraskad hur långt ner den behövde vara i tunnan innan impellern kunde suga upp.

/HE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ännu en gång för alla svar! Motorn är nu inlämnad för impellerbyte så får hoppas att det gör susen. Hoppas även att skruvar osv går att lossa trots motorns ålder så att det inte blir ett för dyrt kalas.

Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som att motorn sitter för högt, sålänge kylinsugen är en bit under vattenytan torde det väl räcka? Tack ändå för tipset!

/Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en evinrude från 1983 som jag upplevde samma sak med, pratade med marinkillen som sa att på en motor så finns det ( i mitt fall) 3 st kanaler som skvallerstrålen går ut genom. Min teori i ditt fall blir ju då att du spolar in med ett högre tryck i en kanal, och då blir ju intrycket högre än vad impellern kan skapa själv? och trycket ut samma sak? alltså högre.

Skriver detta med risk för att bli idiotförklarad men va 17, jag bjuder på det  :)

cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En impellerpump suger duktigt, så om du är tvungen att sänka motorn så långt ned i vattnet är pumpen dålig. Jag har också haft en motor med samma symtom och där bytte jag impellern och det blev ett bra resultat. Den gamla impellern var inte speciellt sliten men spänsten var helt borta. När jag lade den på bänken var vingarna lika böjda som de var när den satt i pumphuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...