Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
holydiver42

Laddning från utombordare.

Rekommendera Poster

Hej alla.

Har en lite undran angående laddning från utombordare.

Jag har en husbåt med 3 förbrukningsbatteri som laddas av en 100W solpanel. Detta funkar kanonbra.

Bak på båten har jag en ett startbatteri till min Mariner 20Hk.

Då båten är något baktung skulle jag vilja ha bort lite vikt från bakpartiet och tänkte koppla även motorn till batterierna som sitter fram.

Blir lite fundersam bara då man läst att en del motorer ger lite för hög spänning tillbaka vid drift? Kan det ge problem? Kommer batterierna laddas något nämnvärt när man kör?

Tacksam för svar.

Mvh David S

post-10015152-1394236806,338_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du drar ordentliga kablar eftersom du får ett längre avstånde till batterierna så lär det fungera.

Fördelen med separat startbatteri är att du kan starta motorn även om du tömt förbrukningsbatterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du plats där framme så kan du kanske flytta fram startbatteriet istället för att ta bort det, ger ju ännu mer effekt på baktungheten? (Alltså behålla den nuvarande och välfungerande elkopplingen, bara förlänga kablarna med skaplig lednings-dimension.)

Utbordare har ofta klen laddning, som dessutom kräver högt motorvarvtal. Spänningsregulator saknas vanligen på äldre motorer, man utnyttjar då istället batteriets naturliga spännings-tröghet.
Det krävs normalt kraftig laddström för att komma över 15,5V, som brukar vara vad dyra & känsliga  elektronik-grunkor är max-specade för. Undantaget blir när batteriet är toppladdat, då börjar det dels gasa och får nog samtidigt allt mindre spänningsbegränsning vid given strömstyrka. Har man en stor batteribank så minskar f.ö. risken för detta, laddströmmen fördelas ju då till fler batterier. Om batteri-inkopplingen av någon anledning glappar så kan spänningen skena iväg, och ev påkopplade  dyra strömsnåla pryttlar - typ ekolod, gps etc - kan då ligga risigt till. (Ett startbatteri behöver annars inte mycket laddning, startströmmen är visserligen hög men normalt väldigt kortvarig. Kan ev klara sig med bara nån enstaka uppladdning per säsong.)

Finns flera varianter av 20-hästare, kolla gärna själv efter den rätta ... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000002&path=MM~A0000002&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Valde en fyrtaktare på slump enligt sökadressen i sajtens ovankant, och just denna verkar sakna regulator samt ha startsnöre. (Har man startsnöre kan man ju nödstarta, så behovet av separat startbatteri minskar.) ... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0031855&path=MM~A0000002~M0001364~M0001365~C0031855&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Mvh Thomas

Edit, tillägg: Utbordare ger ofta runt 5A i max-laddström, ungefär 70 Watt. För att litegrann kunna jämföra med solpanelen.

Senast ändrad av Thomas-1 | 24 augusti 2011 | 15:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, framflyttning blir nog bäst givet förutsättningarna.

Själv hade jag inte snålat med längden på de förlängda kablarna, med baktanken att de i framtiden lätt skall kunna flyttas till förbrukarbanken då startbatteriet lämnar in av åldersskäl.
(För i princip är nog separat startbatteri rätt onödigt i ditt fall, så det vore kanske dumt att åtminstone inte ta möjligheten i beaktande då du klipper av de nya förlängningskablarna.)

Angående area-dimensionen på de förlängda kablarna så är den väldigt enkel att detaljberäkna med en formel som ger spänningsfall etc. Och även detaljer som hur mycket effekt som blir till kabelvärme osv.
Själv hade jag nog struntat i detta räknande och helt enkelt valt en dimension som bara något överstiger den som redan kommer ut ur motorn, detta då ifall jag är fullt nöjd med startmotorns nuvarande normala snurrhastighet. (För det är startmotorns höga strömstyrka som avgör, inte laddningens lilla.)

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 24 augusti 2011 | 19:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå dimensioneringsformeln känner jag till.. (allmän behörighet). Blir bara ca 6 meter längre kablar. Sitter 6mm2 nu.. kan ju gå upp till 10 för säkerhetsskull.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...